Vianorin myynti- ja toimitusehdot kuluttaja-asiakkaille

1.4.2025

Myyjä:

Vianor Oy

Y-tunnus 1463013-4

Osoite: Pirkkalaistie 7, 37100 Nokia

Puh. 010 401 3000

[email protected]

1.Yleistä

Asiakas hyväksyy nämä ehdot tekemällä tilauksen verkkokaupassa ja valitsemalla kassalla ehtojen hyväksymistä koskevan valintaruudun. Jos asiakas ei hyväksy ehtoja, hän ei voi tehdä tilausta sivustolta.

Vianor pidättää oikeuden muuttaa näitä ehtoja milloin tahansa. Kun asiakas tilaa meiltä tuotteita, asiakkaan ja Vianorin väliseen sopimukseen sovelletaan tilaushetkellä voimassa olevia ehtoja. Jos jokin näistä ehdoista todetaan pätemättömäksi, laittomaksi tai täytäntöönpanokelvottomaksi, kyseinen ehto pannaan täytäntöön sovellettavan lain sallimissa rajoissa. Tämä ei vaikuta millään tavoin muiden ehtojen pätevyyteen, laillisuuteen tai täytäntöönpanokelpoisuuteen.

Vianorilla on myös oikeus ilman erillistä ilmoitusta rajoittaa verkkokaupan käyttöä, poistaa verkkokaupan osia käytöstä tai rajoittaa verkkokaupan tiettyjen toimintojen tai palvelujen käyttöä kokonaan tai osittain.

Nämä ehdot eivät vaikuta asiakkaan lakisääteisiin oikeuksiin, joita ei voida poistaa tai rajoittaa sopimuksella.

2. Verkkokaupan toimitusehdot ja maksutavat

Asiakas voi valita joko toimituksen asiakkaan ilmoittamaan osoitteeseen tai noudon Vianorin palvelupisteestä.

Toimitus asiakkaan ilmoittamaan osoitteeseen

Toimitus on saatavilla Suomessa mihin tahansa osoitteeseen, johon on kiinteä tieyhteys. Kuljetusten ja niihin liittyvien palveluiden hinnat ja arvioidut toimitusajat mainitaan verkkokaupassa tilauksen tekemisen yhteydessä.  Lähetykseen sovelletaan lähetyksen tarjoavan kuljetuspalvelun ehtoja.

Kun vastaanotat lähetyksen, sinun on tarkistettava lähetyksen ja tuotteiden kunto mahdollisten kuljetusvaurioiden varalta. Jos huomaat, että lähetys on vaurioitunut ja kuljettaja on vielä paikalla, pyydä kuljettajaa merkitsemään vaurio rahtikirjaan. Jotta voimme vaatia korvausta toimituksen aikana tapahtuneista vahingoista, tarvitsemme selkeät kuvat koko lähetyksestä, tuotepakkauksesta ja vaurioista. Sinun on ilmoitettava meille vauriosta viipymättä.

Nouto palvelupisteestä

Voit noutaa tai asennuttaa Vianorin verkkokaupasta ostamasi tuotteet kahden työpäivän kuluttua ostopäivästä, jos tuotteita on varastossa, tai muussa tapauksessa noin 3–6 päivän kuluttua ostopäivästä (ostopäivää lukuun ottamatta). Nouto- tai asennuspaikka on valitsemasi Vianorin palvelupiste. Mopo-, skootteri- ja moottoripyörärenkaiden toimitusaika on noin 3–6 arkipäivää. Tilaamasi palvelu on käytettävissä tilausvahvistuksessa mainittuna ajankohtana.

Ole valmis todistamaan henkilöllisyytesi, kun noudat tilauksesi. Jos tuotteet noutaa joku muu kuin tilauksen tehnyt henkilö, hänellä on oltava alkuperäisen asiakkaan allekirjoittama valtakirja.

Maksutavat

Saatavilla olevat maksutavat voivat vaihdella tilaushetken mukaan, ja käytettävissä olevat maksutavat ilmoitetaan sinulle ennen tilauksen tekemistä. Tilauksen voi maksaa luottokortilla. Luottokorttiostosten tapauksessa teemme luottokorttiveloituksen, kun vahvistamme tilauksesi.

