Saamasi hyödyt 

  • Saat uudet rengaspaineanturit asennettuna autoon kuin autoon kolmen vuoden takuulla 
  • Oikea rengaspaine lisää turvallisuutta ja parantaa ajomukavuutta, sillä ohjaustuntuma parempi ja rengasääni matalampi 
  • Renkaat kuluvat tasaisemmin ja niiden käyttöikä paranee 
  • Säästät polttoainetta, kun rengas rullaa tasaisemmin  
  • Järjestelmä ilmoittaa automaattisesti, jos rengaspaineet muuttuvat 
  • Läpinäkyvä, kaikille henkilöautoille sama hinnoittelu: 349 € tai rengasoston yhteydessä 241 €  

Palveluun sisältyy 

  • Neljä autoosi sopivaa rengaspaineanturia 
  • Anturien asennus ja ohjelmointi 
  • 3 vuoden takuu  

Rengashotelliasiakkaana -5 % lisäalennus 

Vianorin rengashotellissa renkaasi majoittuvat turvallisesti ja huolettomasti. Tarkistamme renkaidesi kunnon ja hoidamme kausivaihdot sujuvasti. Hotelliasiakkaana saat myös aina -5 % alennuksen uusista renkaista kattaen myös TPMS-rengaspainetunnistimet.  (ei yhdistettävissä muihin alennuksiin) Lue lisää>> 

Vianor Tilillä 10 kk korotonta ja kulutonta maksuaikaa  

Vianor Tilillä saat 10 kuukautta täysin korotonta ja kulutonta maksuaikaa kaikkiin ostoihin. Joustavaan rahoitustarjoukseemme ei liity avausmaksua tai muita kuluja. Halutessasi voit myös maksaa koko luoton kerralla pois tai sopia pidemmän maksusuunnitelman. Lue lisää >>   

 

Hinta 349,00€

Varaa aika TPMS-rengaspaineantureiden vaihtoon

TPMS-rengaspaineanturit parantavat liikenneturvallisuutta 

Automaattisen rengaspaineen valvontajärjestelmän, eli TPMS-järjestelmän, hyödyntäminen parantaa liikenteen turvallisuutta ja vähentää polttoaineen kulutusta. Rengaspaineilla on huomattava vaikutus auton ajo-ominaisuuksiin ja renkaiden käyttöikään. Kun tpms anturi on toiminnassa ja rengaspaineet kohdallaan, ajomukavuus on huipussaan ja rengas ohjautuu tarkasti sekä pyörii kevyesti polttoainetta säästäen. Kaikissa autoissa, jotka on tyyppihyväksytty marraskuun 2012 jälkeen sekä kaikissa marraskuun 2014 jälkeen myydyissä uusissa autoissa tulee EU-asetuksen 661/2009 mukaan olla TPMS-rengaspaineanturit. 

Suomessa Trafin asetuksen mukaan rengaspaineanturit ovat pakolliset vain uusien autojen ensiasennusrenkaille eli renkaille, jolla auto ensirekisteröidään. Renkaita uusittaessa autoilija voi itse päättää, ottaako uuteen rengassarjaan tpms anturin vai ei. TPMS-sensoreita käyttämällä voi parantaa omaa liikenneturvallisuuttaan.  

TPMS-rengaspaineanturijärjestelmän tarkoitus on nimensä mukaan seurata rengaspaineita ja siten vähentää autoista syntyviä päästöjä sekä lisätä turvallisuutta. Järjestelmä ilmoittaa kuljettajalle, jos jonkin renkaan paine yllättäen vähenee. Tällöin kuljettaja voi turvallisesti pysähtyä ajoissa ja esimerkiksi vaihtaa renkaan.  

Rengaspaineanturin vaihto Vianorissa on helppoa ja nopeaa. Vianorissa voit tarkastaa järjestelmän toiminnan sekä tarvittaessa korjata tai vaihtaa rikkoutuneet anturit. Käyttämämme paineanturit sopivat kaikkiin Euroopan markkinoille valmistettuihin autoihin. Meiltä saat myös lisätietoa järjestelmästä sekä sen toiminnasta. Ota yhteyttä lähimpään palvelupisteeseen ja kysy lisää! 

 

Usein kysyttyä TMPS-rengaspainetunnistimista 
 

Mikä on TPMS? 

TPMS eli Tire Pressure Monitoring System on renkaiden paineenvalvontajärjestelmä. 

