Rengastarkastukset ja renkaiden elinkaaren hallinta auttavat minimoimaan kaluston rengaskustannukset

Mitä yhteistä on juoksukengillä ja kuorma-autojen renkailla? Molemmat koskettavat asfalttia suurin piirtein samalla pinta-alalla. Lisäksi niiden kuntoa ei yleensä tarkisteta ennen jokaista käyttökertaa. Säännölliset rengastarkastukset auttavat kuitenkin saavuttamaan parhaan mahdollisen käyttöiän ja minimoivat kaluston rengaskustannukset.

Mitä yhteistä on juoksukengillä ja kuorma-autojen renkailla? Molemmat koskettavat asfalttia suurin piirtein samalla pinta-alalla. Lisäksi niiden kuntoa ei yleensä tarkisteta ennen jokaista käyttökertaa. Säännölliset rengastarkastukset auttavat kuitenkin saavuttamaan parhaan mahdollisen käyttöiän ja minimoivat kaluston rengaskustannukset. 

Jokainen lenkkeilyn harrastaja tietää, miltä tuntuu, kun juoksukengät alkavat kulua. Tunne ei ole mukava, ja sen tuntee yleensä juuri juostessa. Harva tarkistaa kenkiensä kulumista joka kerta ennen niiden jalkaan laittamista ja lenkille lähtemistä. Samoin käy useimpien hyötyajoneuvojen renkaiden kanssa. 

”Renkaan kulumisen huomaa, kun rengas puhkeaa tiellä. Tämä on yleisin ja myös kallein tapa saada selville, että renkaat ovat huonossa kunnossa”, pohtii Vianorin yritysasiakkaiden liiketoiminta-alueen johtaja Lauri Halme

Niin ei kuitenkaan tarvitsisi olla, ja tässä astuvat kuvaan rengastarkastukset ja renkaiden elinkaaren hallinta. Renkaiden säännöllinen tarkastaminen kuulostaa yksinkertaiselta, mutta sen toteuttaminen tehokkaasti vaatii itse asiassa paljon tietoa ja kokemusta. 

"Renkaiden elinkaaren hallinta on pohjimmiltaan kaluston omistajan ja palveluntarjoajan välillä sovittua toimintaa: palveluntarjoaja tarkastaa renkaat sovituin aikavälein, kirjaa tarkastustulokset ja seuraa niitä sekä suunnittelee renkaiden vaihdot ja uudelleenpinnoituksen etukäteen. Kun kaluston renkaiden hallinta on asianmukaista ja renkaiden kuntoa seurataan, rungon arvo ja laatu säilyvät ja saavutetaan paras mahdollinen käyttöikä sekä uudelleenpinnoitussuhde, jotta kaluston rengaskustannukset ovat mahdollisimman pienet”, Halme selittää. 

Kustannussäästöjä tietojen järjestelmällisellä tallentamisella ja analysoinnilla 

"Rengastarkastukseen kuuluu perusosana urasyvyyden ja paineen mittaus. Urasyvyyden mittaamiseen on monenlaisia keinoja vanhasta kunnon ”kolikko uraan” -menetelmästä mekaanisiin mittareihin ja jopa laserskannaukseen. Mittaustapaa tärkeämpää on, miten ja mihin mittaus kirjataan. Sama koskee paineen mittausta. Painemittareita on hyvin saatavilla, mutta avain tehokkuuteen on tietojen tallentaminen järjestelmällisesti siten, että mitatut arvot ovat helposti saatavilla”, Halme sanoo. 

Edellä mainittujen mittausten lisäksi rengastarkastukseen kuuluu yleinen kulumisen merkkien silmämääräinen tarkastus. Siinä tarvitaan todellisen ammattilaisen harjaantunutta silmää. Vaatii melko paljon kokemusta havaita renkaan epätavallisen kulumisen merkit, ja tarvitaan ymmärrystä ajoneuvon mekaniikasta, jotta voidaan selvittää epätavallisen tai epäsäännöllisen kulumisen perimmäinen syy. 

Usein premium-renkaiden uudelleenpinnoitus on hyvä tapa pidentää renkaan käyttöikää, ja se tarjoaa myös mahdollisuuden säästöihin. Renkaiden hallinta niiden käytön aikana varmistaa, että rungot säilyvät hyväkuntoisina, mikä parantaa uudelleenpinnoitettujen renkaiden laatua. Kun kaluston omistaja huomaa rungon laadusta huolehtimisen arvon kaluston renkaiden uudelleenpinnoitussuhteen parantamisessa, renkaiden elinkaaren hallinta tarjoaa työkalut tämän toteuttamiseen.

Artikkelit
08.05.2024

Näin valitset oikeanlaiset OTR-renkaat ja optimoit työkoneen käytön

Lue lisää
Artikkelit
02.05.2024

Näin valitset oikeanlaiset maatalouskoneen renkaat ja optimoit käytön

Lue lisää
Artikkelit
05.04.2024

Näin valitset sopivat renkaat yrityksesi sähköautoon

Lue lisää

Voimmeko olla avuksi?

Löydetään yhdessä ratkaisu juuri sinun yrityksesi tarpeisiin