Kuivalla kesäkelillä kuljettajan ei tarvitse miettiä renkaitaan, kunhan renkaiden kunto ja urasyvyys ovat kunnossa. Kun ukkoskuuro yllättää tai sitkeä kesäsade piiskaa vettä tien urat täyteen, tilanne muuttuu. Vesiliirtovaara tuntuu ohjauksessa: auto on vaikea hallita erityisesti, jos renkaat ovat huonokuntoiset ja kuluneet. Jos renkailla on jo ajettu useita vuosia ja ne ovat jo nähneet parhaat päivänsä, kannattaa kesärenkaat vaihtaa uusiin hyvissä ajoin.
Tiedätkö mitä vesiliirto tarkoittaa ja milloin autotiellä on suotuisat olosuhteet vesiliirrolle? Lue lisää ja opi välttämään vesiliirron riskiä. Jos joka tapauksessa auto joutuu vesiliirtoon, kerromme miten toimia säilyttääksesi auton hallinnan.
Mitä on vesiliirto?
Vesiliirto on ikävä ja vaarallinen ilmiö, jossa auton renkaan ja tien väliin syntyy vesipatja. Kun renkaan ja tien välissä on tarpeeksi vettä näiden välinen kitka katoaa. Tämä johtaa vesiliirtoon ja pahimmillaan auton hallinnan menettämiseen kokonaan. Vesiliirrolle on useita altistavia tekijöitä, jotka liittyvät sekä ajo-olosuhteisiin että itse ajoneuvoon ja kuljettajan toimintaan.
Kuinka ehkäistä vesiliirron riskiä?
Olet ajamassa, kun yhtäkkiä alkaa satamaan ja pian teillä on runsaasti vettä. Onneksi hätä ei ole tämän näköinen, sillä on keinoja, joilla ehkäiset vesiliirron riskiä. Osaan näistä voit vaikuttaa ajon aikana, mutta jo ennen matkaan lähtemistä voit vaikuttaa vesiliirron riskiin auton renkaista huolehtimalla.
Ajonopeus
Omalla toiminnallaan liikenteessä voi vaikuttaa huomattavasti tieturvallisuuteen ja vähentää vesiliirron riskiä. Tehokkain keino välttää vesiliirtoon joutumista on oikean ajonopeuden pitäminen, sillä vesiliirron riski vähenee huomattavasti ajonopeuden laskiessa. Paraskaan kalusto, kuten hyvät renkaat, eivät kokonaan poista vesiliirron vaaraa, jos auton nopeusmittarissa on liikaa vauhtia. Laske erityisen sateisella kelillä ja kun tiellä on runsaasti vettä ajonopeutta noin 15 - 20 km/h nopeusrajoituksesta.
Auton renkaiden kunto
Sekä kesä- että talvirenkailla ajettaessa renkaiden hyvä kunto on tärkeä tekijä tieturvallisuuden kannalta. Jos renkaat ovat ajokilometrien myötä ja ajan kuluessa ehtineet kulumaan sileiksi, eivät ne myöskään pidä, erityisesti märällä tai jäisellä pinnalla.
Laki määrittelee minimirajat autoilun turvaksi. Nykyisen tieliikennelain mukaan kesärenkaan minimiurasyvyys on 1,6 mm ja talvikäyttöön tarkoitetussa renkaassa pitää olla 3 mm kulutuspintaa. Minimirajoihin mahtuvilla renkailla autoilija välttyy sakoilta, mutta todellisen turvallisuuden kannalta lakisääteiset rajat ovat aivan liian alhaiset.
Kun renkaissa on jäljellä alle 4 mm kulutuspintaa, niiden märkäpito- ja vesiliirto-ominaisuudet heikkenevät olennaisesti, ja onnettomuusriski moninkertaistuu. Nastarenkaissa myös renkaan nastojen kunto ja määrä ovat merkittäviä tekijöitä renkaiden turvallisuuden kannalta. Uudetkaan renkaat eivät täydellisesti poista vesiliirtovaaraa, mutta auto on hallittavissa, kunhan tilannenopeus pysyy maltillisena.
Veden määrä tiellä
Jo pieni määrä vettä tiellä riittää sopivissa olosuhteissa auton joutumiseen vesiliirtoon. Kuitenkin mitä enemmän tielle on kertynyt vettä ja mitä korkeammalle vesi on noussut, sitä suurempi on myös vesiliirron riski. Erityisesti tien ajourat sekä niihin kertynyt vesi altistavat vesiliirrolle. Yksi tapa ehkäistä vesiliirtoon joutumista on välttää ajourissa ajamista. Älä aja suoraan veden täyttämissä ajourissa, vaan hieman sivussa niistä.
