Vaikka sähköauto tai hybridi olisi saman kokoinen kuin perinteinen polttomoottoriauto, sekä renkaiden että vanteiden kantavuuden täytyy usein olla sähköautossa isompi. Tämä johtuu siitä, että akkujen tuoma lisäpaino tekee ajoneuvosta raskaamman kuin vastaavan kokoinen polttomoottoriauto.
Vanteen kantavuus ja renkaiden kuormitusluokka määritellään ajoneuvon massan perusteella, joka löytyy auton rekisteriotteesta. Autoon tulee valita vähintään vaaditun kuormitusluokan renkaat, sillä muuten renkaat kuluvat tavallista nopeammin ja voivat vaurioitua ajettaessa.
– Kuormitusluokaltaan sopivan renkaan valitseminen on helppoa, sillä renkaan kantavuus on merkitty renkaan sivupintaan. Rengasmerkinnän viimeinen numero kertoo renkaan kuormitusluokan. Esimerkiksi merkinnässä 205/55 R 16 94 V XL kuormitusluokka on 94, kertoo autonhuolto- ja rengasketju Vianorin kuluttajakaupan johtaja Vesa Laitinen.
Rengasvalinnalla säästöjä sekä ympäristölle että kukkarolle
Auton alla pyörivät renkaat vaikuttavat myös ajamisen taloudellisuuteen. Mitä alhaisempi vierintävastus renkaalla on, sitä pidemmälle yhdellä latauksella pääsee. Sähköautoilijan ajomukavuutta lisää myös renkaan hiljaisuus. Esimerkiksi Nokian Tyres Hakka Green 3- kesärenkaan valikoimaan kuuluu kattavasti kokoja hybrideihin ja sähköautoihin.
– Nokian Tyres Hakka Green 3:n 35 prosenttia parantunut kulumiskestävyys edeltäjätuotteeseen nähden tuo renkaan elinkaareen pituutta lisää jopa 10 000 kilometriä riippuen esimerkiksi ajotyylistä ja alustasta. Se voi tarkoittaa jopa yhtä ajokautta lisää, Laitinen summaa.
– Renkaita vertaillessa EU-rengasmerkinnät auttavat löytämään hiljaiset ja vierintävastukseltaan alhaiset renkaat. Merkinnästä saa myös tietoa kesärenkaan märkäpidosta, joka vaikuttaa oleellisesti renkaan turvallisuuteen, muistuttaa Laitinen.
Renkaan pitoon ja siten turvallisuuteen erityisesti sadekelillä vaikuttaa myös kulutuspinnan urasyvyys. Lain mukaan kesärenkaissa tulee olla urasyvyyttä vähintään 1,6 millimetriä, mutta käytännössä renkaan kyky vastustaa vesiliirtoa heikkenee merkittävästi jo silloin, kun urasyvyyttä on jäljellä 4 millimetriä.
Vanteiden kestävyys on avainasemassa ääritilanteissa
Tuumakooltaan isot renkaat ovat polttomoottoriautoissa yleensä leveämpiä, ja useimmat halkaisijaltaan isot vanteet on tehty niitä varten. Monissa sähköautomalleissa tuumakooltaan isot renkaat kuitenkin ovat kapeita. Siksi sähköautojen vannevalikoima on rajallisempi, koska vanteen täytyy sopia renkaan kokoon mutta myös kantavuuden täytyy olla riittävä.
– Vanteiden kantavuuksia ei yleensä kerrota esimerkiksi verkkokaupoissa. Jos vanteen valinta tuntuu hankalalta, rengasliikkeiden myyjät osaavat auttaa kantavuudeltaan sopivien vanteiden löytämisessä, Laitinen sanoo.
Jos vanteen kantavuus ei ole riittävä, vanteeseen voi käytössä tulla hiusmurtumia, ja pahimmassa tapauksessa vanne voi ääritilanteessa hajota. Vanteita valitessa myös niiden valmistustekniikka kannattaa ottaa huomioon.
– Kevyemmät vanteet ovat hyvä valinta sähköautoon. Flow forming -tekniikalla valmistetut vanteet ovat kevyemmät ja kestävämmät kuin perinteisellä valumenetelmällä valmistetut, sillä niitä ei tehdä valamalla muottiin vaan ne valmistetaan työstämällä yhdestä aihiosta, Laitinen vinkkaa.
Aika hankkia uudet renkaat?
Etsi autoosi sopivat renkaat rengashakukoneella rekisteritunnuksen, automallin tai rengaskoon mukaan.