Uusi EU-rengasmerkintä ja kuorma-autonrenkaat

EU_Tyre_Label-registrated.jpg

Rengasmerkinnässä huomioidaan kolme ominaisuutta

Luokittelukriteerit (polttoainetaloudellisuus, märkäpito ja ohiajomelu) helpottavat ja ohjaavat renkaiden valintapäätöstä. Standardoitu luokittelutieto on saatavilla renkaiden kulutuspintaan liimattavalla tarralla tai muulla merkinnällä. Kolmen ominaisuuden lisäksi on lukuisia muitakin turvallisuuteen, suorituskykyyn ja ympäristöön liittyviä tekijöitä, jotka kuorma-autonrenkaiden kehittäjät ja testaajat huomioivat kuten:

  • Turvallisuusominaisuudet jäällä ja lumella
  • Kilometritulos ja rungon kestävyys
  • Ajovakaus ja käsittelyominaisuudet

polttoainetaloudellisuus.jpgPolttoainetaloudellisuus

Vierintävastuksen osuus kuorma- ja linja-autojen polttoaineenkulutuksesta on 10-30 % riippuen ajotavasta. Se vaikuttaa energiatehokkuuteen ja siten auton käyttökustannuksiin sekä hiilidioksidipäästöihin. Mitä pienempi vierintävastus, sitä pienempi on polttoaineenkulutus.

Energiatehokkuusluokka kuvaa vierintävastusta. Se kertoo, miten suuri renkaan osuus on ajoneuvon polttoaineen kulutuksesta sekä CO2-päästöistä.

Luokituskategoriat alkavat A:sta (vihreä) ja päätyen G:hen (punainen). A-luokka on paras, G-luokka on heikoin.

Polttoainesäästöt kahden luokan välillä ovat noin 1-3 %. Säästö riippuu ajotyypistä. Pitkän matkan ajossa pääteillä voidaan saavuttaa suurimmat säästöt valitsemalla oikean tyyppiset renkaat. Kaupunkiajossa renkaiden merkitys polttoainekulutukseen on pienempi.

markapito.jpgMärkäpito

Märkäpito on tärkeä turvallisuusominaisuus erityisesti kesärenkaille. Se viestii auton jarrutuskyvystä märällä tiellä. Luokituksessa A on paras, F on heikoin. Luokat D ja G eivät ole käytössä.

Märkäpidoltaan erinomaisilla renkailla on lyhyempi jarrutusmatka, vakaampi ajokäytös ja parempi ohjattavuus.

Pysähtymismatka märällä alustalla 60 km/h alkunopeudesta eroaa kahden luokan (esimerkiksi B-C) välillä 4-6 metriä.

Märkäpitoluokitus voi johtaa harhaan

Renkaan märkäpitoluokitus ei välttämättä kerro renkaan soveltuvuudesta pohjoisen talveen. Nokian Renkaiden kuorma- ja linja-auton renkaat on tarkoitettu myös talviajoon. Varmista renkaiden talvisoveltuvuus Nokian Renkaiden käyttöaluesuosituksista.

ohiajomelu.jpgOhiajomelu

Uudessa EU-rengasmerkinnässä ulkoisen melun vähentämistä pidetään hyvin tärkeänä. Sisämelua ei ole otettu huomioon. Jos miljoonissa autoissa olisi hiljaisemmat renkaat, ympäristön melusaaste vähenisi huomattavasti. Renkaiden aiheuttamaa ohiajomelua mitataan desibeleinä. Ohiajoamelu ei vastaa auton sisällä kuuluvaa melua.

Desibeleinä dB(A) ilmoitetun meluarvon lisäksi kuvassa näkyy, ylittääkö renkaan melutaso tulevan tyyppihyväksynnän maksimiarvon (3 mustaa aaltoa = äänekäs rengas), onko se tulevan tyyppihyväksynnän mukainen ja 3 dB hiljaisempi (2 mustaa aaltoa = keskimääräinen rengas) vai onko se yli 3 dB hiljaisempi kuin tuleva tyyppihyväksyntä edellyttää (1 musta aalto = hiljainen rengas). Tyyppihyväksynnät muuttuvat marraskuussa 2012.

Polttoainesäästöt ja tieturvallisuus ovat vahvasti yhteydessä kuljettajan käyttäytymiseen.

Huomioi seuraavat:

  • Taloudellisella ajotavalla voidaan vähentää polttoainekulutusta huomattavasti
  • Valitse rengastyyppi käyttökohteen ja olosuhteiden mukaan. Tarkasta renkaan soveltuvuus Nokian Renkaiden suosituksista.
  • Rengaspaine on tarkistettava säännöllisin väliajoin ajoturvallisuuden ja ajomukavuuden optimoimiseksi
  • Liian alhainen ilmanpaine kuluttaa rengasta merkittävästi enemmän, vaikuttaa polttoaineen kulutukseen ja on selvä liikenneturvallisuusriski.
  • Vastuullinen autoilija on aina tietoinen renkaidensa ominaisuuksista ja kunnosta. Vain autonsa ja renkaansa tunteva kuljettaja pystyy säätämään tilannenopeuden ja turvavälin vallitsevan kelin mukaiseksi.