Nastoitettu vai nastaton? Premium vai budjetti? Vai sähköauton renkaat? Nämä ovat asiakkaiden yleisimmin kysymiä kysymyksiä, kun he tulevat Vianorin palvelupisteisiin etsimään uusia hyviä talvirenkaita yritysautoihin.
Vianorin Etelä-Suomen aluemyyntipäällikkö Jarno Kohtamäki vastaa kolmeen tyypillisimpään talvirengaskysymykseen, joiden avulla voit tehdä parempia ostopäätöksiä tänä talvena.
Nastat vai kitkat?
Valitsetko nasta- vai kitkarenkaat tänä talvena? Tämä on kysymys, joka tulee esiin joka vuosi, kun lämpötilat alkavat laskea. Vastaus riippuu autoista, missä niillä ajetaan ja mitä yrityksessäsi pidetään tärkeänä.
"Jos työntekijät ajavat pääasiassa hyvin hoidetuilla pääteillä ja käyttävät ennakoivaa ajotapaa haastavissa olosuhteissa, kitkarenkaat ovat erinomainen vaihtoehto. Jos halutaan säilyttää aina paras jääpito etenkin jäisillä sivuteillä ajettaessa, suosittelemme nastarenkaita”, Kohtamäki sanoo.
Kitkarenkaissa korostuvat ajomukavuus, hiljaisuus ja alhainen polttoaineenkulus. Kitkarenkaat myös mahdollistavat joustavan renkaanvaihtoaikataulun, sillä ne voidaan asentaa aikaisemmin syksyllä ja niillä voi ajaa pitkälle kevääseen. Nastat puolestaan tarjoavat äärimmäistä turvallisuutta myös ankarimmissa talviolosuhteissa.
Kohtamäen mukaan nastarenkaiden ja kitkarenkaiden ero on kaventunut viime vuosina.
"Premium-kitkarenkaiden pito on nyt paljon lähempänä nastarenkaita turvallisuutta. Ja tämän päivän nastarenkaat – erityisesti Nokian Tyres Hakkapeliitta® 10, puhumattakaan sen sähköautoversiosta – ovat erittäin mukavat, hiljaiset ja helpot ajaa."
Kohtamäen havaintoja tukee Tekniikan Maailman 2024 talvirengastestin yhteydessä tekemä talvirenkaiden vierintävastusvertailu: sen mukaan Nokian Tyres Hakkapeliitta® 10 -nastarenkaiden vierintävastus oli alhaisempi kuin monien kitkarenkaiden, tehden niistä nastarenkaat, joilla on alhaisin polttoaineenkulutus ja pisin sähköauton toimintasäde. Nokian Tyres Hakkapeliitta® R5 -kitkarenkaalla oli alhaisempi vierintävastus kuin millään muulla testatulla renkaalla.
Budjetti vai premium?
Toinen paljon kysytty kysymys koskee alemman hintaluokan ja premium-renkaiden eroa. Ne näyttävät samalta, joten mikä ero on?
"Jokainen rengas toimii tietyissä olosuhteissa", Kohtamäki selittää ja lisää, että Vianorilla on laaja valikoima mm. pakettiauton ja henkilöauton talvirenkaita useilta merkeiltä, eri hintaluokissa ja erilaisiin tarpeisiin, joten jokaiselle löytyy jotakin.
"Premium-renkaat on kuitenkin kehitetty toimimaan läpi Suomen talven, syksyn märiltä teiltä lumiseen keskitalveen ja jäisille teille keväällä. Ne ovat turvallisempia ja ennakoitavampia kaikissa olosuhteissa", Kohtamäki toteaa.
Hän lisää, että premium-renkaat valmistetaan usein kestävämmällä tavalla, valmistetaan korkealaatuisista materiaaleista ja testataan perusteellisesti. "Tämän seurauksena saat pitkäikäisen, hyvän talvirenkaan, joka on turvallinen, mukava ja energiatehokas, joten pitkällä aikavälillä premium-renkaat eivät olekaan niin kalliita kuin miltä ne saattavat näyttää."
Sähköautojen erikoisrenkaat?
Kolmas kysymys, johon Vianorin rengasasiantuntijat saavat vastata yhä useammin on se, tarvitseeko yrityksen sähköautoihin ostaa erityisesti niille suunniteltuja talvirenkaita.
Lyhyt vastaus on ei. Jos kantavuus on riittävä ja tekniset tiedot muuten vastaavat, sinun ei tarvitse ostaa erikoisrengasta sähköautoosi.
Kohtamäen hieman pidempi vastaus kuulostaa tältä: "Esimerkiksi Nokian Tyres -talvirenkaat sopivat kaikkiin sähköautoihin. Mutta jos etsit parasta suorituskykyä, kestävyyttä ja mukavuutta hiljaiseen ja laadukkaaseen sähköautoon, erityisesti sähköautoihin suunnitellut rengasmallit, kuten Nokian Tyres Hakkapeliitta® 10 EV ja Nokian Tyres Hakkapeliitta® R5 EV, ovat vielä parempia."
Tarvitsetko apua talvirenkaiden valintaan?
Vianorin ammattitaitoiset myyjät auttavat sinua mielellään löytämään sopivat talvirenkaat yrityksesi paketti- ja henkilöautoihin.
Ota yhteyttä lähimpään palvelupisteeseen tai Vianorin yritysmyyntiin.
FAKTAT
Tiukentunut talvirengaslainsäädäntö
Joulukuun 1. päivästä alkaen talvirenkaita koskevia lakivaatimuksia kiristetään.
1. M+S (muta ja lumi) -merkintä ei enää yksin riitä.
2. Talvirenkaissa on oltava lumipitomerkintä tai niiden tulee olla nastoitettuja, jotta ne voidaan hyväksyä vaativiin talviolosuhteisiin.
3. Lumipito ilmaistaan kolmihuippuinen vuori ja lumihiutale -symbolilla, joka löytyy EU-merkinnästä ja/tai renkaan sivuseinämästä.
4. Määritelmän mukaan nastarenkaat ovat aina talvirenkaita.
5. Kaikissa uusissa Nokian Tyres Hakkapeliitta® -talvirenkaissa on lumi- ja jääpitomerkinnät.
6. Talvirenkaat ovat pakollisia 1. marraskuuta - 31. maaliskuuta, jos sää- tai tieolosuhteet sitä edellyttävät.
7. Minimiurasyvyys on 3 mm, mutta vähimmäissyvyydeksi suositellaan 5 mm, jotta pysyt turvassa sohjoisissa tai lumisissa ajo-olosuhteissa.