Tuulilasin vaihto

Tienpäällysteestä irronnut kivi, hiekoitushiekka tai nastarenkaista tippuneet nastat ovat uhka autojen tuulilaseille. Kun tuulilasiin osunut kivi tai nasta aiheuttaa lasiin kiveniskemän, se yhdessä tuulilasiin kohdistuvan jännityksen vaihtelun kanssa halkaisee helposti lasin. Haljennut lasi heikentää auton turvallisuutta erityisesti törmäys- ja ympäriajotilanteissa, ja on siksi syytä vaihtaa välittömästi.

Tuulilasi on turvallisuusasia

Nykyaikaisten autojen korirakenteessa lasit on suunniteltu toimimaan kantavina osina. Esimerkiksi katon kautta tapahtuvien ympäriajojen turvallisuus perustuu liimatun lasin koriaukkoa koossa pitävään voimaan. Huonosti liimattu tai haljennut lasi ei ota vastaan rasitusta samalla tavalla kuin hyvin liimattu, ehjä lasi, mikä vaikuttaa auton korin lujuuteen.

Tuulilasilla on erityisesti merkitystä etuistuimen matkustajan turvallisuudelle; etuistuimen matkustajan ilmatyyny tukeutuu lauetessaan tuulilasiin. Jos tuulilasin liima ei ole riittävästi kovettunut tai liimaus on epäonnistunut ja ajoneuvo joutuu törmäykseen, ilmatyynyn laukeaminen irrottaa tuulilasin, eikä turvatyyny toimi suunnitellulla tavalla.

Myös kulunut tai kiveniskemien täyttämä tuulilasi on turvallisuusriski. Naarmuisen ja paljon kiveniskuja vastaanottaneen tuulilasin näkyvyys heikkenee esimerkiksi auringonvalon tai vastaantulevan auton valojen häikäistessä, aiheuttaen kuskin sokaistuessa onnettomuuksia. Lisäksi kulunut tuulilasi voi johtaa hylkäykseen katsastuksessa.

Tuulilasin vaihto on ammattilaisten työtä

Tuulilasin vaihdossa auton kojelauta ja konepelti suojataan ennen työn aloittamista mahdollisten lasinsirujen varalta. Tuulilasin pyyhkijät, ikkunan listoitukset, taustapeli ja mahdolliset liitäntäjohdot irrotetaan ennen tuulilasin leikkaamista irti.

Kun tuulilasi on leikattu irti, ajoneuvon runkoon jäänyt vanha tuulilasiliima tasoitetaan. Liimattavat pinnat valmistellaan asennusta varten, sillä tuulilasiliiman levittämisen jälkeen lasi tulee asentaa välittömästi. Liima levitetään joko lasille tai ajoneuvon runkoon. Lasi nostetaan paikoille ja asemoidaan oikein; sen jälkeen liiman annetaan kuivua. Lopuksi asennetaan takaisin tuulilasin pyyhkijät, ikkunan listat, taustapeilit ja mahdolliset liitäntäjohdot.

Tuulilasin vaihdon kesto riippuu lasiliiman kuivumisajasta

Liimauksen onnistuminen on tärkeää lasin lujuuden kannalta, sillä huonosti liimattu lasi vaikuttaa auton turvatyynyjen ja auton korin lujuuteen. Huono liimaus saattaa aiheuttaa myös vesivuotoja. Liiman tulee antaa kuivua kunnolla ja ajoneuvoa saa siirtää vasta, kun liima on kovettunut tarpeeksi.

Tuulilasien kiinnitykseen käytetään polyuretaaniliimoja, joiden kovettumisajat vaihtelevat asennushetken ilmankosteuden ja lämmön mukaan. Autoissa, joissa on etuistuimen matkustajan ilmatyyny, tuulilasin liiman tulee turvallisuussyistä kuivua pidempään. Tuulilasin kiinnityksen yhteydessä puhutaan ajovalmiusajasta, jolla tarkoitetaan juuri liiman kuivumiseen kuluvaa turvallista ajoonlähtöaikaa. Auto, jossa ei ole etuistuimen matkustajan turvatyynyä, voi olla tuulilasin vaihdon jälkeen ajovalmis tunnissa, kun taas etuistuimen matkustajan turvatyynyllä varustettu auto voi vaatia liimasta riippuen noin kahdeksan tunnin kuivumisajan.

Varusteet vaikuttavat tuulilasin hintaan

Uuden tuulilasin hintaan vaikuttavat auton merkin, vuosimallin ja korimallin lisäksi lasin väritys sekä mahdolliset tuulilasin lisävarusteet, esimerkiksi tuulilasiin asennettu sadetunnistin tai antennit. Tuulilaseja saa myös lämmitettyinä ja UV-säteilyltä suojaavina.

Tuulilasin irrottamisen yhteydessä alta saattaa paljastua korin ruostevaurioita, mikäli tuulilasi on vuotanut. Nämä vauriot on syytä korjata lasinvaihdon yhteydessä. Myös tuulilasin pyyhkijät voi olla syytä uusia tuulilasin vaihdon yhteydessä.

Kun vahinko sattuu...

Suojaa tuulilasin kiveniskemä läpinäkyvällä teipillä ja ota yhteyttä korjaamoon. Katso ylävalikosta Myyntipisteet-linkin takaa lähin tuulilasin vaihtoja suorittava Vianor-myyntipiste!