Oletko hankkimassa ensimmäistä sähkö- tai hybridiautoasi tai kenties jo vaihtanut sähkövoimaiseen autoiluun? Sähköauton akkuun liittyy paljon keskustelua: kauanko sähköauton akku kestää, miten pitkälle akun varauksella pääsee, kuinka kallista sitä on korjata, ja millä tavoin akun elinkaareen voi vaikuttaa? Tutustu tarkemmin aiheeseen.
Kauanko sähköauton akku kestää käytössä?
Sähköauton akun elinkaareen vaikuttavat monet asiat. Näihin kuuluvat esimerkiksi ajoneuvon merkki ja malli, akussa käytetyt tekniset ratkaisut, akun kuormitus sekä se, minkälaisissa olosuhteissa akkua on käytetty.
Akun takuuaika vaihtelee valmistajien ja mallien välillä. Tyypillisesti sähköautojen valmistajat myöntävät akulle takuuaikaa 8-10 vuotta tai 160 000-200 000 kilometriä.
Sähköauton akun takuuajan umpeutuminen ei tarkoita sitä, että akusta tulisi käyttökelvoton.
Sähköautojen yleistyessä ja kehittyessä myös akkujen teknologiassa ollaan tultu isoja harppauksia eteenpäin. Parhaimmillaan akku kestää käytössä jopa yli 500 000 kilometriä.
Ajan kanssa akun kapasiteetti kuitenkin heikkenee, ja se pystyy varastoimaan vähemmän energiaa. Tämä tarkoittaa sitä, sähköauton toimintasäde ei ole enää yhtä pitkä kuin auton ollessa uusi.
Sähköauton akun vaihto
Sähköauton akkua ei suinkaan tarvitse vaihtaa saman tien, kun sen toimintakyky alkaa heikkenemään. Akun vaihtovälisuositukset vaihtelevat valmistajien välillä. Osa valmistajista pitää suositusrajana 70 prosenttia akun alkuperäisestä toimintakapasiteetista.
Uuden sukupolven sähköautojen akut ovat sen verran kehittyneitä, että ne kestävät hyvällä hoidolla usein koko auton elinkaaren ajan käytössä.
Voit myös itse vaikuttaa siihen, kuinka pitkä akun elinkaari on. Sähköauton akun huolto- ja korjaustyöt haukkaavat helposti suurimman osan sähköauton huollon kustannuksista. Jos korjaus ei ole mahdollista, uuden akun hinta voi vaihdella muutamista tuhansista aina kymmeniin tuhansiin euroihin. Siksi sähköauton akun lataustapoihin, käyttöön ja huoltoon kannattaa kiinnittää huomioita heti alusta alkaen.
Näin pidennät sähköauton akun käyttöikää
Voit vaikuttaa osaltasi siihen, miten kauan sähköauton akku kestää käytössä. Järkevällä lataamisella ja huoltamisella optimoit akun elinkaaren mahdollisimman pitkäksi.
● Älä anna akun olla käyttämättä pitkiä aikoja. Sähköautoissa käytetään korkeajännitteisiä litiumioniakkuja, jotka tyhjenevät hitaasti eli niiden itsepurkautuvuus on pieni. Akkua ei saisi kuitenkaan päästää täysin tyhjäksi. Tarkista ajoneuvosi valmistajan ohjeet, jos joudut seisottamaan sähköautoa pidemmän aikaa.
● Pidä akun lataustaso yllä. Jatkuva tyhjästä täyteen lataaminen rasittaa akkua enemmän. Yleensä sähköauto antaa ohjeita järkevästä lataamisesta - seuraa näitä opastuksia.
● Lataa akkua mieluiten kotona. Vaikka voit huoletta käyttää myös pikalatausasemia tien päällä ollessa, kannattaa lataus suorittaa kotona mahdollisimman usein. Hitaampi lataus yön yli kotilatausasemalla synnyttää vähemmän lämpöä, mikä rasittaa akkua vähemmän ja pidentää näin sen elinkaarta.
