Näin toimit rengasrikon iskiessä – hyvä painehuolto korostuu talven lähestyessä

11.10.2017

Rengasrikko vaanii autoilijaa tien päällä ympäri vuoden, mutta sen iskiessä voi vahinkoja rajoittaa – ja parhaassa tapauksessa ennaltaehkäistä. Kaikki alkaa oikeasta varautumisesta.

Näin toimit rengasrikon iskiessä – hyvä painehuolto korostuu talven lähestyessä

Tyypillisin rengasrikon syy on renkaaseen kohdistuva pistovaurio, Nokian Renkaiden teknisen asiakaspalvelun päällikkö Matti Morri kertoo. Pistovaurioiden tyypillisiksi aiheuttajiksi Morri listaa mm. naulat, ruuvit ja sepelin.

“Tietyömaiden kohdalla kannattaa ajaa erityisen varovasti: vastaan voi tulla pistovaurioita aiheuttavia teräviä sepelin palasia. Varsinkin märällä kelillä terävä kivenpalanen voi upota renkaaseen kuin veitsi voihin ja lävistää sen teräsvyöt”, Morri varoittaa.

Rengasrikoille altistaa myös matala rengaspaine. Esimerkiksi jyrkkään asfalttireunaan matalilla paineilla ajettaessa käy herkästi niin, että rengas iskeytyy vanteeseen ja rikkoo renkaan sivupinnan. Keväisin ja syksyisin kuoppainen, kelirikkoinen tie lisää renkaaseen kohdistuvien iskujen mahdollisuutta.

“Liian alhaisilla paineilla ajettaessa rengas joustaa enemmän ja esteisiin osuessa sivupinta on herkempi rikkoutumaan. Tällöin rengasta ei voi enää pelastaa: sivupintavaurioisten henkilöautonrenkaiden korjaaminen ei ole turvallista eikä suositeltavaa.”

Näin ennaltaehkäiset rengasrikkoa

Rengasrikkoa ei voi täydellä varmuudella välttää, mutta sitä voi ennaltaehkäistä ja sen vahinkoja rajoittaa. Maltillisen ajotavan lisäksi kaikkein tärkeintä on hyvä painehuolto.

“Uusista autoista löytyy TPMS eli tire-pressure monitoring system, joka tarkkailee rengaspaineita ja ilmoittaa niiden laskiessa. Jos TPMS:ää ei ole, tarkista rengaspaineet kolmen viikon välein”, Morri neuvoo. “Renkaisiin kannattaa laittaa 0,2 baria auton valmistajan suosituksia korkeammat paineet. Pienestä ylipaineesta on pelkkiä hyötyjä: vierintävastus pienenee ja renkaan kestävyys paranee.”

Sään viiletessä ilmanpaineista huolehtiminen korostuu. Paineita kannattaa tarkkailla erityisesti lämpötilan laskiessa ja silloin, kun auto ajetaan lämpimästä tallista kylmään ulkoilmaan. Rengaspaine laskee noin 10 kPa jokaista kymmentä laskevaa celsius-astetta kohden.

Paineita kannattaa nostaa myös auton kuormauksen kasvaessa. Jos ilmanpainetta ei nosteta kuormituksen kasvaessa, renkaan sivupinta alkaa kaareutua ulospäin, mikä tekee siitä herkemmän vaurioille. Nokian Renkaiden kehittämä Aramid Sidewall -teknologia vahvistaa katumaasturirenkaiden sivupintaa kestävällä aramid-kuidulla.

Reagoi ajoissa, varaudu ja muista turvallisuus

Pieni pistovaurio voi oireilla jo ennen kuin rengas on korjauskelvoton. Jos ohjaustuntuma muuttuu epävakaaksi tai ajoneuvo alkaa puoltamaan, voi se olla merkki tyhjenevästä renkaasta. Tällöin tulisi ajaa heti sivuun turvalliseen paikkaan tarkastamaan tilanne: usein pistovaurioinen rengas rikotaan lopullisesti ajamalla sillä liian pitkään vajaapaineisena.

Uusista autoista löytyy usein vararenkaan sijaan paikkausrasia ja kompressori. “Ideana on, että pistovaurio paikataan tilapäisesti: vaahto paikkaa pistoreiän ja korotetun ilmanpaineen turvin ajetaan lähimmälle korjaamolle. Varmista siis etukäteen, mistä paikkausrasia ja kompressori löytyvät ja perehdy niiden käyttöön.”

