Mikä on talvirengaspakko?

Alun perin talvirengaspakko tuli Suomessa voimaan 1.12.1978. Aiemmin talvirengaspakko alkoi joulukuun alussa ja päättyi helmikuun lopussa. Nykyään se tarkoittaa, että talvirenkaita on käytettävä marraskuun alusta maaliskuun loppuun, silloin kun keli niin edellyttää. Tämän lisäksi nastarenkailla ajaminen on sallittua, jos kelit vaativat.

Nykyisen määräyksen mukaan autoilijan täytyy itse kantaa enemmän vastuuta ja arvioida, milloin autossa tulee olla talvirenkaat. Tämän johdosta moni on jopa tulkinnut, että talvirengaspakko poistuu, jos autoilija ei ajo-olosuhteiden vuoksi näe syytä talvirenkaiden vaihtamiselle. Tosi asiassa talvirengaspakko on pidentynyt, kun nasta- tai kitkarenkaiden käyttö tulee tarvittaessa aloittaa jo marraskuun alussa joulukuun sijaan ja lopettaa maaliskuun lopussa helmikuun sijaan. Autorengasliitto ry:n rengasmääräykset.

Saako talvella ajaa kesärenkailla?

Tieliikennelain tulkinnan vuoksi myös talvella olisi mahdollista ja sallittua ajaa kesärenkailla. Tämä tosin pätee vain siinä tapauksessa, että tiet ovat sulat eivätkä vaadi talvirenkaita. Käytännössä kesärenkailla ajaminen talvella ei kuitenkaan ole hyvä idea, sillä kelit vaihtuvat nopeasti ja eteen voi tulla tilanne, missä ei olekaan varautunut oikeanlaisilla renkailla. Kannattaa siis mieluummin nähdä renkaiden vaihtamisen vaiva kuin pelata uhkapeliä kelien suhteen. Vaikkakin ilmaisu “jos sää tai keli sitä edellyttää” on melko monitulkintainen, kannattaa pelata varman päälle renkaiden vaihdossa. Tällöin välttää sakot ja autossa on aina turvalliset, keliin sopivat renkaat.

Pelkkä sula tie ei oikeuta kesärenkailla ajamiseen talvella, vaikka autoilija niin tulkitsisi. Tiet voivat olla talvella liukkaita tästä huolimatta. Ei myöskään kannata olla liian hätäinen kesärenkaisiin vaihtamisen kanssa, sillä kelit voivat muuttua äkillisesti, vaikka lämpötilat olisivat kylmän talven jäljiltä ehtineetkin käydä plussan puolella.

Talvirengaspakko - Muistilista autoilijalle

  • Jos sää tai keli sitä edellyttää, 1.11.-31.3. aikana on käytettävä talvirenkaita. Nastarenkaita saa käyttää 1.11.-31.3. ja muulloinkin sään tai kelin niin vaatiessa.
  • Talvirenkailla tarkoitetaan talvikäyttöön hyväksyttyjä nastallisia tai nastattomia renkaita.
  • Vaihda talvirenkaat autoon kesärenkaiden tilalle, kun tiet ovat liukkaat.
  • Ennakoi ajamisiasi äläkä lähde esimerkiksi pitkille matkoille kesärenkailla, jos riskinä on ajo-olosuhteiden muuttuminen talvisiksi. Tarkkaile myös sääennustetta, jotta vältyt sakoilta ja vaaratilanteilta väärillä renkailla ajettaessa.
  • Vaihda talvirenkaat ajoissa ennen talven tuloa. Näin vältät kiireelliset renkaanvaihdot ja jonot, jos vaihdatat renkaat muualla.
  • Älä vaihda kesärenkaisiin liian aikaisin, mikäli on vielä vaarana, että talvikelit voivat pian palata. Tarvittaessa talvirenkailla voi ajaa myös maaliskuun jälkeen, jos kelit näin vaativat. 

Autoilijan kannattaa myös varmistaa, että talvirenkaat ovat hyväkuntoiset ja valmiit ottamaan Suomen talven vastaan. Käytännössä tämä tarkoittaa, että renkaiden urasyvyys on riittävä. Henkilöautoissa pienin sallittu talvirenkaan urasyvyys on 3 mm. Turvallisempaa kuitenkin on, että renkaassa on vielä kulutuspintaa 4 tai 5 mm edestä. Nastarenkaissa puolestaan on tarkastettava nastojen määrä. Ero nastojen määrässä renkaiden välillä saa olla enintään 25 % verrattuna renkaaseen, jossa nastoja on eniten. 

Talvirengas ei kestä lämpimillä keleillä

Joidenkin autoilijoiden mielessä voi käydä idea ajaa läpi talven kesärenkailla, jos talvirenkaita ei heidän mielestään tarvita. Tilanne voi kuitenkin olla myös toisin päin. Vaivaa säästääkseen moni autoilija voi ajatella, että kitkarenkaita käyttämällä voisi välttää renkaiden vaihtamisen kokonaan. Sen sijaan, että vaihtaisi talven jälkeen kesärenkaisiin ja syksyn päättyessä talvirenkaisiin, jotkut jättävät autoonsa kitkarenkaat. Onkin olemassa niin sanottuja all-season renkaita, joilla ajetaan esimerkiksi Keski-Euroopassa ympäri vuoden. Ne eivät kuitenkaan sovellu Suomen olosuhteisiin.

Suomen teillä käytettävät kitkarenkaat on valmistettu ja luokiteltu talvirenkaiksi, joten niillä tulee ajaa vain talvella. Vaikka olisikin houkuttelevaa käyttää niitä ympärivuotisina renkaina, on kitkarenkailla ajamisella kesällä omat haittansa. 

    • Renkaat kuluvat kesällä nopeammin. Pohjoisen talveen tarkoitetuissa kitkarenkaissa on käytetty asianmukaisesti kylmissä olosuhteissa suoriutuvaa kumiseosta. Renkaat siis toimivat optimaalisesti kylmässä, mutta alkavat kärsimään liian lämpimässä.
    • Kitkarenkaiden suorituskyky on kesällä heikko. Kitkarenkaat eivät suoriudu sulalla ja lämpimällä kelillä yhtä hyvin kuin kesäkeleille tarkoitettu kesärengas.
    • Talvirenkaat kuluttavat tienpintaa. Kun nastallisilla tai nastattomilla talvirenkailla ajetaan sulalla tiellä, syntyy katupölyä, joka voi vahingoittaa terveyttä hengitettäessä. Vaikka tuotekehityksen avulla on onnistuttu vähentämään renkaiden aiheuttamaa kulutusta tienpinnalle, on kesärengas tässä tapauksessa sopivampi valinta.
    • Kesärenkaat ovat turvallisemmat kesällä. Tärkein syy kesärenkaiden käyttämiseen kesällä kitkarenkaiden sijaan on turvallisuus. Esimerkiksi kesärenkaan jarrutusmatka on huomattavasti kitkarengasta parempi. Lisäksi kesärengas on suunniteltu suoriutumaan turvallisesti sateisilla keleillä, jolloin vesiliirtoon joutumisen riski on suuri vääränlaisilla renkailla.