Auton rengaspaine
Auton rengaspaine on yksi tekijä, joka vaikuttaa vesiliirtoon joutumisen riskiin. Muutenkin ajoturvallisuuden, renkaiden kulumisen sekä ajamisen taloudellisuuden vuoksi on hyvä pitää huoli siitä, että renkaissasi on oikeat paineet. Varsinkin liian alhaisilla rengaspaineilla ajaminen altistaa joutumista vesiliirtoon, kun olosuhteet ovat sille muutenkin sopivat.
Mitä tehdä jos auto joutuu vesiliirtoon?
Olet tarkistanut, että autosi renkaat ovat hyvässä kunnossa ja niissä on sopivat rengaspaineet. Tämän lisäksi olet laskenut ajonopeutta ja vältellyt ajourissa ajamista. Kaikesta huolimatta joudut vesiliirtoon ja menetät ajoneuvon hallinnan. Mitä tässä tilanteessa tulisi tehdä? Kun huomaat autosi olevan vesiliirrossa toimi seuraavalla tavalla:
- Vaikka neuvo voi vaarallisessa tilanteessa kuulostaa vaikealta, pysy vesiliirtoon joutuessasi rauhassa ja ota tilanne haltuun. Hätäileminen äkillisessä tilanteessa tekee oikealla tavalla toimimisesta vaikeampaa.
- Nosta jalka kaasukytkimeltä. Mikäli ajat manuaalivaihteisella autolla, paina samalla kytkin pohjaan. Tämä auttaa laskemaan nopeutta ja vakauttamaan autoa.
- Älä tee äkkinäisiä liikkeitä rattia kääntämällä auton ohjaamiseksi ja ajosuunnan suoristamiseksi. Tämän sijaan ohjaa autoa pienillä liikkeillä tien suuntaisesti, jotta saat auton takaisin hallintaan.
- Vaikka ensireaktio olisi polkaista jarru pohjaan, älä jarruta äkillisesti joutuessasi vesiliirtoon.
- Älä myöskään kiihdytä autoa vesiliirrossa, koska se vain heikentää pitoa entisestään.
- Rauhoita tilanne ja jatka matkaa varovaisesti välttääksesi auton hallinnan menettämisen uudestaan.
Muistilista autoilijalle: Seitsemän vinkkiä vesiliirtoa vastaan
Nyt tiedät kuinka varautua ja tunnistaa vesiliirrolle altistavat tekijät. Tämän lisäksi tiedät kuinka toimia, jos kaikesta huolimatta autosi joutuu vesiliirtoon. Lyhyenä tiivistyksenä, ota haltuun ainakin seuraavat seitsemän vinkkiä.
- Varmista, että kesärenkaissa on vielä riittävästi kulutuspintaa, varsinkin jos olet tarkastanut renkaat viimeksi keväällä kesärenkaiden vaihdon yhteydessä. Suositeltava urasyvyys on vähintään 4 mm. Muista myös käyttää vuodenaikaan sopivia renkaita – talvirenkaiden ominaisuudet on suunniteltu turvalliseen talviajoon, mutta kesäteille ne eivät sovi. Tämä koskee myös kitkarenkaita, sillä niitä ei ole tarkoitettu kesäkeleille.
- Muista oikea tilannenopeus ja riittävä turvaväli. Rankkasateella on hyvä varata matkoihin tavallista enemmän aikaa ja ajaa jopa 15-20 km/h normaalia hitaammin.
- Vältä urissa ajamista, sillä vettä kertyy niihin enemmän kuin muualle. Myös kuivalla kelillä urissa ajamista kannattaa välttää, sillä tien pinta on niissä karheampi ja kuluttaa renkaita enemmän.
- Tarkista renkaiden ilmanpaineet. Liian alhainen rengaspaine vaikuttaa ajoneuvon ohjautuvuuteen ja käyttäytymiseen ääritilanteissa. Lisäksi polttoainetta kuluu enemmän kuin oikeilla paineilla ajettaessa.
- Turvallisinta ajo on, kun kaikki neljä rengasta ovat yhtä hyvässä kunnossa. Jos etu- ja takarenkaiden kuluneisuudessa on eroa, paremmat renkaat tulee laittaa taakse. Renkaiden epätasaista kulumista voit ehkäistä vaihtamalla renkaiden paikkaa etu- ja taka-akselien välillä aina renkaanvaihdon yhteydessä.
- Ajoturvallisuuteen vesisateessaa vaikuttaa renkaiden lisäksi tuulilasinpyyhkijöiden kunto. Puhdista tuulilasinpyyhkijöiden sulat ja vaihda ne tarvittaessa uusiin, jotta näkyvyys sadekelillä on mahdollisimman hyvä. Jos puhtaista sulista jää tuulilasin pintaan raitoja tai kalvo, sulat täytyy vaihtaa.
- Jos kaikesta huolimatta kuitenkin joudut vesiliirtoon, paina kytkin pohjaan ja nosta jalka kaasulta. Automaattivaihteilla ajaessasi vähennä kaasua. Ohjaus tulee pitää menosuunnassa, jotta pidon palautuessa auto jatkaa kulkua suoraan eikä käänny äkillisesti sivulle.