Kylmät kelit tuovat tiettyjä lisähaasteita, Morri lisää. “On hankala sanoa varmuudella, miten kovilla pakkasilla paikkausaineet vielä toimivat hyvin; tästä meillä ei ole testattua tietoa. Auton nosto tunkilla sekä renkaan vaihto jäisellä ja liukkaalla pinnalla on haastavaa. Koska vahingon sattuessa rengasta ei usein pääse huoltamaan helposti sisätiloissa, suurimman palveluksen tekee itselle, kun tarkastaa renkaat jo ennen liikkeelle lähtöä.”

Ensisijaista on tietysti turvallisuus. Jos on ajettava heti tien sivuun, ensitoimenpiteinä laita päälle hätävilkku, pue huomioliivi ja vie varoituskolmio paikalleen. Mikäli tilanne on hankala tai paikattava rengas on ajoradan puolella, kannattaa apuun soittaa tie- tai huoltopalvelu. Talvioloissa kannattaa myös varautua lämpimällä vaatetuksella, mikäli matka seisahtuu odottamatta pidemmäksi aikaa. Nokian Renkaiden tuotteisiin kuuluva ainutlaatuinen Hakka-turva ja sen tiepalvelu takaavat matkan jatkumisen, vaikka rengasongelma yllättäisikin tienpäällä.

Rengasrikon lyhyt oppimäärä

Milloin?
Rengasrikkoja tapahtuu ympäri vuoden, mutta niissä on usein piikki kesälomakauden aikaan. Tällöin ihmiset ajavat pidempiä matkoja; myös tietyömaita on kesäisin enemmän. Keväisin ja syksyisin kelirikko vaurioittaa teiden pintaa; huonokuntoinen tie voi myös lisätä rengasrikon riskiä.

Miksi?
Rengasrikon aiheuttaa tyypillisesti pistovaurio. Riski ei koske vain kuluneita renkaita: myös uusi rengas on pistovaurioille altis, jos terävä esine joutuu uraan ja pääsee iskemään uran pohjasta vyöpaketin läpi. Matalat rengaspaineet altistavat usein siivupintavaurioille tilanteissa, joissa renkaaseen kohdistuu isku.

Miten välttää?
Huolehdi renkaiden ilmanpaineista ja suosi pientä ylipainetta. Nosta painetta riittävästi, jos autoa kuormataan tavallista enemmän. Säästä rengasta turhilta vaurioilta ajamalla maltilla ja varoen etenkin huonokuntoisilla teillä ja tietyömaa-alueilla.

Kuinka toimia?
Aja mahdollisimman pian sivuun turvalliseen paikkaan tutkimaan tilanne, jos auton ajotuntuma muuttuu epävakaaksi. Tutustu paikkausrasian käyttöön ennakkoon tai varmista, että vararengas on kunnossa ja autosta löytyvät tarvittavat rengasavaimet renkaan vaihtoa varten. Vaativissa tilanteissa huolehdi ensin liikenneturvallisuudesta ja soita apuun tie- tai huoltopalvelu. Pidä autossa mukana lämmintä vaatetta sen varalta, että rengasrikko iskee kylmissä olosuhteissa. 

Nokian Renkaat: Renkaan sivupintaa vahvistava Nokian Tyres Aramid Sidewall -teknologia

Nokian Renkaat: Näin ajat renkaita vahingoittamatta

Lisätietoja:

Nokian Renkaat Oyj,
www.nokianrenkaat.fi 

Teknisen asiakaspalvelun päällikkö Matti Morri, puh. +358 10 401 7621, matti.morri@nokiantyres.com


Uutiset

Syyskuu, 2020

Meillä voi asioida turvallisesti

Ohjauskulmien tarkastaminen ennen talvirenkaiden vaihtoa säästää renkaita ja lisää liikenneturvallisuutta

Seitsemän vinkkiä turvalliseen ajoon sateisilla syysteillä: näin toimit välttääksesi vesiliirron

 


Elokuu, 2020

64 % suomalaisista ajoi tänä kesänä hyväkuntoisilla renkailla – Renkaiden turvallisuus punnitaan syksyn sadekeleillä

