Ennakoi vesiliirto ajoissa

vesiliirto.jpgKuivalla kesäkelillä kuljettajan ei tarvitse miettiä renkaitaan. Kun ukkoskuuro yllättää tai sitkeä kesäsade piiskaa vettä tien urat täyteen, tilanne muuttuu. Vesiliirtovaara tuntuu ohjauksessa: auto on vaikea hallita erityisesti, jos renkaat ovat huonokuntoiset ja kuluneet.

Parhaiten vesiliirtoa voidaan ehkäistä uusilla kesärenkailla. Liikenneturvallisuuden kannalta on tärkeää, että autossa käytetään uransyvyydeltään ja pintakuvioinniltaan keliin soveltuvia renkaita. Ratkaisevin ominaisuus vesiliirtoa vastaan on renkaan pintakuvion kyky poistaa vettä tien ja renkaan välistä.

Laki määrittelee minimirajat autoilun turvaksi. Kesärenkaan minimiuransyvyys on lain mukaan 1,6 mm ja talvikäyttöön tarkoitetussa renkaassa pitää olla 3 mm kulutuspintaa. Minimirajoihin mahtuvilla renkailla autoilija välttyy sakoilta, mutta todellisen turvallisuuden kannalta lakisääteiset rajat ovat aivan liian alhaiset.

Esimerkiksi Nokian Renkaiden testien mukaan loppuun ajetulla renkaalla (kulutuspinta alle 1,6 mm) vesiliirto alkaa kaarreajossa jo 76 km:n nopeudessa, kun vesiliirron alkamisnopeus uudella renkaalla on 96 km/h.

Kun renkaissa on jäljellä alle 4 mm kulutuspintaa, niiden märkäpito- ja vesiliirto-ominaisuudet heikkenevät olennaisesti, ja onnettomuusriski moninkertaistuu. Uudetkaan renkaat eivät täydellisesti poista vesiliirtovaaraa, mutta auto on hallittavissa, kunhan tilannenopeus pysyy järkevänä.