3. Tilauksen vahvistus

Kun lähetät tilauksen verkkokaupassamme, teet sitovan tilauksen ostoskorissasi olevista tuotteista.  Sitova sopimus syntyy, kun saat meiltä tilausvahvistuksen.

Saat tilausvahvistuksen sähköpostiisi. Saat kuitin ostoksestasi palvelupisteessä, kun vastaanotat ostamasi tuotteen tai palvelun.

Jos tuotteiden tai palvelun toimitusaika muuttuu, Vianor ottaa yhteyttä asiakkaaseen ja ilmoittaa uuden toimitusajan.

4. Vianorin oikeus peruuttaa tilaus

Vianorilla on oikeus peruuttaa asiakkaan kanssa tehty sopimus seuraavissa tilanteissa:

  • Asiakkaan valitseman maksutavan mukaista veloitusta ei voida tehdä.
  • Emme pysty toimittamaan tilattuja tuotteita asiakkaasta johtuvista syistä.
  • Poikkeustapauksissa Vianor ei ole velvollinen toimittamaan tilaustasi, jos tavarantoimittajamme eivät toimita tuotteita oikein tai ajallaan, vaikka Vianor on noudattanut asianmukaista tilauskäytäntöä omalta osaltaan. Jotta tätä poikkeusta voidaan soveltaa, meidän on ilmoitettava sinulle tilanteesta ilman aiheetonta viivytystä. Olemme velvollisia tekemään toimituksia vain käytettävissä olevasta varastostamme ja tavarantoimittajiltamme tilaamistamme tuotteista. Emme sitoudu tilaamaan tuotteita muualta.

Peruutuksen yhteydessä Vianor palauttaa ostohinnan käyttämällä alkuperäisessä ostossa käyttämääsi maksutapaa.

5. Asiakkaan tekemät muutokset varattuihin palveluaikoihin

Jos et pääse paikalle varattuun aikaan, voit ottaa yhteyttä valitsemaasi palvelupisteeseen ja siirtää varauksen. Muutokset varattuun aikaan on tehtävä 24 tuntia etukäteen, ellei toisin sovita.

Jos et ole käyttänyt palvelusopimukseen liittyvää peruutusoikeuttasi (katso kohta VIII), Vianorilla on oikeus pidättää maksu varatusta palvelusta, jos jätät saapumatta Vianoriin ennalta varattuna ajankohtana.

6. Hinnat

Renkaiden hintoihin sisältyy kierrätysmaksu 2,01 €/rengas ja 25,5 %:n arvonlisävero. Vanteiden ja muiden tuotteiden hinnat sisältävät 25,5 %:n arvonlisäveron. Palvelut sisältävät 25,5 %:n arvonlisäveron.

Ajoneuvot, joissa on rengaspaineen valvontajärjestelmä: mahdolliset anturit ja niihin liittyvät asennustyöt veloitetaan erikseen.

Selkeä kirjoitusvirhe tuotteen hinnassa (hinta ei vastaa läheskään markkinoiden yleistä tasoa) ei sido myyjää.

7. Takuu

Kaikilla verkkokaupassa myytävillä tuotteillamme on takuu. Takuut vaihtelevat, ja tuotteen valmistaja vastaa takuusta. Tarkempia tietoja takuuajoista on saatavissa Vianor-palvelupisteistä.

Takuut eivät rajoita sovellettavan lainsäädännön mukaisia kuluttajaoikeuksia.

8. Tietoja peruuttamisoikeuden käyttämisestä verkkokauppaostoksissa (etämyynti)

Peruuttamisoikeus 

Sinulla on oikeus peruuttaa verkkokaupassa tekemäsi sopimus 14 päivän kuluessa ilman syytä.

Peruuttamisaika päättyy 14 päivän kuluttua siitä, kun tavarat on vastaanotettu tai palvelusopimus on tehty. Jos olet tilannut palvelun, voit käyttää peruuttamisoikeutta palvelun osalta siihen asti, kunnes palvelu on alkanut varauksesi mukaisesti, mutta et kuitenkaan sen jälkeen, kun edellä mainittu 14 päivän määräaika on kulunut umpeen. 

