Rengasammattilaiset

Tällä palstalla Vianorin asiantuntijat kertovat renkaisiin ja renkaiden käyttöön liittyvistä uutuuksista ja innovaatioista sekä jakavat kokemuksen synnyttämiä parhaita käytäntöjään alalta. Annamme äänen myös asiakkaillemme, jotka kertovat omia kokemuksiaan renkaiden käytöstä ja rengaspalveluista.

Tutkimus vahvistaa: uudelleenpinnoitus vähentää merkittävästi kuorma-autonrenkaiden CO2-päästöjä

Uusi tutkimus vahvistaa, että uuden renkaan ja uudelleenpinnoitetun renkaan hiilijalanjäljillä on merkittävä ero. Vianorin uudella laskurilla asiakkaat voivat laskea, kuinka paljon kaluston hiilijalanjälki pienenee uudelleenpinnoitettuja renkaita käyttämällä. 

Uudelleenpinnoitetut kuorma-autonrenkaat ovat suosittuja Pohjoismaissa, sillä ne paitsi säästävät rahaa ja tarjoavat samat ominaisuudet kuin uudet renkaat, myös ovat ympäristöystävällisiä. Kustannussäästöt ovat helposti laskettavissa, ja kuljetusliike näkee ne suoraan saamastaan laskusta. Nyt Vianor on myös kehittänyt laskurin, jolla voi laskea, kuinka paljon pienempi kaluston hiilidioksidijalanjälki on, jos käytetään uudelleenpinnoitettuja renkaita uusien renkaiden sijasta. 

Laskuri perustuu hiljattain tehtyyn tutkimukseen hiilidioksidipäästöistä, jotka aiheutuvat kuorma-auton renkaan uudelleenpinnoituksesta ja kuorma-auton renkaan valmistuksesta. Tutkimuksen tilasi Vianor ja sen teki yritys, joka on erikoistunut hiilijalanjäljen hallintaan ja päästöjen kompensointipalveluihin. 

"Aivan kuten oletimmekin, uuden renkaan ja uudelleenpinnoitetun renkaan hiilijalanjäljen ero oli valtava – jopa odotettua suurempi. Uuden renkaan hiilijalanjälki oli noin neljä kertaa suurempi kuin uudelleenpinnoitetun renkaan," kertoo Vianorin tuotepäällikkö Janne Ruhanen. 

Tutkimuksessa otettiin huomioon uudelleenpinnoitetun renkaan elinkaaren eri vaiheet 

Suurin ero hiilijalanjäljessä johtuu luonnollisesti uudelleenpinnoituksessa ja toisaalta uuden kuorma-autonrenkaan valmistuksessa tarvittavista raaka-aineista, mutta myös valmistuksella ja logistiikalla on ratkaiseva merkitys.  

"Selvää on, että valitsemalla uudelleenpinnoitetun renkaan valitset ympäristöystävällisemmän vaihtoehdon, joutumatta tinkimään renkaan premium-ominaisuuksista", Ruhanen toteaa. 

Tutkimus perustuu elinkaariarviointiin (LCA), joka on tuotteen elinkaaren eri vaiheiden ilmastovaikutusten standardoitu määritysmenetelmä. Tutkimus kattaa raaka-aineiden hankinnan, uudelleenpinnoitetun renkaan asennuksen ja kuluneen renkaan uudelleenkäytön tai kierrätyksen. Tutkimuksessa ei huomioitu renkaiden käytönaikaisia päästöjä, sillä ne ovat likipitäen samansuuruiset pinnoitetulla ja uudella renkaalla.

Hiilijalanjälkilaskelma laadittiin Vianorin uudelleenpinnoitetulle kuorma-autonrenkaalle elinkaariarvioinnin yleisten periaatteiden mukaisesti, ja kaikki lähtötiedot perustuivat Vianorin tuotteisiin. 

Uudelleenpinnoitus on ekologinen ja taloudellinen rengasratkaisu 

Vastuullisuus on yksi Vianorin, kuten koko Nokian Renkaat -konsernin, toimintojen keskeisistä arvoista.  

"Haluamme tarjota ratkaisuja, jotka tukevat asiakkaidemme liiketoimintaa ja ovat samalla ekologisesti kestäviä. Uudelleenpinnoitetut renkaat ovat tästä täydellinen esimerkki – ne säästävät yrityksen rahaa ja samalla ympäristöä. Valitsemalla uudelleenpinnoitetut renkaat varmistat, että yrityksen kalusto pysyy liikkeellä tavalliseen tapaan. Samalla säästät resursseja energiatehokkaasti ja ympäristöystävällisesti," Ruhanen tiivistää. 

"Tutkimus tarjoaa konkreettisia, todistettuja faktoja, jotka auttavat meitä kehittämään palveluitamme edelleen. Ja paras uutinen on se, että asiakkaamme voivat vapaasti käyttää tutkimustuloksia omien toimintojensa ekologisen kestävyyden ja hiilijalanjäljen arviointiin", hän toteaa lopuksi. 

 

Haluatko lisätietoja tutkimuksesta tai uudelleenpinnoitukseen liittyvistä palveluistamme? Ota yhteyttä janne.ruhanen@vianor.com tai myynnin yhteyshenkilöösi.

Aikaisempia artikkeleita