Säännöllinen renkaiden urasyvyyden tarkistaminen on välttämätöntä talvella, jotta yrityksen ajoneuvot pysyvät turvallisina ja toimintavarmoina. Suomen vaativissa talviolosuhteissa liikennöiville yritysautoille riittävä pito ja jarrutusteho ovat kriittisen tärkeitä. Yritysautojen renkaiden urasyvyyden merkitys korostuu erityisesti talvirenkaissa, kun tiellä on lunta, jäätä ja sohjoa. Lisäksi Suomen tieliikennelaissa on määrätty, mikä renkaiden miniurasyvyys saa vähintään olla. Renkaiden kulumisen seuranta auttaa kalustopäällikköä minimoimaan riskejä ja noudattamaan vaatimuksia läpi koko talven.
Mikä on renkaan urasyvyys?
Urasyvyys kertoo renkaan kulutuspinnan pääuran syvyyden millimetreissä. Kulutuspinta on juuri se osa renkaasta, joka on kosketuksissa tienpinnan kanssa.
Riittävällä urasyvyydellä yrityksesi autoissa taataan esimerkiksi renkaan pito märällä ja jarrutettaessa. Mitä kuluneemmat renkaat ovat, sitä heikommin ne pitävät ajettaessa jäisellä tai märällä pinnalla. Myös jarrutusmatka pitenee renkaan kuluessa. Urasyvyys on hyvä mittari renkaan kuluneisuudesta ja koko kaluston yleisestä turvallisuudesta.
Mitä Suomen tieliikennelaki sanoo talvirenkaiden urasyvyydestä?
Koska renkailta vaaditaan talvella parempaa pitoa kuin kesällä, on yrityksesi kaluston talvirenkaiden urasyvyyden oltava suurempi kuin kesärenkailla. Suomen tieliikennelaissa on annettu määräys pienimmästä sallitusta urasyvyydestä niin kesä- kuin talvirenkaille. Talvirenkaiden pienin sallittu urasyvyys on 3 mm.
Ei kuitenkaan kannata odottaa siihen asti, että renkaat ovat kuluneet lain sallimaan rajaan, sillä renkaiden pito alkaa heikkenemään jo huomattavasti ennen tätä. Tästä syystä suositeltu urasyvyys talvirenkaille on 4 mm tai jopa enemmän. Vertailukohtana uusissa talvirenkaissa urasyvyys on yli 8 mm.
Myös kesärenkaille on määrätty pienin sallittu urasyvyys tieliikennelaissa, joka on 1,6 mm. Kuten talvirenkaat, myös kesärenkaat tulisi päivittää uusiin, kun niiden urasyvyys on alle 4-5 mm. Säännölliset urasyvyyden tarkastukset auttavat välttämään sakkoja, katsastuksessa hylkäämistä ja ennakoimattomia seisokkeja.
Renkaiden käyttöikä
Kesä- ja talvirenkaiden käyttöikä riippuu paljon siitä, kuinka paljon ajokilometrejä niillä kertyy vuoden mittaan. Oikein säilytettynä, esimerkiksi rengashotellissa, renkaat voivat kohtuullisella käytöllä pysyä hyvässä kunnossa useamman vuoden ajan. Olivatpa kyseessä nasta- tai kitkarenkaat, ne eivät kuitenkaan säily ikuisesti edes vähäisellä ajolla. Liian vanhat renkaat alkavat nimittäin menettämään pitoa ja heikkenemään ajo-ominaisuuksiltaan niiden kumiseoksen ikääntyessä.

Renkaan ikä on tarkistettavissa sivupinnan merkinnöistä. Merkintä kertoo valmistusviikon ja -vuoden neljä merkkiä pitkällä numerokoodilla. Esimerkiksi renkaan sivupinnassa oleva merkintä 3022 kertoo, että rengas on valmistettu viikolla 30 vuonna 2022. Tämä niin sanottu DOT-merkintä auttaa tulkitsemaan ovatko renkaat päivityksen tarpeessa, vaikka niissä olisi kulutuspintaa vielä jäljellä.
