Vetokuvioituja renkaita, eli ns. tavallisia traktorinrenkaita, ei ole suunniteltu talvisiin olosuhteisiin kaupunkialueilla. Ne on tarkoitettu ensisijaisesti maatalouskäyttöön, kuten peltotöihin. Talvisinkin työt on pystyttävä suorittamaan turvallisesti ja nopeasti, mikä asettaa renkaille kovia vaatimuksia. Lue, miten rengasvalinnalla voidaan parantaa myös viljelyn kannattavuutta.
Ympärivuotiseen käyttöön suunnitelluissa renkaissa kumisekoitus on suunniteltu tuottamaan pidon kannalta oleellista kitkaa tehokkaasti erilaisissa sääolosuhteissa. Toinen ratkaiseva tekijä on renkaan pintamalli. Näillä kriteereillä kehitettyjä M+S-merkittyjä renkaita ovat Nokian Tyres Hakkapeliitta TRI-renkaat, jotka ovat uuden sukupolven renkaita lamelloidulla palakuviolla. Hakkapeliitta TRI-tuoteperheessä on kiinnitetty erityistä huomiota alhaiseen vierintävastukseen ja hyvään kulutuskestävyyteen, joka saavutetaan mm. pohjoisiin olosuhteisiin suunnitellulla kumisekoituksella.
– Keskeinen tekijä on renkaan M+S-palakuvion ja tehokasta kitkaa erilaisissa sääoloissa tuottavan all-season kulutuspintasekoituksen erityinen kosketus alustaan, sen tuottama pito ja varma ajotuntuma. Alustaan kosketuksessa olevan kuvion ero perinteiseen vetokuvioon verrattuna on 50 %. Käytännössä tämä tarkoittaa parempaa pitkittäispitoa, joka näkyy lyhyempänä jarrutus- ja pysähtymismatkana. Myös voima siirtyy tehokkaammin alustaan, mikä parantaa työskentelytehoa mm. lumen aurauksessa, siirtokuljetuksissa ja hiekoituksissa, kertoo autonhuolto- ja rengasketju Vianorin raskaiden renkaiden myyntipäällikkö Mikko Koivula.
Erot polttoaineenkulutuksessa ja tuntisuoritteessa merkittäviä
Erikoisrenkaiden ajatellaan usein olevan kalliita, mutta niitä ei voi kuitenkaan verrata suoraan tavallisiin traktorinrenkaisiin. Halvin rengas ei välttämättä ole kustannustehokkain vaihtoehto renkaan koko elinkaarta tarkastellessa.
– Erikoisrenkaiden hankintahinta voi vaikuttaa korkeammalta, mutta kokonaisuus ei ole niin yksinkertainen. Työn tehokkuuden kasvu näkyy suoraan yrittäjän kukkarossa. Kun suurin osa ajasta ajetaan kovalla, sulalla alustalla, renkaan alhaisempi vierintävastus näkyy selkeästi polttoaineenkulutuksessa. Tuntisuorite on erikoisrenkailla aivan eri luokkaa verrattuna vetokuvioituihin renkaisiin, Koivula korostaa.
Palakuvioiduilla alhaisemman vierintävastuksen renkailla säästää litroittain polttoainetta alentaen samalla työstä aiheutuvia päästöjä. Tavallisiin traktorinrenkaisiin verrattuna polttoaineenkulutuksessa on mitattu yli 10 % eroja. Premium-tasoistenkin vetokuvioitujen renkaiden vierintävastus voi olla jopa kaksinkertainen verrattaessa palakuvioituihin erikoisrenkaisiin.
Renkaat valitaan käyttötarkoituksen mukaan
Renkaita valittaessa kaikki lähtee käyttötarkoituksesta eli siitä, minkä tyyppistä urakointia koneella tekee.
Moni urakoitsija hankkii talvi- ja kesäurakointiin eri renkaat, jolloin renkaat voidaan optimoida käyttökohteen mukaan. Kertainvestointina kaksien renkaiden hankinta on suuri, mutta ottaen huomioon renkaiden elinkaarikustannukset se kuitenkin kannattaa.
– Kun lähdetään vaihtamaan traktoriin erikoisrenkaita, vastaan voi tulla tilanteita, joissa rengaskoko vaihtuu. Meillä on tietotaito varmistaa uuden rengassarjan soveltuvuus kyseiseen koneeseen. Nelivetotraktorissa lasketaan renkaalle murtoprosentti, sillä traktorin etupää vetää aina hiukan enemmän. Rengaskokoa vaihdettaessa varmistamme, että uusi rengassarja voidaan asentaa koneeseen niin, ettei se rasita voimansiirtoa liikaa, Koivula tarkentaa.
Voit tutustua työtehoa parantaviin renkaisiin eVianorissa. Ammattitaitoinen myyntihenkilöstömme auttaa sinua mielellään löytämään koneeseen optimoidut rengas- ja vanneratkaisut.