Rengasammattilaiset

Tällä palstalla Vianorin asiantuntijat kertovat renkaisiin ja renkaiden käyttöön liittyvistä uutuuksista ja innovaatioista sekä jakavat kokemuksen synnyttämiä parhaita käytäntöjään alalta. Annamme äänen myös asiakkaillemme, jotka kertovat omia kokemuksiaan renkaiden käytöstä ja rengaspalveluista.

Mitä huomioida valmistauduttaessa talvisesongin rengasmyyntiin?

Lumisade ja tienpintojen jäätyminen saa ihmiset vauhdilla talvirenkaiden vaihtoon. Mitä rengasliikkeissä on otettava huomioon, jotta sesongista tulee onnistunut?

Useilla rengasliikkeillä on nykyään jonkinlainen asiakastietojärjestelmä, jonka avulla asiakkaat voidaan kutsua renkaiden vaihtoon hyvissä ajoin ennen pahinta ruuhka-aikaa. Silti talven alkaessa kiire on kova. Rengas- ja autohuoltoketju Vianorin tuotepäällikkö Marika Päiväniemi kertoo vinkit, joiden avulla sesonki hoituu sujuvasti ja menestyksekkäästi.

Voi olla hankala varmistaa, että varastossa on juuri oikeita renkaita sesongin alkaessa, sillä erilaisia rengaskokoja on todella paljon. Uusien autojen rengaskoot ovat entistä isompia, joten renkaiden kokotrendejä kannattaa seurata. Tämä asettaa suurempia vaatimuksia rengasliikkeille, mutta myös rengasvalmistajien varastonhallinnalle ja kyvylle toimittaa tarpeeksi tuotteita nopeasti sesongin aikana.

”Suosituimpien kokojen lisäksi varastossa täytyy pitää eri hintaluokkien renkaita, jotta asiakkaiden erilaisiin tarpeisiin pystytään vastaamaan. Useimmat rengasliikkeet tekevät rengastilaukset hyvissä ajoin ennen sesongin alkua. Näin kannattaa toimia, jotta varmistetaan tuotteen saatavuus asiakkaan tehdessä ostopäätöstä uusista renkaista ja jotta rengashotellin asiakkaille voidaan tarvittaessa laittaa uudet renkaat vanteille hyvissä ajoin ennen heidän saapumistaan renkaanvaihtoon”, Päiväniemi sanoo.

Asiakkaan tarpeet keskipisteessä

Tarvekartoitus on aina paikallaan asiakkaan kanssa jutellessa. Asiakkaan tarpeiden ymmärtäminen on edellytys sille, että pystytään suosittelemaan oikeantyyppisiä renkaita ja siten rakentamaan asiakasuskollisuutta hyvällä palvelulla. Samalla luodaan pohjaa sille, että asiakas palaa myös seuraavana sesonkina.

”Tyypillinen kysymys on, suositellako nasta- vai kitkarenkaita. Se riippuu siitä, onko asiakas kokenut kuljettaja vai ei, onko autossa neliveto, onko asiakkaalla tarve ajaa autolla päivittäin säästä riippumatta sekä ajaako asiakas pikkuteitä ja kaupungissa vai enimmäkseen moottoritietä. Onko auto monen samassa taloudessa asuvan ihmisen käytössä? Kun kysyt näitä seikkoja asiakkaaltasi, vastausten avulla on helpompaa suositella asiakkaalle parhaiten sopivia renkaita”, Päiväniemi sanoo.

”Tarvittaessa on myös hyvä muistuttaa siitä, että Pohjoismaissa tarvitaan sekä kesä- että talvirenkaat. Talvirenkaiden käyttö kesällä on lähes yhtä huono ajatus kuin kesärenkaiden kanssa talvella liikenteeseen lähteminen.”

Asiakasedut myyntiargumentteina

Rengasvalmistajilla on asiakasetuja, jotka ovat hyödyllisiä niin tuotteiden käyttäjille kuin renkaiden jälleenmyyjille ja rengasliikkeille, jotka voivat käyttää etuja myyntiargumentteina. Lisäksi valmistajakohtaiset renkaiden ominaisuudet voivat helpottaa premium-renkaiden myyntiä.

Nokian Renkaiden Hakka-turva on ainutlaatuinen palvelu, jonka asiakkaat saavat ostaessaan Nokian Hakkapeliitta -talvirenkaat (tai Hakka-kesärenkaat). Asiakkaan ei tarvitse tehdä muuta kuin aktivoida ilmainen Hakka-turva Nokian Renkaiden verkkosivustolla. Kun Hakka-turva on aktivoitu, asiakas on oikeutettu tiepalvelun käyttöön ja saa uuden renkaan ilmaiseksi, jos huono tuuri rikkoo renkaan korjauskelvottomaksi.

Nokian Renkaat on ainoa rengasvalmistaja, joka valmistaa aramid-sivupinnalla varustettuja renkaita. Aramid-kuitua käytetään myös luodinkestävissä liiveissä, ja kuidulla vahvistettujen sivupintojen ansiosta rengas kestää erittäin hyvin esimerkiksi jalkakäytävien reunojen ja irtokivien aiheuttamia iskuja. Kaikissa Nokian Renkaiden SUV- ja pakettiautonrenkaissa on aramid-kuidulla vahvistetut sivupinnat.

Lisää hyviä myyntiargumentteja ja tuoteperehdytystä löydät Nokian Renkaiden eAcademysta.

Aikaisempia artikkeleita