Kalustopäällikölle:
- Jos renkaat ovat alle viisi vuotta vanhat niiden valmistusajankohdasta, ne voidaan vielä myydä uutena. Tässä edellytyksenä on, että renkaat on säilytetty asianmukaisesti suojassa esimerkiksi kosteudelta ja valolta.
- Renkaiden käyttöikä viittaa ikään alkaen siitä, kun renkaat on otettu käyttöön. Tällöin suositus on enintään 6 vuotta. Kuten jo mainittiin, renkaat voivat kuitenkin kulua tätä nopeammin, jos niillä ajetaan paljon vuoden mittaan. Tästä syystä pelkkää ikää ei tulisi käyttää renkaiden kunnon arvioimiseen.
- Suositeltu kokonaisikä alkaen renkaan valmistuksesta on 10 vuotta, riippumatta siitä, paljon renkaalla on ajettu tai milloin se on otettu käyttöön. Tämän jälkeen renkaissa käytetty kumiseos alkaa heikkenemään ja menettämään ajo-ominaisuuksiiaan, mikä puolestaan heikentää pitoa ja altistaa rengasta vaurioille.
Tarkista yrityksesi autojen kesä- ja talvirenkaiden urasyvyydet
Jos yrityksesi kalusto koostuu vain muutamasta ajoneuvosta, voit helposti tarkistaa renkaiden urasyvyyden itse kahden euron kolikolla. Tällöin kolikko asetetaan renkaan pääuraan ja tarkistetaan sen syvyys kolikon hopeisen reunan perusteella. Reuna on leveydeltään noin 4 mm, joten renkaassa on vielä riittävästi kulutuspintaa, jos kolikon reuna jää piiloon renkaan uraan. Useissa renkaissa on nykyään myös kulumisvaroitin, jonka avulla voi tarkistaa, milloin rengas on tullut käyttöikänsä päähän.
Kun kalusto sisältää useita autoja, kahden euron kolikko ei enää riitä. Sen sijaan urasyvyyttä on seurattava ammattimaisilla työkaluilla tai määräaikaishuoltojen yhteydessä. Digitaaliset urasyvyysmittarit tai automaattiset tarkastusjärjestelmät antavat tarkan lukeman koko kalustosta.
Mikäli renkaat kuluvat epätasaisesti, syy voi löytyä ohjauskulmien säädöstä tai jousituksesta. Tasaisen kulumisen varmistamiseksi on suositeltavaa vaihtaa renkaiden paikkaa jokaisen rengasvaihdon yhteydessä. Vaihda paremmat, vähemmän kuluneet renkaat taka-akselille ja kuluneemmat renkaat etuakselille. Huomioi myös renkaan pyörimissuunta.
Vianorissa mittaamme yrityksesi autojen renkaiden urasyvyyden digitaalisesti renkaiden vaihdon yhteydessä ja toimitamme mittausraportin sähköpostiisi. Tämä auttaa sinua seuraamaan ajoneuvojesi renkaiden kuntoa ja suunnittelemaan renkaiden vaihto ennakoivasti, jotta vältyt turhilta seisokkeilta.

PIDÄ RENKAASI PYÖRIMÄSSÄ Vianorin ammattimaisilla rengasratkaisuilla, jotka on räätälöity ajoneuvokantasi tarpeisiin.
Tuo kesä- ja talvirenkaasi Vianoriin vaihdettavaksi. Ammattimaisessa renkaiden vaihdossa mittaamme renkaiden urasyvyyden digitaalisesti ja lähetämme sinulle raportin sähköpostitse. Renkaiden vaihdon lisäksi tarjoamme laajan valikoiman rengas- ja autohuoltopalveluita kaiken kokoisille yrityksille, jotta voit keskittyä ydinliiketoimintaasi. Tutustu Vianorin laajaan henkilö- ja pakettiautojen talvirengasvalikoimaan ja paranna kalustosi talvivalmiutta. Ota yhteyttä lähimpään Vianor-palvelupisteeseen tai yritysmyyntiin – tai pyydä tarjous verkossa.