Pinnoitettava laaturengas on kokonaiskustannuksiltaan edullinen vaihtoehto

Renkaan hinta ostohetkellä ei kerro kaikkea kokonaiskustannuksista. Renkaan kulutuskestävyys ja kulut per kilometri sekä renkaan sopivuus olosuhteisiin ovat taloudellisen hankinnan päätekijöitä. Huomiota tulee kiinnittää renkaan hinnan lisäksi polttoaineenkulutukseen ja siihen vaikuttavaan vierintävastukseen, jotta saadaan selville kaikkein paras vaihtoehto.

Renkaan hinta ostohetkellä ei kerro kaikkea kokonaiskustannuksista. Renkaan kulutuskestävyys ja kulut per kilometri sekä renkaan sopivuus olosuhteisiin ovat taloudellisen hankinnan päätekijöitä. Huomiota tulee kiinnittää renkaan hinnan lisäksi polttoaineenkulutukseen ja siihen vaikuttavaan vierintävastukseen, jotta saadaan selville kaikkein paras vaihtoehto.

”Premium-renkaiden valmistajat ottavat pinnoitettavuuden huomioon jo renkaan suunnitteluvaiheessa. Pinnoitettavan renkaan rungosta tehdään erittäin kestävä. Ostajan tulee siis jo ostopäätöstä tehdessään valita, haluaako renkaaseen pinnoitusmahdollisuuden, sillä kaikkia renkaita ei voi pinnoittaa”, muistuttaa Vianorin pinnoituksista vastaava Janne Ruhanen.

”Vaikka pinnoitettava rengas olisi kaupassa uutena muita vaihtoehtoja kalliimpi, tulee renkaan pinnoittaminen jatkossa edullisemmaksi kuin täysin uuden renkaan osto. Keskimäärin raskasajoneuvon renkaat voidaan pinnoittaa kaksi kertaa”, jatkaa Ruhanen.

Suoraviivainen ja tarkka prosessi takaa laadun pinnoituksen eri vaiheissa

”Kun renkaat on hankittu, jokainen rengas tallennetaan saapumishetkellä laadunvalvontajärjestelmään, josta löytyy yksilöidyt merkinnät jokaisesta renkaalle tehtävästä työvaiheesta ja toimenpiteestä. Näin renkaita pystytään seuraamaan”, selventää Ruhanen pinnoituksen alkutaivalta.

  1. Pinnoitus aloitetaan rungon huolellisella alkutarkastuksella.
  2. Alkutarkastuksesta runko siirtyy karhennukseen, jossa vanha kulutuspinta poistetaan uuden tieltä.
  3. Karhennuksen jälkeen suoritetaan kolojen aukaisu ja mahdollisten vaurioiden huolellinen korjaus sekä liiman ruiskutus ennen uuden renkaan kasausta.
  4. Tämän jälkeen pintaan liitetään ohut kumikerros.
  5. Ennen lopputarkastusta rengas vulkanisoidaan eli paistetaan paineistetussa paistokammiossa.
  6. Lopputarkastuksen läpäissyt rengas merkitään E-tyyppihyväksynnän mukaisin merkinnöin.

”Pinnoituksessa renkaan pintakuvio voidaan valita käyttötarpeen mukaan. Vianorin pinnoittamissa renkaissa käytetään Noktop-pinnoitetta. Renkaiden valmistus tapahtuu kokonaisuudessaan Suomessa. Näissä renkaissa materiaalit ovat tutkitun laadukkaita, mistä kertoo kolmen vuoden takuu. Myös renkaiden saatavuus on hyvällä tasolla”, kertoo Ruhanen.

Pinnoitukset osana kokonaispalvelua

Yhä useammin yritykset haluavat keskittyä ydinliiketoimintaansa, ja huoli renkaista halutaan jättää kumppanin vastuulle. Kokonaispalvelulla tarkoitetaan, että asiakas voi palvelupaketista valita tarvitsemansa yhteistyömallin. Veloitusperusteena voi olla esimerkiksi ajetut kilometrit, renkaiden osto yksittäisinä tuotteina tai kokonaispalvelu, joka sisältää renkaat ja pinnoitukset.

”Kokonaispalvelussa asiakkaalle voidaan räätälöidä yksilöllinen palvelumalli, jonka ajatus on, että asiakkaan ei tarvitse huolehtia rengaskokonaisuudestaan itse. Hyötynä tässä on se, että asiantuntijat auttavat valitsemaan parhaan mahdollisen ratkaisun kulloiseenkin tarpeeseen”, kertoo Vianorin pinnoituksista vastaava Janne Ruhanen.

Kiinnostuitko? Autamme mielellämme kaikissa pinnoitusasioissa. Ota yhteyttä Janneen: [email protected], puh. 010 401 3973.

 

Artikkelit
08.05.2024

Näin valitset oikeanlaiset OTR-renkaat ja optimoit työkoneen käytön

Lue lisää
Artikkelit
02.05.2024

Näin valitset oikeanlaiset maatalouskoneen renkaat ja optimoit käytön

Lue lisää
Artikkelit
05.04.2024

Näin valitset sopivat renkaat yrityksesi sähköautoon

Lue lisää

Voimmeko olla avuksi?

Löydetään yhdessä ratkaisu juuri sinun yrityksesi tarpeisiin