Jäteautoille pito on ensisijaisen tärkeää
Jäteautolla ajaminen on kaikkea muuta kuin yksinkertaista: päivässä on satoja pysähdyksiä ja liikkeellelähtöjä, peruutuksia kapeilla teillä sekä pysäköintejä jyrkissä mäissä. Tällaiset olosuhteet vaativat äärimmäistä pitoa, korostaa Verdiksen kalustopäällikkö Harri Hietala.
Verdis Oy työllistää noin 450 henkilöä 14 toimipaikassa ympäri Suomen ja tarjoaa jätehuoltopalveluja eri kokoisille yksityisen ja julkisen sektorin toimijoille. Yhtiö kuuluu Verdis Groupiin, joka työllistää noin 2000 henkilöä Pohjoismaissa.
"Valtaosa Verdiksen yli 300 ajoneuvosta on jäteautoja. Ne vaativat erityisen hyvää pitoa varsinkin talvella. Koska jäteautoilla ei ajeta suuria kilometrimääriä, alhainen vierintävastus ei ole yhtä tärkeää kuin pito, joka on jäteauton renkaissa se ykkösprioriteetti."
Perinteisesti vain nastat ovat tarjonneet jäteautoille tarvittavan pidon liukkailla teillä, mutta uusien kitkarenkaiden kehityksen ansiosta monet niistä vastaavat hyvin Suomen talven haasteisiin.
"Pyrimme minimoimaan nastojen käytön turvallisuudesta tinkimättä. Näin renkaanvaihtoaikataulumme on joustavampi ja kulutamme teitä vähemmän kuin nastoilla," Hietala selittää.
Viime talvena Verdis testasi jäteautojensa eturenkaissa uutta nastatonta Giti Tire GSW226 -rengasta ja muilla akseleilla pinnoitettua Nokian Tyres Noktop Hakkapeliitta E2 -rengasta. Hietalan mukaan molemmat rengastyypit saivat positiivista palautetta.
Jotta renkaat eivät luistaisi satojen pysähdysten ja liikkeellelähtöjen aikana, Verdis on pyytänyt Vianoria lamelloimaan eli saippaamaan eturenkaat ennen niiden asentamista jäteautoihin. Lamellointikoneet leikkaavat renkaiden pintakuvioon pieniä viiltoja, jotka parantavat pitoa liukkailla pinnoilla, kuten märillä teillä, jäällä tai lumella.
"Lamellointi takaa meille parhaan mahdollisen pidon ilman nastoja. Suomessa ei ole useita lamellointikoneita, mutta Vianor pystyy toimittamaan valmiiksi saipatut renkaat," Hietala painottaa.
Pinnoitetut kuorma-auton renkaat ovat ilmasto- ja budjettiystävällinen vaihtoehto
Verdis on käyttänyt pinnoitettuja renkaita jo pitkään. Viime aikoina yritys on siirtynyt Nokian Tyres Noktop 21 -renkaista Nokian Tyres Noktop Hakkapelitta E2 -renkaisiin maksimoidakseen talvipidon.
Pinnoittaminen on erityisen suosittua Pohjoismaissa, sillä ankarat talviolosuhteet ja vaativat tiet korostavat sopivien ja riittävällä kulutuspinnalla varustettujen renkaiden merkitystä.
Noin neljännes Euroopassa valmistetuista kuorma- ja linja-auton renkaista on pinnoitettuja. Ilmasto- ja ympäristökysymysten noustessa globaalin asialistan kärkeen pinnoituksen merkitys kasvaa. Vianorin tutkimuksen mukaan uuden renkaan valmistaminen Euroopassa tuottaa keskimäärin 160 kg CO2-päästöjä, kun taas olemassa olevan rungon pinnoittaminen tuottaa niitä vain noin 40 kg.
"Uskon, että pinnoitetuille renkaille on jatkuvaa kysyntää. Pinnoittaminen on tunnettu, testattu ja suhteellisen helppo tapa yrityksille vähentää päästöjään," sanoo Janne Ruhanen, Nokian Raskaiden Renkaiden on-road-tuotteiden myyntijohtaja.
Vianorilla on kaksi pinnoitustehdasta Suomessa, joissa hyväkuntoisiin rengasrunkoihin asennetaan laadukkaat Nokian Tyres Noktop -pinnat. Pinnoittaminen sopii täydellisesti Verdiksen arvoihin: laatuun, ympäristönsuojeluun, energiatehokkuuteen ja työturvallisuuteen. "Pinnoittaminen säästää sekä resursseja että rahaa, ja olemme olleet erittäin tyytyväisiä Nokian Tyres Noktop -tuotteisiin," Hietala toteaa.