Tuotteiden on oltava alkuperäisessä kunnossaan, jotta peruuttamisoikeutta voidaan soveltaa. Vianor pidättää itsellään oikeuden kieltäytyä peruuttamisoikeudesta, jos tuotteet ovat vahingoittuneet tai niitä on käytetty, paitsi jos tuotteet ovat vaurioituneet tai muuttuneet niiden tutkimisen edellyttämien välttämättömien toimenpiteiden vuoksi.

Peruuttamisoikeuden käyttäminen edellyttää, että ilmoitat siitä meille tuotteiden noutoa varten valitsemassasi palvelupisteessä tai sähköpostitse osoitteeseen [email protected]. Voit myös täyttää peruutuslomakkeen ja lähettää sen sähköisesti verkkosivustollamme osoitteessa www.vianor.fi/vianor/peruutuslomake/. Jos käytät tätä vaihtoehtoa, ilmoitamme peruuttamisilmoituksen vastaanottamisesta viipymättä pysyvällä tavalla (esim. sähköpostitse).

Peruuttamisajan noudattamiseksi riittää, että lähetät ilmoituksen peruuttamisoikeuden käyttämisestä ennen peruuttamisajan päättymistä.

Jos myyntisopimusta koskevaa riitaa ei saada ratkaistua osapuolten välisillä neuvotteluilla, kuluttaja voi saattaa asian kuluttajariitalautakunnan käsiteltäväksi (www.kuluttajariita.fi). Ennen asian viemistä kuluttajariitalautakuntaan kuluttajan on otettava yhteyttä kuluttajaneuvontaan (www.kuluttajaneuvonta.fi).

Peruuttamisen vaikutukset 

Jos peruutat tämän sopimuksen, palautamme sinulle kaikki sinulta saamamme maksut, toimituskulut mukaan lukien (lukuun ottamatta lisäkustannuksia, jotka aiheutuvat muun toimitustavan kuin edullisimman tarjoamamme vakiotoimitustavan valitsemisesta) viipymättä ja joka tapauksessa viimeistään 14 päivän kuluessa peruutusilmoituksen vastaanottamisesta. Voimme kuitenkin pidättäytyä palautuksesta, kunnes olemme saaneet tavarat takaisin tai kunnes olet osoittanut lähettäneesi tavarat takaisin. Teemme palautuksen käyttämällä alkuperäisessä maksutapahtumassa käyttämääsi maksutapaa, ellet ole nimenomaisesti sopinut toisin, ja joka tapauksessa siten, että sinulle ei aiheudu kustannuksia maksujen palautuksesta.

Sinun on lähetettävä tavarat takaisin tai luovutettava ne meille palvelupisteeseen, josta tavarat on noudettu, viipymättä ja viimeistään 14 päivän kuluttua peruuttamisilmoituksen jättämisestä. Määräaikaa katsotaan noudatetun, jos lähetät tavarat takaisin ennen kyseisen 14 päivän määräajan päättymistä.

Ota aina yhteyttä Vianoriin ja pyydä ohjeet, jos haluat palauttaa tavarat kuljetusliikkeen välityksellä. Vastaat tavaroiden palauttamisesta aiheutuvista kustannuksista.

9. Henkilötiedot ja niiden käyttö

Voit lukea henkilötietojesi käytöstä ja oikeuksistasi rekisteröitynä tietosuojaselosteesta.

10. Vastuunrajoitus

Lukuun ottamatta lakisääteistä vastuuta, jota ei voida lain mukaan sulkea pois, emme ole oikeudellisesti vastuussa

  • menetyksistä, joita asiakas ja me emme voineet ennakoida sopimuksen tekohetkellä (esim. tekniset ongelmat)
  • menetyksistä, jotka eivät johdu sopimusrikkomuksestamme
  • voittojen menetyksestä
  • muille kuin kuluttajille aiheutuvista menetyksistä.

Jos olet ostanut meiltä renkaanvaihtopalvelun, sinun on jälkikiristettävä pultit, kun ajoneuvolla on ajettu 100 km renkaanvaihdon jälkeen. Asiakas voi teettää jälkikiristyksen ilmaiseksi Vianorin palvelupisteessä.   Vianor ei vastaa vahingoista, jotka johtuvat siitä, että asiakas ei ole jälkikiristänyt pultteja renkaiden vaihdon jälkeen ohjeiden mukaisesti.