« Takaisin artikkeleihin
« Takaisin artikkeleihin

Huoltovapaa sähköauto? Ei täällä pohjolassa

Huoltovapaat sähköautot ovat myytti, joka lähes saattaa pitää paikkansa Kalifornian aurinkoisilla teillä, mutta ei pohjoismaisissa olosuhteissa. Täällä säännöllinen sähköauton huolto on ratkaisevan tärkeää, jotta ajoneuvo pysyy hyvässä kunnossa, turvallisuus säilyy ja vältetään kalliit korjaukset tulevaisuudessa.  

Sähköautot tulisi huoltaa yhtä usein kuin polttomoottoriautot 

On totta, että sähköautot vaativat yleisesti vähemmän huoltoa kuin bensiini- ja dieselkäyttöiset autot. “Huollon jättäminen väliin voi kuulostaa houkuttelevalta, mutta sitä ei suositella", sanoo Vianorin autohuollon päällikkö Jarkko Jalava.  

"Ajatus huoltovapaista sähköautoista on peräisin lähinnä markkinoilta, joissa ilmasto on lämpimämpi ja tiet tasaisempia, kuten esimerkiksi Kaliforniassa. Pohjoismaissa meillä on tiesuolaa, kylmiä lämpötiloja, nopeita säänvaihteluita ja karumpia tieolosuhteita – kaikki ne ovat tekijöitä, jotka rasittavat sähköautoja ja vaativat erityistä huomiota."  

Sähköautojen huoltokustannukset pienenevät ajan myötä 

Sähköautoissa ei ole huoltoa vaativia vaihteistoja, eikä moottoriöljyä tai öljynsuodattimia tarvitse vaihtaa. Mitä sitten tulisi huoltaa tai vaihtaa? 

"Kaksi pääasiaa. Jarruneste tulee vaihtaa yleensä joka toinen vuosi, ja raitisilmasuodatin kannattaa vaihtaa säännöllisesti, mieluiten kerran vuodessa", Jalava selittää. 

"Sähköauton huoltoon kuuluu akun, jarrujen ja muiden kriittisten osien tarkastus. Kyse ei ole vain mukavuudesta ja turvallisuudesta – huolto auttaa säilyttämään auton suorituskyvyn ja jälleenmyyntiarvon, samalla kun se vähentää huoltokustannuksia pitkällä aikavälillä."  

Kolme syytä, miksi sähköauton huoltoa ei kannata laiminlyödä 

Jarkko Jalava nostaa esiin kolme riskiä, jos sähköautoa ei huolleta säännöllisesti: 

1. Jarrut voivat jumiutua ja kulua ennenaikaisesti

Sähköautot hyödyntävät sähkömoottorin kautta tapahtuvaa regeneratiivista jarrutusta, mikä vähentää mekaanisten jarrujen käyttöä. Vaikka tämä kuulostaa hyvältä, se tarkoittaa myös sitä, että jarruja ei "käytetä" aktiivisesti, mikä altistaa ne jumiutumiselle erityisesti kylmässä ja kosteassa ilmastossa, jossa ruostetta muodostuu herkemmin. Tämä voi johtaa pidempiin pysähtymismatkoihin ja jarrujen ennenaikaiseen vaihtotarpeeseen. 

"Jarrujen tarkastus on erityisen tärkeää sähköautoissa. Ilman huoltoa vakavien vikojen riski kasvaa ja jarrujen käyttöikä voi puolittua. Jarrujen vaihto on kallista, sillä hinnat vaihtelevat noin 400 eurosta yli 1000 euroon. Suuri osa sähköautoista hylätään ensimmäisessä katsastuksessa juuri jarrujärjestelmän ongelmien vuoksi", Jalava kertoo. 

2. Jousitusjärjestelmän kuluminen

Sähköautot ovat yleensä raskaampia kuin bensiini- tai dieselkäyttöiset autot, ja niissä on korkea vääntömomentti – molemmat lisäävät jousituksen ja pyöräntuennan kuormitusta. Pohjoismaissa kulumista pahentavat kuopat ja lämpötilavaihteluiden aiheuttamat tien vauriot sekä lumi, sora ja tiesuola. Heikentynyt jousitus ei vaikuta pelkästään ajomukavuuteen – se lyhentää renkaiden käyttöikää ja heikentää auton vakautta kaarteissa ja jarrutuksissa. 

"Moni aliarvioi sitä, kuinka paljon lisärasitusta sähköautot aiheuttavat jousitusjärjestelmälle ja pyöräntuennalle. Säännöllinen tarkastus voi ehkäistä onnettomuuksia, ennenaikaisia renkaiden vaihtoja ja kalliita korjauksia," Jalava sanoo. 

"Ajoneuvon suuri paino asettaa myös vaatimuksia rengasvalinnalle, sillä renkaiden on kestettävä suurempia kuormia kuin monissa muissa ajoneuvoissa. Valitsemalla sähköautoihin sopivat renkaat oikealla kantavuusindeksillä varmistat sekä turvallisuuden että pidemmän käyttöiän." 

3. Akkuvauriot

Sähköauton akku on ajoneuvon kallein osa, ja se sijaitsee usein auton pohjassa, missä se on alttiina kivien ja soran aiheuttamille iskuille. Monista malleista puuttuu suojalevy, ja jo pienetkin vauriot voivat aiheuttaa vakavia seurauksia, kuten oikosulun ja pahimmillaan jopa tulipalon. 

"Vauriot eivät aina näy ulospäin, mutta ne voivat olla erittäin kalliita. Siksi akun pohja kannattaa tarkastaa säännöllisesti – erityisesti raskaan ajokauden jälkeen, kuten pitkän automatkan jälkeen," Jalava kertoo. 

Akun suojaamiseksi Jarkko Jalava suosittelee ajamaan varovasti huonokuntoisilla teillä ja hidastamaan töyssyjen sekä reunakivien kohdalla. Sähköauton matala maavara tekee siitä erityisen herkän vaurioille. 

Anna Vianorin huoltaa sähköautosi – vältä kalliit korjaukset 

Nauti turvallisista ja huolettomista ajomatkoista sähköautollasi vuosiksi eteenpäin säännöllisen autohuollon avulla. 
Vianorin asiantunteva henkilökunta käyttää laadukkaita varaosia ja noudattaa valmistajan antamia huolto- ja korjausohjeita juuri sinun sähköautomallillesi – näin myös takuu pysyy voimassa. 

Lue lisää Vianorin sähköautohuolloista ja pyydä tarjous.