Pyöränpulttien ja -mutterien tehtävä on kiinnittää renkaat autoon sekä pitää renkaat tukevasti paikoillaan ajon aikana. Jokaisen autoilijan tulisi tuntea autonsa renkaan pultit ja mutterit, varsinkin renkaanvaihdon yhteydessä. Riippuen autosta, autoilijalla on kaksi vaihtoehtoa: pyöränpultit ja -mutterit. Tutustu kummat sinulla on käytössä omassa autossasi ja opettele, miten niitä tulee käyttää.
Onko autossa pyöränpultit vai -mutterit
Aloitetaan ensin tunnistamalla kummat näistä kahdesta autossasi käytetään. Pyöränpultit ovat näistä kahdesta yleisempi renkaan kiinnitystapa, mutta nykyään käytetään myös pyöränmuttereita. Rengaspultti on kokonainen kiinnitettävä pultti, siinä missä rengasmutteria tarvitaan renkaan kiinnittämistä sen pinnapultteihin.
Pyöränmutterien kiinnittäminen on pultteihin verrattuna helpompaa, sillä rengas tulee asettaa paikoilleen niin, että pinnapultteihin sopivat reiät ovat kohdallaan. Pyöränpultteja käytettäessä renkaan kohdistaminen on vaikeampaa. Pyöränmuttereita käytettäessä tulee kuitenkin suorittaa niiden jälkikiristys, kun renkaanvaihdon jälkeen on ajettu jonkin matkaa. Varaa kiristämiseen momenttiavain, niin et vahingossa kiristä kiinnikkeitä liikaa. Liiallinen kiristys voi johtaa vanteen sekä kiinnikkeiden vaurioitumiseen. Oikea kiristysmomentti on merkitty autosi käyttöohjeisiin.
Pyöränmuttereita on kahdenlaisia riippuen siitä, millainen järjestelmä autossasi on käytössä. Nämä voivat olla muodoltaan joko kartiomaisia tai pyöreitä, ja niiden on oltava yhteensopivat renkaan kanssa. Muussa tapauksessa riskinä on kiinnikkeiden löystyminen ajon aikana ja jopa renkaan irtoaminen.
Yksi kiinnikkeistä on usein niin sanottu turvapultti tai -mutteri, joka on avattavissa vain tietynlaisella avaimella. Tällä tavoin voidaan estää muita irrottamasta rengasta ja varastamasta sitä. Käytännössä avaamista varten tarvitaan sovite, joka asetetaan mutterin tai pultin päähän.
Kiristä kiinnikkeet oikeassa järjestyksessä
Ohjeet renkaiden vaihtamiseen ja oikeaoppiseen kiinnitykseen kannattaa tarkistaa auton ohjekirjasta. Ennen kiinnikkeiden täydellistä kiristämistä, tulee ne kiristää käsin riittävän hyvin ja vasta sen jälkeen käyttää työkalua, kuten ristiavainta, kiinnikkeiden lopullista kiristämistä varten. Tässä vaihessa liiallinen voimankäyttö ei ole tarpeen, ja voi jopa vahingoittaa akselistoa.
Kiinnikkeiden kiristäminen tulee tehdä oikeassa järjestyksessä sen mukaan, monta kiinnikettä autossa on. Näin taataan, että rengas on kiinnitetty oikeassa asennossa eikä rengas kiinnitettäessä väänny ja aiheuta vahinkoa. Tarkista lopuksi momenttiavaimella, että jokainen renkaan kiinnikkeistä on kiristetty oikein. Yleensä oikea kiristysmomentti on 110-120 Nm.
Pidä huolta jälkikiristyksestä
Yksi ero pyöränpulttien ja -mutterien välillä on niiden jälkikiristyksessä. Toisin kuin pyöränpultit, pyöränmutterit on kiristettävän noin 50-100 kilometriä renkaan vaihtamisen jälkeen. Tämä toimenpide on tehtävä joka kerta, kun muttereilla kiinnitettävä rengas on irrotettu. Jälkikiristyksen avulla taataan, että rengas pysyy paikallaan eikä yksikään renkaan muttereista ole löystynyt ajon aikana. Muttereihin kohdistuu ajon aikana paljon tärinää, joka voi löystyttää niitä, ja pahimmassa tapauksessa johtaa mutterien tai itse renkaan irtoamiseen.
