Yleinen syy pakettiautonrenkaiden rakennevaurioihin ja jalka-alueen vaurioihin on liian alhainen rengaspaine kuormaan nähden. Alhainen rengaspaine aiheuttaa renkaan liiallista joustamista kuorman alla, ja renkaan runkorakenne lämpenee liikaa. Rengas myös kuluu nopeammin.
Pakettiautojen renkaissa tarvittavat korkeammat paineet tulevat monelle yllätyksenä. Esimerkiksi hyvin yleisessä rengaskoossa 235/65R16 C maksimikuormitus edellyttää, että paine on 575 kPa. Vertailun vuoksi henkilöautonrenkaassa esimerkiksi rengaskoossa 205/55R16 suosituspaine on usein 220 - 230 kPa. Renkaiden suosituspaine eri kuormille on yleensä kerrottu ajoneuvon kuljettajanpuoleisessa ovipilarissa tai polttoainesäiliön suojakannessa.
Rengaspaineet vaikuttavat paitsi renkaiden kestävyyteen, myös ajamisen turvallisuuteen, taloudellisuuteen ja ympäristöystävällisyyteen. Jos renkaiden ilmanpaineet ovat liian pienet, autoa on vaikeampi hallita ääritilanteissa, polttoaineenkulutus kasvaa ja renkaan elinikä lyhenee merkittävästi. Rengaspaineet on hyvä tarkistaa vähintään kerran kuukaudessa.
Korkeampien käyttöpaineiden vuoksi myös pakettiautonrenkaiden venttiilien valintaan tulee kiinnittää huomiota, jotta ne vastaavat käytettävää painetasoa. Metalliventtiilien käyttöä suositellaan.
Materiaalit vaikuttavat renkaan kestävyyteen
Joskus pakettiautoissa näkee käytettävän myös tavallisia henkilöautonrenkaita. Pakettiautoja varten suunniteltujen C-renkaiden käyttö on kuitenkin tärkeää, sillä pakettiautonrenkaiden runkorakenne, kulutuspinnan alla oleva teräsvyöpaketti ja kumisekoitukset ovat kestävämpiä ja räätälöity vaativampaa käyttöä varten kuin tavallisessa henkilöautonrenkaassa. Käytössä ero näkyy siten, että jämäkämmän rakenteen ansiosta C-rengas lämpenee kuormituksessa vähemmän, mikä puolestaan vähentää renkaan vaurioitumisen riskiä.
Pakettiautonrenkaita valitessa kannattaa kiinnittää huomiota myös renkaissa käytettyihin materiaaleihin ja niiden kestävyyteen. Nokian Renkaiden Hakka- ja Hakkapeliitta-pakettiautonrenkaisiin tuovat erityistä vahvuutta ainutlaatuiset aramid-kuidulla vahvistetut sivupinnat. Aramid-kuitua hyödynnetään myös esimerkiksi lentokoneteollisuudessa ja sotilaskäytössä.
Aramidilla vahvistetut renkaan sivupinnat kestävät paremmin esimerkiksi kuoppien ja katukiveysten reunojen aiheuttamia iskuja ja viiltoja. Aramid suojaa rengasta kalliilta ja vaarallisilta rengasvaurioilta, ja osa vaurioista voidaan sen ansiosta jopa välttää.
Muista tarkastaa myös kulutuspinnan kunto
Renkaanvaihdon yhteydessä on hyvä tarkastaa paitsi rengaspaineet, myös renkaiden kulutuspinnan kunto. Lain mukaan kesärenkaan urasyvyyden tulee olla vähintään 1,6 millimetriä ja talvirenkaiden 3 millimetriä, mutta käytännössä renkaan turvallisuusominaisuudet heikkenevät merkittävästi jo silloin, kun urasyvyyttä on jäljellä enää 4 millimetriä. Kuluneilla kesärenkailla erityisesti vesiliirron riski kasvaa, ja myös jarrutusmatka pitenee märällä kelillä.
Paljon ajavien kannattaa kierrättää renkaita auton alla jopa ajokauden aikana. Näin voi varmistaa, että renkaat kestävät paremmin ja kuluvat tasaisesti. Vetorenkaat yleensä kuluvat enemmän kuin vapaasti pyörivät, joten vaihtamalla vetorenkaiden paikkaa välillä vapaasti pyöriviksi saa kulumista tasattua ja rengassarjan kokonaisajotulos on paras mahdollinen. Kuljettaja säästää merkittävästi rengashankinnoissa näkemällä vähän vaivaa renkaiden kierrätyksen kanssa.
Myös renkaiden säilytysolosuhteet vaikuttavat renkaiden käyttöikään. Kausien välissä renkaat tulee säilyttää viileässä, pimeässä ja kuivassa sisätilassa, jotta esimerkiksi UV-valo tai väärä säilytyslämpötila ei heikennä renkaan kumiseosta. Moni suosiikin rengashotelleja, joissa säilytysolosuhteet ovat varmasti oikeanlaiset, ja usein myös renkaiden pesu ja tarkastus kuuluvat säilytyshintaan.
Aika hankkia uudet renkaat?
Etsi pakettiautonrenkaita rengashakukoneella rekisteritunnuksen, automallin tai rengaskoon mukaan.