Renkaiden saippaus: Kannattaako sinun saipata renkaasi?

Renkaiden saippaus on tekniikka, jossa renkaan kulutuspintaan tehdään lähes näkymättömiä 90 asteen viiltoja pidon parantamiseksi.

Renkaan lamellointi eli saippaus

Renkaan saippaus eli lamellointi tarkoittaa pienten viiltojen eli lamellien leikkaamista renkaan kulutuspintaan. Niillä parannetaan renkaan pitoa ja hallittavuutta haastavissa ajo-olosuhteissa, etenkin liukkaalla alustalla. Vaikka saippaus ei välttämättä heti näy renkaan pinnassa, voit huomata eron ajoneuvon käsiteltävyydessä ajon aikana. Tässä artikkelissa tarkastellaan, kuinka renkaan saippaus voi parantaa ajettavuutta ja turvallisuutta tietyissä olosuhteissa.

Mitä on renkaan saippaus?

Renkaan saippaus on tekniikka, jossa renkaan kulutuspintaan tehdään tuhansia tarkkoja, lähes näkymättömiä 90 asteen viiltoja pidon parantamiseksi. Nämä viillot lisäävät kulutuspinnan pitoa, mikä parantaa pitoa liukkailla pinnoilla, kuten jäällä tai lumella.

Renkaat voidaan lamelloida jo rengastehtaalla, jolloin urat tehdään jo renkaan valmistusvaiheessa, tai renkaat voidaan saipata jälkikäteen. Saippauskone tekee renkaaseen käytännössä näkymättömiä viiltoja, jotka muistuttavat talvirenkaiden lamelleja.

Kuka keksi renkaan saippauksen?

Renkaan saippauksen keksi alun perin 1920-luvulla John F. Sipe, jonka tarkoituksena oli parantaa kenkien pitoa liukkailla lattioilla. Sipen keksintö ei toiminut hyvin aikansa renkaissa, mutta konseptia kehitettiin myöhemmin ja sitä sovellettiin autoteollisuuden muuttuviin tarpeisiin ja teknologioihin.

Renkaan saippauksen hyödyt

Renkaan saippaus on kustannustehokas ratkaisu parantaa pitoa, ajoneuvon käsiteltävyyttä, jarrutustehoa ja renkaan kulutuskestävyyttä. Tuhannet pienet urat parantavat pitoa lumella ja märillä sekä jäisillä teillä, lyhentäen jarrutusmatkaa ja vähentäen vesiliirron riskiä. Lisäksi renkaan saippaus auttaa vähentämään renkaan kuumentumista, mikä voi lisätä kulutuskestävyyttä ja kulutuspinnan käyttöikää.

Saippaus soveltuu käytettäväksi erityisen hyvin rengaskokoihin, joissa premium-talvirenkaita ei ole saatavilla. Näissä tapauksissa saippaus voi toimia ympärivuotisena vaihtoehtona nastarenkaille.

Renkaan saippauksen haitat

Jälkikäteen renkaaseen tehtynä saippaus on ylimääräinen työvaihe ennen renkaiden asentamista ajoneuvoon, joka lisää myös kustannuksia. Saippaus voi kuitenkin maksaa itsensä takaisin parantuneen pidon, turvallisuuden ja kestävyyden ansiosta.

Milloin kannattaa harkita renkaan saippausta?

Valitse talvirenkaat, jotka on suunniteltu pohjoisen olosuhteisiin, jos ajoneuvoillasi ajetaan lumella tai jäällä. Kulutuspinnan malli, kumiseos ja runkorakenne vaikuttavat kaikki renkaan pitoon. Talvikäytön parantamiseksi rengasvalmistajat lisäävät rengasmalleihinsa nastoja, uria ja lamelleja. Nykyisissä premium-renkaissa ei yleensä tarvita jälkikäteen tehtyjä saippauksia tarvittavan pidon saavuttamiseksi. Jos ajoneuvoosi on saatavilla sopivan kokoisia talvirenkaita, valitse ne ensisijaisesti renkaiden saippaamisen sijaan.

En stor tankbil kjører på snødekt vei i et vinterlandskap. Det er trær og hester i bakgrunnen

Joihinkin pienempiin jakeluautoihin, joita käytetään esimerkiksi elintarvikejakelussa, sopivia talvirenkaita ei välttämättä ole saatavilla. Tällöin saippaus voi tarjota tarvittavaa lisäpitoa, joka parantaa tuottavuutta ja turvallisuutta. Saippaus sopii esimerkiksi pickupin, kuorma-auton ja trukin renkaisiin sekä erilaisten työkoneiden renkaisiin. Sekä uudet että käytetyt renkaat voidaan saipata.

Tee-se-itse vai ammattimainen saippaus?

Renkaiden pidon parantaminen jälkikäteen tehtävillä saippauksilla onnistuu kahdella tavalla: ammattilaisen tekemänä tai tee-se-itse-menetelmällä.

Ammattilaispalvelut käyttävät tarkkaa laitteistoa ja välineistöä lisätäkseen uria renkaisiin, varmistaen tasalaatuiset renkaat ilman vaaraa renkaan rikkoutumisesta. Luottamalla alan asiantuntijoihin voit olla varma, että saippausprosessi suoritetaan tarkasti ja tehokkaasti, vältellen renkaan mahdollisia vaurioita.

Itsetehty saippaus ei ole yleisesti suositeltavaa. Riittämätön tai virheellinen saippaus voi aiheuttaa renkaan vaurioitumisen ja turvallisuusriskin sinulle sekä muille tiellä liikkujille. Lisäksi itsetehty saippaus voi mitätöidä mahdolliset renkaan takuut, jolloin joudut itse vastuuseen renkaan vaihto- tai korjauskustannuksista. Renkaan kulutuspinnan muokkaaminen voi joissain tapauksissa olla myös lainvastaista.

Itsetehdyn saippauksen mahdolliset turvallisuusongelmat, takuuongelmat ja lainsäädännölliset seuraukset ylittävät moninkertaisesti alkuperäiset säästöt, jolloin ammattimainen saippaus on ainoa järkevä vaihtoehto.

Renkaan saippaus Vianorilla

Vianor auttaa yrityksiä pitämään renkaat pyörimässä kaikissa sää- ja tieolosuhteissa. Meillä on asiantuntemus ja ammattimainen laitteisto laadukkaan renkaaseen jälkikäteen tehtävän saippauksen suorittamiseen. Saippauslaitteistollamme voidaan saipata suurin osa lava-autojen ja kuorma-autojen renkaista aina kokoon 22.5" asti. Urien tiheys ja syvyys säädetään sopimaan renkaasi ja käyttöolosuhteidesi mukaan.

Mikäli kiinnostuit renkaiden saippaamisesta, ota yhteyttä Vianorin yritysmyyntiin tai lähimpään palvelupisteeseen. Asiantuntijamme auttavat löytämään juuri sinun tarpeisiisi sopivat palvelut.

Artikkelit
27.03.2025

Renkaiden saippaus: Kannattaako sinun saipata renkaasi?

Lue lisää
Artikkelit
13.01.2025

Jarrutatko tarpeeksi voimakkaasti yrityksesi sähköautolla tai hybridillä?

Lue lisää
Artikkelit
25.10.2024

Asiantuntijan vinkit hyvien talvirenkaiden valintaan yritysautoihin

Lue lisää

Voimmeko olla avuksi?

Löydetään yhdessä ratkaisu juuri sinun yrityksesi tarpeisiin