Suomen Satamatekniikka ostaa Vianorilta vuosittain n. 400 rengasta. Näiden lisäksi Vianor hoitaa pinnoituksia ja nastoituksia asiakkaan tarpeiden mukaan. Suomen Satamatekniikan kannalta on ensisijaisen tärkeää, että yksi partneri pystyy toimittamaan kaikki tarvittavat renkaat ja vanteet pienistä umpikumeista suurimpiin renkaisiin saakka. Renkaiden ja vanteiden lisäksi Vianorin tarjoamaan kuuluu renkaiden ja vanteiden tarkastustyöt sekä korjaukset.
Toistaiseksi pyörien asennukset ja vaihdot kuuluvat vielä Suomen Satamatekniikan omiin töihin. Suomen Satamatekniikan vastaava työnjohtaja Antti Sipola kokee, että tulevaisuudessa on hyvin todennäköistä siirtää jollain aikavälillä myös vaihtotyöt ulkopuolisen rengastoimittajan vastuulle.
Palvelua ja asiakasymmärrystä
Vianor on päätynyt partneriksi Suomen Satamatekniikalle aikanaan yrityskauppojen myötä. Vianorin ostettua pienemmän toimittajan satamissa oltiin huolissaan palvelutason jatkumisesta. Toisin kuitenkin kävi, ja Suomen Satamatekniikka kokee Vianorin palvelun joustavana, asiantuntevana ja ennen kaikkea heidän etuaan ajavana. Osaltaan tämä johtuu siitä, että palvelu henkilöityy vahvasti ihmisiin, jotka tuntevat asiakkaan tarpeet ja toiminnan mahdollistaen ennakoivan lisäarvoa tuottavan palvelun. Vianor esimerkiksi ostaa ennakkoon ja varastoi omaan piikkiinsä renkaita saatavuuden ja hinnan ollessa kohdillaan.
”Joku voisi sanoa että ostamme renkaita,
mutta me koemme ostavamme hyvää palvelua.”
- Antti Sipola, Vastaava työnjohtaja, Suomen Satamatekniikka Oy
Kokonaisvaltainen palvelusopimus, joka pohjautuu luottamukseen ja avoimeen keskusteluun on avain menestyksekkääseen yhteistyöhön. Kun tähän lisätään osaava ja ammattitaitoinen henkilöstö, joka tuottaa proaktiivisesti lisäarvoa ja valvoo asiakkaan etua rengasasioissa, on vahva pohja kestävälle yhteistyölle luotu. ”Vianor ei ainoastaan toimita meille renkaita. He myös aktiivisesti kehittävät omia toimintatapojaan ja työkalujaan vastaamaan tarpeitamme,” Antti Sipola kertoo.
Myös hinnoittelu kohdillaan
Kaikki tämä dedikoitu palvelu ja asiakasymmärrys voidaan tehdä kustannustehokkaasti. Vaikka takana on jo pitkä, yhteinen taival, joka mahdollistaa joustavan ja luotettavan palvelun, myös hinnan on oltava kilpailukykyinen. Tuotteiden ja palveluiden hintatason todettiin olevan kohdillaan kilpailutuksen kautta. Yhteistyötä jatketaan hyvillä mielin, ja Vianorin kaverit tulevat varmasti olemaan tuttuja näkyjä satama-alueella jatkossakin. On myös mahdollista, että jatkossa yhä enemmän kentällä tehtyjä pyöränvaihtotöitä siirtyy rengasliikkeen vastuulle.
Yhteistyö jatkuu noudattaen tuttua ja tehokasta toimintamallia. Sipola väläyttää myös mahdollisuutta siirtyä tulevaisuudessa Euroopassa vähitellen yleistyvään leasing-malliin, jossa kaikki renkaat vuokrataan tuntitulokseen pohjautuvan hinnoittelun mukaan. Vaikka tämä malli mahdollistaakin uudenlaisen, taloudellisen ennakoitavuuden eikä sido pääomaa renkaisiin, ei se vielä ole ajankohtainen Suomen Satamatekniikka Oy:lle.