Vianor muuttaa rengas- ja autohuoltoalaa digitalisaatiolla – kuluttajille vaivattomuutta, yritysasiakkaille liiketoiminnan tehostumista

 


Toukokuu, 2020

Tieturvallisuusviikko Vianoreissa 11.-16. toukokuuta: ilmainen rengastarkastus kaikille autoille

Suomalaiset arvostavat kesärenkaissa eniten turvallisuutta – siitä huolimatta 125 000 autossa on kesällä talvirenkaat

 


Huhtikuu, 2020

Uudenlainen autohuollon palvelu tekee huollattamisesta vaivatonta – ”Myös perinteisten alojen täytyy muuttua asiakaslähtöisemmiksi”

Laaturenkailla turvallisuutta kesäteille – pienempi polttoaineenkulutus tuo myös säästöä

Oikeanlainen säilytys pidentää renkaiden käyttöikää – viisi vinkkiä renkaiden säilytykseen

 


Maaliskuu, 2020

Vianor is actively monitoring the corona situation

Vianor kiinnittää erityishuomiota riskiryhmien turvallisuuteen: ”Renkaanvaihto onnistuu kokonaan ilman kontaktia”

Miksi kesärenkaiden täytyy olla hyvässä kunnossa? – Lue kuusi vinkkiä kesärenkaiden turvallisuuden varmistamiseen

Talven kriittisimmät kilometrit ajetaan jäällä – siksi välikelin renkaat eivät toimi Suomessa

Autonrenkaat eivät ole vain pala kumia – Tulevaisuudessa renkaat viestivät keskenään ja voivat jopa varoittaa kuljettajaa jäästä

 


Helmikuu, 2020

Askel kohti vihreämpää rengasalaa: Vianor tarjoaa ensimmäisenä alan toimijana valtaosin biomateriaalista valmistettuja rengaspusseja asiakkailleen

Poissaoloon johtaneet työtapaturmat vähenivät viime vuonna 69 prosenttia Vianor Oy:ssä – ”Haluamme parantaa rengasalan turvallisuutta yhteistyössä muiden kanssa”

 


Tammikuu, 2020

Suurin osa suomalaisista ajaa tänä talvena hyväkuntoisilla renkailla

 


Joulukuu, 2019

Tee joulun automatkat hyvillä mielin – Näillä vinkeillä pukkikin pääsee turvallisesti perille

EU:n rengasmerkintä uudistuu: Jääpitomerkintä helpottaa kuluttajien talvirengasvalintaa ja parantaa liikenneturvallisuutta

 


Lokakuu, 2019

Sähköautoihin liittyy yleinen harhaluulo – todellisuudessa renkaat kestävät pitkään

Katumaasturi vaatii talvirenkailta enemmän kuin henkilöauto

Syyshämärä lisää riistakolaririskiä - Hyvät renkaat voivat pelastaa törmäykseltä

Nastat vai kitkat? – 5 väitettä talvirenkaiden valinnasta

Nokian Hakkapeliitta LT3 ja Nokian Hakkapeliitta R3: Uuden sukupolven talvirenkaat tarjoavat turvaa kaikilla keleillä

 


Syyskuu, 2019

Vesiliirtoriski kasvaa syksyn sateisilla teillä – renkaan urasyvyys ja kuljettajan ajotapa merkitsevät renkaan märkäpitoluokkaa enemmän

Pika-aituri Reetta Hurske kokeili SnapSkania: ”Renkaiden tarkistaminen on tehty tosi helpoksi”

 


Heinäkuu, 2019

Kesän roadtrip tiedossa? – Hyvät renkaat tuovat turvaa ja pienentävät matkalaskua

 


Kesäkuu, 2019

Kesälomareissulle autolla: ”Paras reitti ei aina kulje moottoritietä pitkin”

Oikeilla rengasvalinnoilla voit vähentää kasvihuonekaasupäästöjä – Nokian Renkaat panostaa vihreämpiin renkaisiin

 


Toukokuu, 2019

Talvirenkaiden kesäkäyttö on lisääntymässä – näistä syistä se ei kannata

 


Huhtikuu, 2019

3 syytä tarkistaa ilmanpaineet renkaanvaihdon yhteydessä

 


Maaliskuu, 2019

Uudet renkaat netistä vai myymälästä? Lue vinkit onnistuneisiin ostoksiin

Kesärengaskausi lähestyy – Tiukassa tilanteessa laaturengas on korvaamaton

 


Tammikuu, 2019

Mielenrauhaa talviurakointiin: Nokian Hakkapeliitta LT3 – uusi premium-talvirengas kevytkuorma-autoihin

Ääriolojen mestarit Grönlannissa - Nokian Hakkapeliitoilla jäätikön yli

Miksi ilmastointilaitetta tulee käyttää myös talvisin?

