Yleisimmät autokatsastuksissa havaitut vakavat viat koskevat akselistoja ja jarruja. Lue Vianorin vinkit, joiden avulla vältät viat ja ajat turvallisemmin.
Mistä tiedät, että akselistoissa on ongelmia?
Katsastuksissa yleisin syy jälkitarkastuksen vaatimiseen on akselistoa ja jarrujärjestelmää koskevat huomautukset. Vaikka akselistojen viat eivät aina anna selkeitä ennakkovaroituksia, renkaiden epätasainen kuluminen, ylimääräiset äänet, ohjauksen epätarkkuus tai auton puoltaminen sivulle voivat olla merkkejä ongelmista.
”Kuljettaja ei välttämättä huomaa alkavia vikoja ajoissa. Ammattilainen sen sijaan osaa tunnistaa ongelmat ennen kuin ne kehittyvät vakaviksi”, sanoo Vianorin autohuoltopäällikkö, Jarkko Jalava.
Akselistojen viat yleisimpiä
Autojen akselistojen ja alustan osat ovat kovalla koetuksella erityisesti sähköautoissa, jotka ovat usein painavampia, ja joiden moottorin tuottama vääntömomentti on suuri.
”Vaikka sähköautojen voimalinjat ovat lähes huoltovapaat, niiden alusta ja akselistot eivät ole. Säännöllinen määräaikaishuolto on tärkeä, sillä se sisältää myös alustan ja jarrujen tarkastuksen”, Jalava ohjeistaa.
Autossa akselistot ovat laaja kokonaisuus, johon kuuluu useita komponentteja, kuten kierrejouset, tukivarret ja nivelet. ”Näissä voi ilmetä väljyyttä tai jopa murtumia, joita kuljettaja ei välttämättä itse huomaa”, kertoo Jalava, joka vertaa akselistojen monia liikkuvia osia ihmisen polveen. ”Jos on väljyyttä, niin rupeaa heilumaan.”
Jalavan mukaan yhtä löysää puslaa tai niveltä ei välttämättä huomaa ajaessa. ”Mutta jos liikenteessä täytyy yhtäkkiä väistää vaikka hirveä, niin turvallisuuden kannalta on tärkeää, että koko akselisto on hyvässä kunnossa.”
Säännöllinen määräaikaishuolto on paras tapa ehkäistä akselistojen ongelmia. Vianorissa ammattilainen tarkistaa auton alustan ja akselistojen kunnon, ja voi havaita alkavat viat ennen kuin ne aiheuttavat suurempia vaurioita tai turvallisuusriskejä. Määräaikaishuollossa käydään läpi kattavasti koko auto valmistajan määrittämän huolto-ohjelman mukaisesti. Erityisesti paljon huonokuntoisilla teillä ajavien tulisi tarkistuttaa alusta vähintään kerran vuodessa.
“On huolestuttavaa, että niin monista henkilöautoista löytyy vakavia vikoja katsastuksissa. Se vahvistaa jatkuvan autohuollon tarpeellisuuden myös liikenneturvallisuuden näkökulmasta”, Jalava sanoo.
Mistä tiedät, että jarruissa on vikaa?
Akselistojen lisäksi jarruongelmat ovat hyvin yleinen hylkäyssyy katsastuksessa.
Useat merkit kertovat, että on aika käydä korjaamossa ja tarkistuttaa jarrut: "Ilmeisin signaali on jarrujen varoitusvalon syttyminen kojelautaan. Muita merkkejä ovat muun muassa jarrupolkimen tärinä jarrutuksen aikana sekä vinkuminen tai muut epätavalliset äänet jarrutettaessa", Jalava selittää.
Tärkeitä vinkkejä turvalliseen jarrujärjestelmään
Jarkko Jalava antaa parhaat vinkkinsä turvallisten ja toimivien jarrujen ylläpitoon:
- Monet eivät tiedä, että heidän pitäisi käyttää jarruja ja seisontajarrua - etenkin sähköautoissa. Voimakas, mutta hallittu jarrutus ajoittain estää lian ja ruosteen kerääntymisen jarruihin. Käytä myös seisontajarrua välttääksesi ruostetta, joka voi heikentää sen toimintaa.
- Tarkista, että pyörät on suunnattu oikein. Väärä pyörien suuntaus voi johtaa renkaiden epätasaiseen kulumiseen ja auton puoltamiseen jarrutettaessa. Tämä on turvallisuusriski ja altistaa jarrujärjestelmän lisääntyneelle kulumiselle. Tarkista pyörien suuntaus vuosittain Vianorilla pysyäksesi turvassa.
- Useimmissa tapauksissa jarruneste on vaihdettava kahden vuoden välein. Neste suojaa jarrujärjestelmää ruosteelta ja voitelee tiivisteet, mikä on välttämätöntä jarrujen toiminnan kannalta. Jos neste vanhenee liikaa, se voi johtaa jarruvaurioihin.
- Tarkistuta koko jarrujärjestelmä säännöllisesti Vianorin autohuollossa. On erittäin tärkeää varmistaa, että kaikki komponentit – kuten jarrupalat, jarrulevyt ja jarrukengät – huolletaan ja korjataan tarpeen mukaan oikea-aikaisesti.
Vianor auttaa välttämään katsastuksen hylkäykseen johtavat viat
Säännöllinen määräaikaishuolto on tehokkain keino estää katsastuksen hylkäys.
“Auton määräaikaishuolto-ohjelmasta kannattaa pitää kiinni ja teettää se ammattilaisella. Siinä auto käydään läpi kattavasti valmistajan määrittämän huolto-ohjelman mukaisesta. Määräaikaishuollossa tunnistetaan alkavat viat ajoissa, ja jopa ennaltaehkäistään niiden syntyminen”, Jalava selittää.
Me Vianorilla tarkastamme akseliston, alustan ja jarrujärjestelmän kokonaisuutena, huomioiden kaikki osat ja toiminnot – myös nesteet. Varaa määräaikaishuolto tai jarruhuolto välttääksesi vakavat viat ja pysyäksesi turvassa.