Vanteet raskaisiin renkaisiin

Renkaiden lisäksi asiantuntijamme räätälöivät myös konekohtaiset vanteet. Siirtyminen vakiorenkaista erikoisrenkaisiin asettaa omat vaatimuksensa myös vanteille. Olemme yhdessä yhteistyökumppaniemme kanssa kehittäneet ainutlaatuisen Vianor-vannejärjestelmän, ja valikoimamme kattaa mittatarkat ja riittävän vahvat vanteet mm. VF-renkaille ja paripyörille. Vanteet valmistetaan aina mittatilaustyönä, asiakkaan toiveiden mukaisesti.

 

Vanteiden tuotanto

Kehäprofiilit valmistetaan useampivaiheisena rullamuovauslinjassa. Jokaisesta tehdystä kehäsarjasta laaditaan pöytäkirjat, joissa on kirjattuna materiaalin ainestodistus sekä mittapöytäkirja. Kehien leimaamisella varmistetaan niiden jäljitettävyys koko elinkaaren ajan.

Kehäprofiilin valmistuslinja

Kehämateriaaleina käytetään korkealaatuisia pohjoismaisia teräksiä, joille on taattu hyvä muokattavuus mittatarkkuuden saavuttamiseksi. Korkealuokkaisilla raaka-aineilla varmistetaan myös riittävä kantavuus ja iskusitkeys kylmissä olosuhteissa.

Keskiöosien valmistus

Keskiövalmistuksessa käytetään kylmämuovaustekniikkaa. Keskiöt valmistetaan korkean murtolujuuden teräksistä. Niihin on lisätty jäykistetaivutuksia jäykkyyden ja kantavuuden lisäämiseksi vaativissa olosuhteissa. Keskiömuoto ja vakiorei’itykset tehdään 1000 t epäkeskopuristimilla. Rei’itystyökalut ovat automaattisesti keskittäviä, millä varmistetaan vanteiden heitottomuus. Erikoisrei’itykset tehdään työstökoneella. 

Kokoonpanohitsaus

Kokoonpanohitsauksen yhteydessä jokaisesta kappaleesta mitataan akselin- ja säteensuuntainen heitto ennen hitsausta. Levypyöriä hitsataan manuaalisesti, automaatilla ja roboteilla.

 

Vanteen valintakriteereitä

Kiinteä vanne

Vaativimpiin kohteisiin suosittelemme kiinteää vannetta.

Esim.

  • etukuormaajalla varustetut traktorit
  • metsäkäyttö
  • turvesuot 

JETI DUAL -vanne

Kiinteä vanne, jota on helppo käyttää myös paripyöränä  JETI-teleskooppikiinnikkeiden avulla. 

Säädettävä vanne

Osavahvuudet

  • kehä 5 mm
  • keskiö 11 mm 

Käyttöolosuhteet

  • kevyt ja keskiraskas kuormitus 

Käyttökohdesuositukset

  • maatalouskäyttö
  • normaalit peltotyöt

 

Yleisimpiä vannevaurioita

  • Kehän reunassa oleva muotovirhe tai pahimmassa tapauksessa repeämä. Mahdollinen syy esim. kiven/kannon reunaan ajo, ylikuormitus, liian alhainen rengaspaine, väärä käyttökohde kyseisellä vannetyypillä.
  • Halkeama kehän ja keskiön tai korvakkeen liitoshitsin läheisyydessä tai itse hitsissä. Mahdollinen syy esim. ylikuormitus, riittämätön perusaineiden lujuus tai hitsausvirhe.
  • Navan pulttipiirin repeäminen tai säröily. Mahdollinen syy esim. pulttipiirin kireys on riittämätön (jälkikiristys jätetty tekemättä), keskiöosan materiaalivirhe tai riittämätön paksuus keskiöosassa kyseiseen käyttökohteeseen.

Rengastustyön yhteydessä on hyvä silmämääräisesti katsoa edellä mainitut kohdat, ettei näissä ole vaurioita tai vaurion alkuja. Jos vannevaurio havaitaan, on kyseinen vanne poistettava käytöstä ja korvattava uudella vanteella. VANTEIDEN OMATOIMINEN KORJAUS ON EHDOTTOMASTI KIELLETTY.

 

Paripyörävanteistot T.L.

Raju-paripyörästöjen valmistus alkoi A. Kortteen konepajalla yli 30 vuotta sitten. Käytännön yhteistyö viljelijöiden ja turveurakoitsijoiden kanssa ohjaa innovatiivista kehitystyötä. Vanteiden mittatarkkuus on huippuluokkaa, ja valmistuksessa noudatetaan kansainvälisiä standardeja. Raju kestää kovassa rasituksessa isoillakin nopeuksilla ajettaessa, sillä tuotekehityksessä on otettu huomioon nykyisten suurten traktoreiden vanteisiin tuomat rasitukset vankoilla aine- vahvuuksilla ja välivanteiden jäykistysurilla. 

Liukukiskorakenne mahdollistaa vaivattoman ja turvallisen asennuksen. Kiinnityslukko voidaan liu`uttaa juuri oikealle kohdalle traktorissa olevaan kiinnikkeeseen nähden. Uutuutena tälle keväälle tulee uusi kestävä ja helppokäyttöinen pikakiinnike. Raju-vanteistot ovat saatavilla myös perinteisillä ketju- ja teleskooppikiinnikkeillä.