 


Joulukuu, 2018

Aja turvallisesti joululiikenteessä – Valmistaudu matkaan ammattilaisen vinkeillä

Äly on osa renkaan tulevaisuutta – Autoilija toivoo keliin reagoivaa rengasta

Jännittääkö talviautoilu? – Ajovinkit kokemattomille kuljettajille

 


Lokakuu, 2018

Rengasvertailut: Nokian Hakkapeliitat tasapainoisia kelissä kuin kelissä

Urasyvyyden tarkistaminen ei riitä – ammattilaisten neuvoilla autoon turvalliset renkaat

Nokian Armor Gard 2 -kaivinkonerengas saa uuden kokovaihtoehdon

Pidennä renkaiden käyttöikää: säilytä viileässä, kuivassa ja pimeässä paikassa

 


Syyskuu, 2018

Nokian Hakkapeliitta R3 ja Nokian Hakkapeliitta R3 SUV: Uudet Nokian Hakkapeliitat tuovat nastatonta pitoa ja ajomukavuutta talviteille

Nokian Renkaiden SnapSkan-palvelun tulokset kertovat karun totuuden: Jopa 13 prosenttia autoilijoista uhmaa syksyn sateita vaarallisilla kesärenkailla

Nokian Renkaat jälleen Dow Jonesin kestävän kehityksen DJSI World -indeksiin – nousi myös DJSI Europe -indeksiin

Vesi tiellä viestii vaarasta: Vältä vesiliirto – toimi näin ratissa ja ennen autoon astumista

Korotettu kantavuusindeksi Gitin volyymikuljetuksiin tarkoitetuissa renkaissa

Menikö hermot? Kiivas ajotapa polttaa kumia ja bensaa

 


Elokuu, 2018

Nokian Renkaat esittelee uuden rengasperheen tie- ja maastokäyttöön

Äärimmäistä pitoa perävaunuille – Nokian Hakkapeliitta Truck T viimeistelee Nokian Renkaiden talvirengastuoteperheen

 


Heinäkuu, 2018

Sähköautoilija, näin saat renkaistasi enemmän irti

 


Kesäkuu, 2018

”Varo moottorikelkkaa mökkitiellä!” – Vältä kesäloman yllättävät liikennevahingot

Unohda ura – vinkit mukavampaan kesäautoiluun

 


Toukokuu, 2018

Nokian Renkaat aloittaa teknologiakeskuksen rakentamisen Espanjassa

Renkaiden kunnon tarkistaminen automatisoituu ja helpottuu sadoille tuhansille suomalaisille: Nokian Renkaiden SnapSkan-palvelu laajenee Suomessa

Giti Tire virallinen rengaspartneri FIA-sertifioidussa F3 Asian Championshipissä

 


Huhtikuu, 2018

”Vaimon autoon halvat renkaat ja nyppimällä nastat pois talvirenkaasta” – Mistä kannattaa säästää kesärengaskaupoilla ja mistä ei

Enemmän turvallisuutta ja mielenrauhaa – Renkaiden kuntoa tarkkailemalla maksimoit renkaiden käyttöiän

Laaturenkailla turvallisuutta ja ajomukavuutta: Parhaat vinkit kesän rengasvalintaan

Oletko valmis kesärengaskauteen? – Kokosimme muistilistan renkaanvaihtajan avuksi

 


Maaliskuu, 2018

Täysin uudistunut Nokian Hakka -kesärengasvalikoima on modernimpi ja kattavampi kuin koskaan

