Auton käynnistäminen, penkkien ja lasien lämmitys sekä polttoainekäyttöisen lisälämmittimen käyttö vievät kylmillä keleillä tavallista enemmän energiaa. Auton akku on silloin kovalla koetuksella. Käyttöikänsä päässä oleva akku voi menettää varaus- ja virranantokykynsä nopeasti pakkasen kiristyessä.

Säilytä akun toimintakyky yksinkertaisin keinoin

Jos et ole varma auton akun kunnosta, kannattaa akku tarkastuttaa alan liikkeessä. Akun testaaminen kotioloissa ei anna riittävää tietoa, koska pelkkä lepojännite ei kerro paljoakaan akun kunnosta. Ammattilaiskäyttöön tarkoitetulla akkutesterillä testaaminen on nopeaa ja luotettavaa. Vianorilla auton käynnistysakun voi testauttaa ilmaiseksi.  Myös auton kuntotarkastukseen kuuluu Vianorilla akun ja sen kunnon tarkastaminen.  

Akun toimintakyvyn säilymisen kannalta on tärkeää pitää se mahdollisimman täyteen ladattuna ja varmistaa, että sen navat ovat puhtaat. Talvisin akku tyhjenee vähitellen lyhyen matkan ajossa, ja voi olla, ettei auto enää jossain kohtaa käynnisty.

Niin kauan kuin lämmität, niin kauan ajat

– Pakkasilla autolla tulisi ajaa käynnistyksen jälkeen noin 20 minuuttia, jotta akku ehtii latautua. Akun latautumiseksi tarvitaan vielä pidempi ajo, jos käytössä on ollut polttoainekäyttöinen lisälämmitin. “Niin kauan kuin lämmität, niin kauan ajat” on hyvä nyrkkisääntö, sanoo rengas- ja autohuoltoketju Vianorin autohuollon päällikkö Pekka Alanko.


Akun vaihto vaatii erityisosaamista. Jos akku pitää uusia, vanhaa akkua ei voi kaikissa tapauksissa korvata millä tahansa akulla, ja vanha akku tulee myös hävittää asianmukaisesti. Pääsääntöisesti uuden akun tulee olla samaa tyyppiä kuin alkuperäisenkin. Uusi akku tulee myös usein testilaitetta käyttäen sovittaa auton virranhallintajärjestelmään. Sähkö- ja hybridiajoneuvojen 12 voltin akutkin ovat osa järjestelmäkokonaisuutta, johon korkeajännitteiset ajoakutkin kuuluva. Näissä autoissa akun vaihto kannattaa jättää ammattilaisille.

Huomioi tämä hybridiauton käynnistysakun latauksessa

Hybridien normaali käynnistysakku ei monestikaan lataudu, vaikka auto on kytkettynä latausasemaan. Tämä saattaa tulla hybridiautojen omistajille yllätyksenä. Osa hybrideistä lataa tai ylläpitää käynnistysakkua ajoakun latauksen ajan, mutta myös käynnistysakun lataus tai ylläpito usein loppuu, kun ajoakku saavuttaa täyden varauksen. Osaa hybrideistä sekä esilämmitetään että lämmitetään sähköajon aikana polttoainekäyttöisellä lämmittimellä, mikä kuluttaa käynnistysakun varausta.

– Vaikka hybridi on ollut pakkasella latauksessa, ei käynnistysakussa silti välttämättä ole tarpeeksi virtaa lämmittimen käytöstä ja käynnistysakun latauksesta johtuen. Silloin esilämmitys keskeytyy tai polttomoottori voi käynnistyä ajon aikana käynnistysakun lataamiseksi. Ajoakkua kannattaa ladata pienellä virralla, jolloin lataus kestää pidempään ja myös käynnistysakku latautuu samalla. Lisäksi käynnistysakkua on mahdollista ladata omalla laturillaan, summaa Alanko.

Auton akun vaihto ja käyttöiän maksimointi:

  • Tarkastuta akku alan liikkeessä, jos et ole varma sen kunnosta.
  • Pidä akku mahdollisimman täyteen ladattuna ja varmista, että sen navat ovat puhtaat.
  • Aja autolla pakkaskelillä käynnistyksen jälkeen noin 20 minuuttia, jotta akku ehtii latautua – ja vielä pidempään, jos käytössä on ollut polttoainekäyttöinen lisälämmitin. Tämä on hyväksi myös moottorille, koska sekin ehtii silloin lämmetä kunnolla.
  • Jos akku pitää vaihtaa, hanki akku, joka on samaa tyyppiä kuin alkuperäinenkin akku. Uusi akku tulee myös usein testilaitetta käyttäen sovittaa auton virranhallintajärjestelmään.
  • Jätä sähkö- ja hybridiautojen akun vaihto ammattilaisille.
  • Lataa hybridin ajoakkua pienellä virralla, jolloin lataus kestää pidempään ja käynnistysakku latautuu samalla.

Vianorista saat kaikki akkupalvelut helposti ja nopeasti. Löydät lähimmän palvelupisteesi täältä.

Askarruttaako akun kunto?

Tutustu akkupalveluihimme.

Lue lisää

Alkaen 49,00 €

Kuntotarkastuksen avulla saat selville autosi kunnon, ja mahdollisiin ongelmiin voidaan puuttua nopeasti