Mitä autoja EU:n TPMS-asetus koskee?  

EU-asetuksen 661/2009 mukaan kaikissa autoissa, jotka on tyyppihyväksytty marraskuun 2012 jälkeen, sekä kaikissa marraskuun 2014 jälkeen myydyissä uusissa autoissa tulee olla renkaiden paineenvalvontajärjestelmä eli TPMS (Tire Pressure Monitoring System). Suomessa Trafi vaatii järjestelmää autojen ensiasennusrenkaisiin eli renkaisiin, jolla auto ensirekisteröidään. Vanhojen autojen omistajia määräys ei koske, eli mikäli jo käyttöön rekisteröidyssä autossa ei ole paineenvalvontajärjestelmää, ei sitä tarvitse asentaa jälkikäteen. 

Mikä on TPMS-asetuksen tarkoitus? 

Määräyksillä pyritään parantamaan liikenneturvallisuutta ja hillitsemään polttoaineenkulutusta. Rengaspaineilla on huomattava vaikutus auton ajo-ominaisuuksiin ja renkaiden käyttöikään. 

Miten TPMS-järjestelmä toimii? 

Järjestelmän tarkoitus on nimensä mukaan seurata rengaspaineita ja näin vähentää autoista syntyviä päästöjä sekä lisätä turvallisuutta. Järjestelmä ilmoittaa kuljettajalle, jos jonkin renkaan paine laskee yli 20 % auto- ja rengaskohtaisesta oletusarvosta tai viimeistään kun rengaspaine laskee alle 1,5 barin. Tällöin kuljettaja voi turvallisesti pysähtyä ajoissa ennen mahdollista vaaratilannetta. 

EU-asetus ei ota kantaa, onko TPMS-järjestelmä oltava aktiivinen (erilliset paineanturit jokaisen renkaan sisällä) vai passiivinen (perustuu auton ABS-järjestelmän tulkintaan renkaan pyörimisnopeuden muutoksesta). Pääasia on, että järjestelmällä pystytään täyttämään kaikki EU-asetuksen vaatimukset. Päätöksen käytettävästä järjestelmästä tekevät auton valmistajat. 

Mitä rengaspaineanturit maksavat? 

EU-säädöksen piiriin kuuluvissa autoissa on tehtaalta tullessaan jo asennettu painevahtijärjestelmä, joka on siten sisältynyt auton ostohintaan. Mikäli autossa on aktiivinen painevahtijärjestelmä (erilliset paineanturit jokaisen renkaan sisällä) tulee autoilijan hankkia erilliset anturit myös talvirengaspakettiin varmistaakseen painevahtijärjestelmän toimivuuden talvellakin. 

Markkinoilla olevien anturien hinnat ja laatu vaihtelevat erittäin paljon. Tällä hetkellä suurimmat anturivalmistajat tulevat Amerikasta, Euroopasta sekä Aasiasta ja niiden tuotevalikoimissa on sekä OE- (autonvalmistajien alkuperäisosia) että jälkimarkkina-antureita. Markkinoilla olevien anturien hintahaitari on tällä hetkellä noin 50 – 250 €/kpl. 

Voinko vaihtaa renkaani itse? 

Renkaiden kausivaihdon voi tehdä itse, koska renkaiden irrottaminen ja kiinnittäminen ei muutu. 

On kuitenkin hyvä tiedostaa, että jos autossa on painevahtijärjestelmä, saattaa olla, että renkaiden kausivaihdon jälkeen TPMS-varoitusvalo jää palamaan. Tämän hetken tiedon mukaan valtaosa uusista autoista tunnistaa uudet anturit itse, ja keskusyksikkö nollaa automaattisesti virhetilanteen noin 15 - 20 minuutin ajon jälkeen. 

Jotkin automallit, joissa on aktiiviset TPMS-tunnistimet, vaativat järjestelmän uudelleen asetuksen renkaiden vaihdon jälkeen joko diagnostiikkatyökalulla (OBD) tai manuaalisesti ajotietokoneen kautta. Tällöin on hyvä kääntyä ammattilaisen puoleen varmistaakseen painevahtijärjestelmän toimivuuden. 
 
Huom! Myös monet epäsuoraa TPMS-järjestelmää käyttävät automallit vaativat järjestelmän nollauksen renkaanvaihdon jälkeen. Lisätietoa ja ohjeet järjestelmän nollaukseen löydät auton ohjekirjasta.