Ennen kovia pakkasia on hyvä tarkastaa auton akun kunto, jotta auto ei jonain aamuna jätä yllättäen käynnistymättä tai hyydy kesken matkan.
Kylmä sää rasittaa akkua
Kylmä ulkolämpötila vaikuttaa erityisesti huonokuntoisen akun toimivuuteen nopeasti. Muutamalla yksinkertaisella keinolla varmistat, että akku pysyy toimintakunnossa mahdollisimman pitkään. Kylmällä säällä erityisesti auton käynnistäminen ja esimerkiksi polttoainekäyttöisen lisälämmittimen käyttö kuluttavat rutkasti energiaa. Jos ajomatkat jäävät lyhyiksi, akku ei ehdi niiden aikana latautua tarpeeksi ja lakkaa lopulta toimimasta.
Monet liikkeet tarkastavat akun kunnon veloituksetta. Erityisesti käyttöikänsä päässä oleva akku menettää varaus- ja virranantokykynsä nopeasti ulkolämpötilan laskiessa. Akun testaaminen kotioloissa on käytännössä mahdotonta, sillä pelkkä lepojännite ei kerro akun kunnosta paljoakaan. Korjaamokäyttöön tarkoitetulla akkutesterillä akun testaaminen on nopeaa ja luotettavaa, ja autoilija saa tiedon esimerkiksi akun varauskyvystä ja kylmäkäynnistysvirran antokyvystä.
Maksimoi akkusi käyttöikä yksinkertaisilla keinoilla
Uudemmat autot kuluttavat reippaasti virtaa lämpimilläkin keleillä. Kylmillä ilmoilla virrankulutus on vielä korkeampi esimerkiksi penkin- ja lasinlämmittimien käytön vuoksi, ja kylmä akku myös ottaa huonommin virtaa vastaan. Talvella akku vähitellen tyhjenee pätkäajossa, ja jossain kohtaa voi edessä olla tilanne, että auto ei enää käynnisty.
Jotta akku pysyy toimintakykyisenä, se tulee pitää mahdollisimman täyteen ladattuna ja varmistaa, että sen navat ovat puhtaat. Pakkassäällä autolla tulisi käynnistyksen jälkeen ajaa noin 20 minuuttia, jotta akku ehtii latautua. Jos käytössä on ollut polttoainekäyttöinen lisälämmitin, akun latautumiseksi tarvitaan vielä pidempi ajo. Nyrkkisääntönä voi pitää kaavaa “niin kauan kuin lämmität, niin kauan ajat”.
Mikäli akku pitää uusia, vanhaa akkua ei voi korvata millä tahansa akulla. Akkutyyppejä on monenlaisia, ja pääsääntöisesti uuden akun tulee olla samaa tyyppiä kuin alkuperäinen akku. Lisäksi uusi akku usein tulee testilaitetta käyttäen sovittaa auton virranhallintajärjestelmään. Sähkö- ja hybridiajoneuvojen akut ovat kokonaan oma asiansa, ja niiden kanssa työskentely on aina syytä jättää koulutetun ammattilaisen vastuulle.
Myös akun asianmukaisesta hävittämisestä tulee huolehtia. Vianoreissa kaikki akut kierrätetään lain ja asetusten mukaisesti, ja henkilökunta neuvoo mielellään akun valinnassa.