Mikä on riittävä turvaväli liikenteessä?
Mitä nopeampaa ajetaan, sitä enemmän tulisi olla turvaväliä edellä ajavaan autoon. Tästä syystä maantie- ja taajamanopeuksilla on hyvä ottaa erilailla etäisyyttä toisiin autoihin.
- Maantienopeuksilla riittävä turvaväli on noin neljä sekuntia. Tällöin etäisyys metreinä edellä ajavaan autoon tulisi olla sama sekunneissa. Tällöin 80 km/h nopeudella etäisyyttä tulisi olla 80 metriä.
- Taajamassa turvavälin tulisi olla vähintään puolet ajonopeudesta. Esimerkiksi 40 km/h nopeudella tämä vastaisi 20 metriä.
- Ota huomioon myös ajo-olosuhteet. Esimerkiksi jäällä ajettaessa renkaiden pito on heikompi ja tarvitaan pidempi matka auton pysähtymiseen.
Laskeaksesi, että sinulla on varmasti riittävästi matkaa edellä ajavaan autoon maantiellä ajettaessa, katso tien varresta jokin kiintopiste ja ala laskemaan sekunteja edellä ajavan auton ohittaessa valitsemasi pisteen. Jos saavutat itse saman pisteen alle neljässä sekunnissa, kannattaa edellä olevaan autoon ottaa enemmän etäisyyttä.
Riittävän turvavälin pitäminen pätee myös ohitustilanteisiin. Lähde ohittamaan edellä ajavaa autoa vain, jos turvavälin pitäminen onnistuu myös ohituksen jälkeen. Jos ohitustilanteen jälkeen edessä ja takana ajavaan autoon jää turhan lyhyt väli, on parempi odottaa kunnes ohittaminen on turvallista kaikille.
Sen lisäksi, että liian lähellä ajaminen aiheuttaa vaaran liikenteessä, liian lyhyt turvaväli haittaa omaa ajamistasi muillakin tavoin. Kun auton puskuri on melkein kiinni edellä ajavassa autossa, on ajaminen nykivää jatkuvan jarruttelun vuoksi. Tämä puolestaan tekee ajamisesta epätaloudellista verrattuna siihen, että voisit ajaa jarruttelematta. Myös havainnointi ja ennakointi vaikeutuvat huomattavasti turvavälin ollessa liian lyhyt.
Turvavälin merkitys korostuu liukkaalla kelillä
Suomalaiset autoilijat ovat tottuneet ennakoivaan ajotapaan erityisesti talvella, kun tiet ovat jään, lumen ja sohjon peitossa. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että tienpinta ei voisi muuttua petolliseksi myös kesällä. Sateen yllättäessä riskinä on vesiliirto, jonka vaaraa kasvattaa erityisesti kuluneilla renkailla ajaminen.
Auto voi joutua vesiliirtoon, kun tielle kertyy paljon vettä ja renkaan sekä tienpinnan väliin muodostuu vesipatja. Tämän seurauksena rengas menettää pidon ja kuljettajan hallinta autosta heikkenee tai katoaa kokonaan. Vesiliirrolle altistaa varsinkin tienpintaan syntyneisiin uriin kertynyt vesi, jos autolla ajetaan suoraan urien kohdalla. Tästä syystä sateisella kelillä suositellaan ajamaan hieman sivussa asfaltin urista. Myös matalammalla ajonopeudella voi pienentää vesiliirron riskiä, kun tiellä on vettä.
Ennen kaikkea sateisella kesäkelillä suositellaan käytettäväksi hyvälaatuisia kesärenkaita. Toisin kuin monet autoilijat ajattelevat, kitkarenkaat eivät ole turvallinen rengasvalinta ympärivuotiseen käyttöön. Kitkarenkailla ajaminen kesällä myös kuluttaa renkaita ennenaikaisesti sekä kasvattaa polttoainekustannuksia renkaiden suuremman vierintävastuksen vuoksi.
Mikä on auton pysähtymis- ja jarrutusmatka?
Auton jarrutusmatka viittaa matkaan, jonka auto kulkee jarruttamisen aloittamisesta pysähtymiseen. Kun tähän lasketaan mukaan reaktiomatka eli aika, joka kuljettajalla kestää pysähtymistä vaativan asian havaitsemiseen, saadaan lopullinen pysähtymismatka.
Auton pysähtymiseen vaikuttaa huomattavasti myös kuljettajan kyky reagoida yllättävään tilanteeseen, kuten tielle juoksevaan hirveen tai äkillisesti pysähtyneeseen autoon edessä. Kyseessä on siis kuljettajan reaktionopeus, joka voi vaihdella monesta syystä. Esimerkiksi puhelimen käyttäminen ajon aikana ja muut keskittymistä häiritsevät ärsykkeet voivat heikentää reaktioaikaa.
Tämän lisäksi päihtyneenä ajaminen ja havaitsemista vaikeuttavat ajo-olosuhteet, kuten lumi- ja vesisade, voivat heikentää kuljettajan kykyä reagoida ajoissa. Keskimäärin autoilijan reaktioaika on noin yksi sekunti ilman, että reagoimista heikentämässä on muita häiriöitä.
Aja turvallisesti laadukkailla renkailla
Sopivan turvavälin lisäksi laadukkaat ja hyväkuntoiset renkaat tekevät autoilusta turvallisempaa. Sen lisäksi, että autossasi on vuodenaikaan sopivat kesä- tai talvirenkaat, on niiden oltava riittävän hyvässä kunnossa riittävän pidon takaamiseksi.
Yksi tärkeimmistä ajoturvallisuuteen vaikuttavista tekijöistä on renkaiden urasyvyys, jonka on lain mukaan oltava kesärenkaissa vähintään 1,6 mm ja talvirenkaissa 3 mm. Käytännössä renkaiden pito-ominaisuudet kuitenkin heikkenevät huomattavasti jo silloin, kun pääurien syvyys alittaa neljä millimetriä. Mitä enemmän renkaissa on kulutuspintaa jäljellä, sitä turvallisemmat ne ovat erityisesti äkillisissä jarrutusta vaativissa tilanteissa. Muita renkaiden kuntoon ja turvallisuuteen vaikuttavia seikkoja ovat sopivat rengaspaineet, renkaiden tasainen kuluminen sekä renkaiden ikä.
Myös autosi renkaiden laadulla on suuri merkitys. Älä siis tyydy halpoihin mutta heikkolaatuisiin renkaisiin, vaan etsi sopivat laaturenkaat Vianorilta. Rengashakumme avulla löydät renkaat omaan autoosi helposti rekisteritunnuksen perusteella.
Aika hankkia uudet renkaat?
Etsi autoosi sopivat renkaat rengashakukoneella rekisteritunnuksen, automallin tai rengaskoon mukaan.