Oikea järjestys kiinnikkeiden kiristämiseen riippuu pulttireikien määrän mukaan, mutta on tehtävä aina ristiin. Kiristä siis aina vastakkainen kiinnike viereisen kiinnikkeen sijaan. Tällöin kiinnitys tapahtuu tasaisesti.
Mitä tulee muistaa renkaanvaihdossa ja kiinnikkeiden kiristyksessä
- Varmista, että pyörän navat ovat varmasti puhtaat ennen renkaan kiinnittämistä. Esimerkiksi pyörännapaan jäänyt hiekka voi johtaa kiinnikkeiden löystymiseen ja kasvattaa riskiä renkaan irtoamisesta. Muista tarkistaa myös, ettei pyörän napoihin ole jäänyt soviterengasta.
- Tarkista, että pyöränmutterit on kiinnitetty oikeinpäin. Mutteri ei kiinnity oikein, jos se on kiinnitetty väärin. Väärinpäin kiinnitetty mutteri voi johtaa sen löystymisen lisäksi vanteen vaurioitumiseen.
- Pidä huolta turvallisuudesta, jos vaihdat renkaat itse. Varmista ensin, että auto pysyy paikoillaan seisontajarrun ja pyöräkiilojen avulla. Autoa tulee nostaa vain tukevalla ja hyväkuntoisella tunkilla. Nosta autoa tunkilla oikeasta kohdasta ja käytä renkaanvaihtoon asianmukaisia työkaluja.
- Varmista, että kiinnikkeet ovat riittävän kireällä, mutta älä kiristä pyöränpultteja ja -muttereita liikaa. Liian tiukka kiristys voi vaurioittaa kiinnikkeitä ja johtaa niiden vaurioitumiseen.
- Tarkista renkaiden oikea pyörimissuunta. Renkaan sivupinnasta löytyvä merkintä paljastaa oikean pyörimissuunnan. Vaihda tarvittaessa renkaiden paikkaa etu- ja takarenkaiden välillä. Jotta renkaat kuluisivat tasaisesti, kannattaa renkaiden paikkaa vaihdella, kunhan niiden pyörimissuunta on edelleen oikea.
- Tarkista renkaanvaihdon yhteydessä myös renkaan kunto ja urasyvyys. Talvirenkaissa urasyvyys saa olla vähintään 3 mm ja kesärenkaissa 1,6 mm. On kuitenkin suositeltavaa vaihtaa renkaat uusiin jo ennen tätä, sillä riittävä urasyvyys takaa pidon liikenteessä.
Luotettava renkaidenvaihto Vianorilla
Varmistaaksesi oikeaoppisen ja ammattitaitoisen renkaidenvaihdon, aja autosi lähimpään Vianor-palvelupisteeseen. Ammattilaisemme vaihtavat kesä- tai talvirenkaasi alan parhaita työkaluja käyttäen. Saat lisäksi tiedon autosi renkaiden kunnosta, minkä lisäksi palveluun kuuluu alumiinivanteiden jälkikiristys 100 kilometrin jälkeen. Halutessasi voit jättää renkaasi Vianorin rengashotelliin, josta ne on jälleen helppo vaihtaa autoosi renkaidenvaihdon taas koittaessa.
Jos autosi renkaita ei ole kiinnitetty kunnolla, näkyy tämä renkaiden tärinänä ajon aikana. Mikäli ajamistasi häiritsee tärinä tai renkaiden ennenaikainen kuluminen, voit tuoda autosi myös renkaiden tasapainotukseen. Renkaanvaihdon, tasapainotuksen ja paljon muuta autollesi sekä renkaille saat Vianorin ammattilaisilta. Etsi lähin Vianor-palvelupiste ja yhteystiedot verkkosivuiltamme ja tule asiantuntijoiden palveltavaksi. Meiltä löydät myös laadukkaat sekä huippumerkkien renkaat ja vanteet.