Vianorin pinnoitetun kuorma-auton renkaan hiilijalanjälki lasketaan elinkaarianalyysin (LCA) periaatteen mukaisesti. Esimerkkinä oleva rengas on 22,5 tuuman Nokian Noktop -pinnoite, joka on pinnoitettu Vianorin tehtailla.
Vianorin kanssa apu on aina lähellä
Vianor on tehnyt yhteistyötä Verdiksen kanssa noin 15 vuoden ajan. Viime aikoina kumppanuus on edennyt harppauksin, sillä Vianorista on tullut Verdiksen ensisijainen rengaskumppani, joka hoitaa yli 90 prosenttia yrityksen rengasasioista.
"Siirtymä oli helppo, koska tunsimme jo Vianorin palvelupisteet ja ihmiset. Olimme varmoja, että he ymmärtävät tarpeemme ja pystyvät hoitamaan sovitut työt," Hietala kertoo.
Kohtuullinen hinta, laaja palveluverkosto, kattava rengasvalikoima, joka mahdollistaa erinomaisen pidon, sekä korkealaatuinen pinnoitus ja saippaus olivat myös tärkeitä tekijöitä Vianorin valinnassa, Hietala listaa.
"Jätehuoltopalvelut ovat kriittisiä kaikille ja niiden on toimittava moitteettomasti. Meidän tehtävämme on tarjota tuotteita ja palveluita, jotka pitävät Verdiksen toiminnan pyörimässä kaikissa olosuhteissa," sanoo Vianorin myyntipäällikkö Pekka Nurme.
Koska Verdis toimii kahdessa vuorossa ja suuri osa sen kalustosta on liikkeellä aikaisesta aamusta myöhäiseen iltaan, VianorFlex 24/7 -palvelu on yritykselle elintärkeä. Palvelun ansiosta Vianorin asiantuntijat ovat valmiina auttamaan Verdiksen henkilöstöä nopeasti riippumatta siitä, milloin tai missä rengasrikko yllättää.
"Rengasrikot tuntuvat aina tapahtuvan yöllä ja mahdollisimman kaukana lähimmästä kaupungista. Se on Murphyn laki!" Hietala naurahtaa. Leikki sikseen – aika on kirjaimellisesti rahaa Verdikselle. Jos autot ovat myöhässä, yritys saattaa joutua maksamaan sopimussakkoja.
"Yhteistyö Vianorin kanssa on toiminut hyvin. Yhteyshenkilömme Vianorilla reagoivat nopeasti ja ovat valmiita korjaamaan mahdolliset ongelmat tehokkaasti ja ennakoivasti," Hietala kiittää.
Verdis Oy
Sijainti: Suomi
Perustettu: 2002. On aiemmin toiminut nimillä HFT Network, RenoNorden ja Urbaser. Verdis vuodesta 2023 lähtien.
Liikevaihto: Noin 70 milj. €
Henkilöstö: 450 henkeä 22 toimipisteessä
Kalusto: 260 kuorma-autoa, joista suurin osa jäteautoja. Yhteensä yli 300 ajoneuvoa mukaan lukien pakettiautot ja perävaunut.
Nokian Tyres Noktop -pinnoitetut kuorma- ja linja-auton renkaat tarjoavat kustannustehokkaan, vastuullisen ja korkealaatuisen vaihtoehdon uusille renkaille. Nokian Tyres Noktop -pinta voidaan asentaa yrityksesi olemassa oleviin rengasrunkoihin, jotka voidaan runkojen kunnosta riippuen pinnoittaa vähintään kahdesti. Lue lisää renkaiden pinnoittamisesta yrityksille.
Giti -kuorma-auton renkaat tarjoavat turvallista ajoa ja erinomaista vastinetta rahalle. Yli 70 vuotta rengasalalla toiminut Giti Tire on yksi maailman suurimmista rengasvalmistajista.
Anna Vianorin pitää pyöräsi pyörimässä, jotta voit keskittyä ydinliiketoimintaasi. Asiantuntijamme ovat valmiita löytämään oikeat ratkaisut yrityksesi rengastarpeisiin. Ota yhteyttä myyntiin suoraan tai etsi lähin Vianor-palvelupiste.