Rengasammattilaiset

Tällä palstalla Vianorin asiantuntijat kertovat renkaisiin ja renkaiden käyttöön liittyvistä uutuuksista ja innovaatioista sekä jakavat kokemuksen synnyttämiä parhaita käytäntöjään alalta. Annamme äänen myös asiakkaillemme, jotka kertovat omia kokemuksiaan renkaiden käytöstä ja rengaspalveluista.

Renkaiden optimointi parantaa polttoainetehokkuutta

Polttoainekulut ovat tyypillisesti kuljetusyritysten toiseksi suurin kustannus palkkojen jälkeen. Polttoaineenkulutuksella on myös suora yhteys liikenteen päästöihin. Koska renkaiden vierintävastuksella on suora vaikutus polttoaineenkulutukseen, huomion kiinnittäminen ajoneuvon alle voi olla helppo tapa säästää sekä ympäristöä että rahaa.

Ilmastonmuutoksen vaikutus ajamiseen kasvaa, ja päästöjen vähentäminen on megatrendi. Monet kuljetusyritykset tekevät osansa ja kehittävät toimintaansa ympäristöystävällisemmäksi. Renkailla on tässä suuri merkitys, sillä vierintävastus lisää liikenteen hiilidioksidipäästöjä.

Ajoneuvon vierintävastus on monen tekijän summa. Siihen vaikuttavat esimerkiksi ilmanvastus, nopeus, kuorma, ajoneuvon sisäinen vastus ja renkaiden vierintävastusvoima. Kun puhutaan renkaista ja niiden vaikutuksesta vierintävastukseen, tärkein tekijä on renkaan ja tien välinen kitka. Muilla tekijöillä, kuten ilmanvastuksella ja luistamisella, ei ole niin suurta vaikutusta.

"Renkaan kulutuspinnasta syntyy yli kolmasosa renkaan kokonaisenergiahäviöstä, eli pintakuvioinnilla on ratkaiseva merkitys energiansäästön ja päästöjen vähentämisen kannalta. Mitä enemmän ajoneuvossa on renkaita, sitä suurempi on renkaiden vaikutus kokonaisvastukseen", kertoo Vianorin tuotepäällikkö Janne Ruhanen.

Säästä polttoainetta kevyesti rullaavilla renkailla

Tyypillisessä kuorma-autossa renkaiden vaikutus polttoaineenkulutukseen voi olla yli 30 %. Tämä tarkoittaa, että jos renkaiden vierintävastus vähenee 10 %, polttoaineenkulutus laskee yli 3 %.

"Kun käytät premium-renkaita, joiden vierintävastus on alhainen, hintaero edullisempiin renkaisiin kuroutuu lyhyessä ajassa umpeen. Myös premium-pinnoitteissa on samat pintakuviot kuin uusissa renkaissa, ja ne ovatkin yksi hyvä vaihtoehto harkitessasi renkaiden ostoa. Renkaiden pinnoitus on tältä kannalta ympäristöystävällistä, ja myös pinnoitteiden valmistus kuluttaa vähemmän raaka-aineita ja energiaa kuin uusien renkaiden", Ruhanen sanoo.

"Matalan vierintävastuksen premium-renkaat maksavat enemmän kuin budjettirenkaat, mutta sijoitus maksaa itsensä takaisin, kun polttoainekustannukset pienenevät", Ruhanen toteaa.

Joka akselille optimaaliset renkaat ja oikea rengaspaine

Kuorma-autojen polttoainetalous on kehittynyt merkittävästi. 1960-luvulla 40 tonnin ajoneuvon tyypillinen polttoaineenkulutus oli jopa 60 l / 100 km. Nyt kulutus on alle 30 l / 100 km.

Kevyesti rullaavista renkaista on paljon hyötyä, mutta se ei yksinään riitä, sillä polttoainetaloutta heikentävät myös väärät rengaspaineet. Rengaspaineen 30 %:n lasku voi lisätä vierintävastusta 15 %.

"Väärä rengaspaine voi myös tuhota renkaat, joten on fiksua hankkia TPMS", Ruhanen sanoo.

Kannattaa myös ottaa huomioon, että eri akseleilla käytettävät renkaat säästävät polttoainetta eri tavoin. Myös leveillä yksittäisillä ja valtatieajoon tarkoitetuilla renkailla on pienet vierintävastusarvot, ja esimerkiksi rakennusajoneuvojen renkaiden arvot voivat olla jopa kaksinkertaiset. Tämä johtuu jykevyydestä ja erilaisista pito-ominaisuuksista.

"Perävaunun renkailla voidaan säästää eniten, sillä niiden osuus koko ajoneuvosta voi olla 50 %. Suurimman polttoainesäästön saavuttamiseksi on tärkeää varmistaa, että kaikkien paikkojen renkaat on optimoitu", Ruhanen päättää.

 

Aikaisempia artikkeleita