Nokian Armor Gard 2 -rengas vastaa urbaanien kaivuutyöympäristöjen haasteisiin

Giti Tire toimittaa ensiasennusrenkaat Seat Aronaan

Nokian Renkaat 120 vuotta – Talvirenkaiden kehittäjästä maailmanluokan liiketoiminnaksi

Uusi Nokian Hakka Black 2 palkintopallilla Tekniikan Maailman kesärengasvertailussa

Nokian Renkaiden uudistunut brändi tukee yhtiön kasvustrategiaa

Pitoa, kiitos! Näitä kahta asiaa suomalaiset arvostavat talvirenkaissaan

 


Helmikuu, 2018

Giti Tire toimittaa ensiasennusrenkaat uuteen VW Poloon Euroopassa

Nokian Renkaat valittu jälleen vastuullisimpien yritysten joukkoon

 


Tammikuu, 2018

Hallittua pitoa, mukavampaa menoa: Nokian Hakkapeliitta R3 ja Nokian Hakkapeliitta R3 SUV – mielenrauhaa pohjoisen talveen

Lisää kestävyyttä: Nokian Renkaat laajentaa Aramid-teknologian käyttöä myös paketti- ja matkailuautojen renkaisiin

Nokian Renkaat tuo markkinoille talvirengasvalikoimansa uudet huipputuotteet

 


Joulukuu, 2017

Nokian Raskaat Renkaat nostaa tuotantokapasiteettiaan 50 prosenttia, investoi 70 miljoonaa euroa Nokialle

Nokian Renkaat syventää yhteistyötä autonvalmistajien kanssa Keski-Euroopassa

 


Marraskuu, 2017

Traktoreita hyödyntävä maatalous ja urakointi nopean muutoksen edessä: Nokian Concept Tyre -konseptirengas vie uudelle aikakaudelle

Nokian Raskaat Renkaat Agritechnica 2017 -messuilla: Kestävyyttä, johon voit luottaa – korkea laatu kohtaa tulevaisuuden innovaatiot

Giti Tire teki OE-sopimuksen Renault Groupin kanssa

 


Lokakuu, 2017

Vianor ja Kal Tiren Mining Tire Group yhdistävät vahvuutensa

Nokian Renkaat yhteistyökumppaniksi Suomen ensimmäiseen IRONMAN-triathlontapahtumaan

Giti Tire tuo markkinoille uuden rengaskoon kasvavaan volyymikuljetusten segmenttiin

Laaturengas kannattaa valita turvallisuussyistä myös kakkosautoon

Nokian Hakkapeliitta 9 -talvirenkaalle Popular Science -lehden Best of What’s New -palkinto

Nastat vai kitkat? Ensiliukkailla kumpi tahansa on kesärengasta parempi

Nokian Hakkapeliitat testivoittoihin

Näin toimit rengasrikon iskiessä – hyvä painehuolto korostuu talven lähestyessä

Nokian Renkaat jatkaa suunnistuksen maailmanmestaruuskilpailuiden nimisponsorina

Giti Tires teki ensimmäisen OE-sopimuksen Euroopassa Volkswagen Groupin kanssa

 


Helmikuu, 2017

Vianor ja Bridgestone solmivat jakelusopimuksen yksinoikeudella kolmeen Pohjoismaahan
Kaksi rengasalan huippuosaajaa, rengas- ja autonhuoltoketju Vianor sekä maailman suurin rengas- ja kumiyhtiö Bridgestone, solmivat yhteistyösopimuksen.

 


Marraskuu, 2016

Nokian Renkaiden uusi, nopea ja vaivaton autonrenkaiden SnapSkan-skannauspalvelu edistää tulevaisuudessa miljoonien ihmisten liikenneturvallisuutta
Nokian Renkaiden yhdessä Vianorin kanssa toteuttama uusi SnapSkan-teknologia kertoo autoilijalle renkaiden urasyvyyden ja milloin on aika vaihtaa renkaat.

 


Lokakuu, 2016

Nokian Renkaat ja Vianor maailmanennätysvauhdissa: Uusi maailmanennätys auton kahdella renkaalla ajossa on huima 186, 27 km/h
Uusi maailmanennätysnopeus saavutettiin, kun Vianorin ammattitaitoinen varikkotiimi, Nokian Renkaiden tuotekehitys  ja tunnettu stunt-kuljettaja Vesa Kivimäki yhdistivät osaamisensa.