Pitoa teiden ja pihojen talvikunnossapitoon

Nykyaikainen maataloustraktori on pitkälle kehitetty monipuolinen erikoislaite, joka soveltuu erinomaisesti teiden ja pihojen talvikunnossapitoon rakennetussa ympäristössä. Pohjoiset talviolosuhteet asettavat kuitenkin kovat vaatimukset kalustolle, ja niiden ratkomisessa renkaat ovat keskeisessä roolissa.

Nykyaikainen maataloustraktori on pitkälle kehitetty monipuolinen erikoislaite, joka soveltuu erinomaisesti teiden ja pihojen talvikunnossapitoon rakennetussa ympäristössä. Pohjoiset talviolosuhteet asettavat kuitenkin kovat vaatimukset kalustolle, ja niiden ratkomisessa renkaat ovat keskeisessä roolissa.

Talvikunnossapitoon käytettävän traktorin talvirenkaiden on toimittava jäällä, polanteella ja märällä asfaltilla moitteettomasti ja varmistettava traktorin vetokyky, ohjattavuus sekä sivuttaispito. Nykyisin talvisää voi myös muuttua päivässä loskasta lumimyräkkään, joten renkaiden on toimittava myös läpi alati muuttuvien lämpötilojen.

”Oikea talvirengasvalinta vaatii paikallisten olojen sekä työkoneiden vaatimusten tuntemista. Me Vianorissa tunnemme sekä markkinoilla olevat tuotevaihtoehdot että pohjoismaiset vaihtelevat ääriolosuhteet,” lupaa Vianorin raskaiden renkaiden myynti- ja tuotepäällikkö Juha Lehtinen.

Talvirenkaan pitoon vaikuttavat renkaan kuviointi, kumiseos ja runkorakenne

Rengas on aina kokonaisuuksiensa summa ja kompromissi. 

”Talvikäyttöön suunnitellun renkaan rakenteen on oltava kulutusta kestävä, ja sillä on oltava riittävä kantokyky. Lisäksi vaaditaan hyvää vetokykyä ja turvallista pitoa talven ääriolosuhteissa. Talvipito-ominaisuudet aikaansaadaan renkaan karkealla kuvioinnilla, pintakumiseoksella ja renkaan runkorakenteella,” luettelee Lehtinen. 

Karkea kuviointi eli liikesuuntaa vastustavat terävät särmät renkaan kuvioinnissa jarruttavat tehokkaasti samalla varmistaen hyvän vetotehon. 

”Särmien määrää voidaan lisätä lamelloinnilla eli renkaan urituksella, jolloin ne toimivat liikevoimaa hidastavina jarrutuksessa. Toisaalta ne myös lisäävät vetotehoa jäisellä ja polanteisella alustalla,” Lehtinen selittää. 

Myös kumiseos ja runkorakenne vaikuttavat talvirenkaan toimivuuteen. 

”Traktorin talvirenkaan pintakumiseoksen on oltava riittävän pehmeä kovallakin pakkasella, mutta toisaalta sen on annettava riittävä kulutuskestävyys myös asfaltilla,” sanoo Lehtinen. ”Renkaan optimaalinen runkorakenne taas varmistaa tarkan ohjattavuuden. Rungon rauhallinen toiminta varmistaa sivuttaisvoimien hitaamman lisääntymisen eikä rengas menetä sivuttaispitoaan.” 

Aivan äärimmäisissä olosuhteissa renkaiden pitoa talvikunnossapidossa voidaan lisätä nastoittamalla. 

Huomioon otettavia asioita on siis paljon, eikä rengasvalinta ole aina niin yksinkertainen. Onneksi Lehtinen lupaa, että apu on yhtä lähellä kuin lähin Vianor: 

”Yhdessä Vianorin raskaiden renkaiden ammattilaisten kanssa löydät valikoimastamme optimaaliset rengasratkaisut talven haasteisiin.”

 

Tutustu tuotteisiin: Nokian Hakkapeliitta TRI ja Nokian Hakkapeliitta Loader

Artikkelit
16.01.2024

Minimoi talven onnettomuusriskit ammattiajossa

Lue lisää
Artikkelit
10.11.2023

Merkittäviä kustannussäästöjä yrityksellesi sähköautoilun valinnoilla

Lue lisää
Artikkelit
25.10.2023

Pinnoitetut renkaat ovat kustannustehokas ja kestävä valinta

Lue lisää

Voimmeko olla avuksi?

Löydetään yhdessä ratkaisu juuri sinun yrityksesi tarpeisiin