● Varmista oikeanlainen huolto. Sähköauton akusto on herkkä ja monimutkainen järjestelmä. Älä koskaan korjaa sähköauton akkua itse.
● Varmista, että akustonhallintajärjestelmä toimii. Kaikissa uusissa sähköautoissa on automaattinen akustonhallintajärjestelmä (BMS), joka huolehtii akun lämmityksestä ja optimaalisesta toiminnasta. Varmista sen toimivuus säännöllisillä tarkistuksilla ja huollolla.

Miten toimia jos sähköauton akku on loppumassa
Akkua ei kannata päästää tyhjenemään monestakaan syystä. Ikävin tilanne on tietysti se, jos olet tien päällä akun varauksen lähestyessä nollaa.
Ei huolta - tämä ei kuitenkaan tapahdu huomaamatta. Ajoneuvosi alkaa varoittaa asiasta jo hyvissä ajoin, useimmiten silloin, kun akkua on jäljellä 10-25 prosenttia. Lisäksi usein sähköautojen akun varauksessa on turvamarginaali, eli sähkövarausta on vielä hieman jäljellä senkin jälkeen, kun auto näyttää akkua olevan jäljellä 0 prosenttia.
Varaustason laskiessa auto menee tilaan, jossa sen toimintoja on rajoitettu. Esimerkiksi nopeutta ja suorituskykyä voidaan rajoittaa. Joskus myös ilmastointi kytkeytyy pois päältä.
● Siirry pois moottoritieltä. Jos mahdollista, kannattaa siirtyä ajamaan reittiä, jossa hiljaisesta vauhdista ei ole haittaa. Tarkista, missä on lähin latausasema.
● Soita hinauspalveluun. Jos sähköautosi moottori sammuu kokonaan, ei auta muu kuin napata puhelin kouraan ja kilauttaa hinauspalveluun. Huomaa, että tässä tilanteessa myös käynnistysakku eli 12 V akku saattaa olla tyhjentynyt. Tällöin tarvitset hinausautolta siihen virtaa ennen kuin auton ajoakku voidaan ladata latausasemalla.
Koska akun varaustasoa ei ole suositeltavaa päästää tippumaan nolliin, kannattaa latauspisteiden saatavuus suunnitella huolella pitkällä matkalla. Pidä mieluummin yksi ylimääräinen tauko kuin yksi tauko liian vähän.
Sähköauton akun korjaus on vain koulutettujen ammattilaisten työtä
Huomaa, että sähköauton akustoa ei tule koskaan yrittää huoltaa tai korjata itse. Myöskään akustonhallintajärjestelmään ei saa tehdä muutoksia ilman ammattiosaamista. Akustossa juoksee korkeajännite, joka voi aiheuttaa riskejä asiantuntemattomalle. Terveysriskin lisäksi mahdolliset virheet korjaustöissä voivat tulla myös kalliiksi.
Jos akusto tai akkukotelo vaativat huolto- tai kunnostustoimia, vie siis autosi aina ammattilaisten käsiteltäväksi.
Kaikki sähköauton huoltopalvelut Vianorilta
Vianor hoitaa sähköauton huolto- ja korjauspalvelut ammattitaidolla, turvallisesti ja luotettavasti. Saat meiltä sekä sähköauton määräaikaishuollot, akkupalvelut että muut huolto- ja korjauspalvelut.
Huollattamalla sähköautosi säännöllisesti varmistat sen toimimisen ja ehkäiset isompien vikojen syntymistä. Samalla varmistat, että ajoneuvon jälleenmyyntiarvo pysyy mahdollisimman korkeana.
Hoidamme myös sähköauton renkaanvaihdot nopeasti ja varmasti. Voit hankkia samalla valikoimastamme kestävät, hiljaiset ja matalalla vierintävastuksella varustetut renkaat sähköautoosi.
Vianor on kumppanisi sähköautosi kaikissa huoltotarpeissa. Lue lisää sähköauton huollosta ja ota kaikki irti ajoneuvostasi.