FAQ: Usein kysyttyä TPMS-järjestelmästä 

Paineenvahtianturi voidaan asentaa esimerkiksi venttiiliin.
Paineenvahtianturi voidaan asentaa esimerkiksi venttiiliin

 

Mikä on TPMS?
Mitä autoja EU:n TPMS -asetus koskee?
Mikä on TPMS -asetuksen tarkoitus?
Miten TPMS-järjestelmä toimii?
Mistä tiedän, onko autossani on EU-asetuksen määräykset täyttävä painevahtijärjestelmä?
Mitä painevahtijärjestelmät maksavat?
Voinko jatkossa vaihtaa renkaani itse?

 



Mikä on TPMS?

TPMS eli Tire Pressure Monitoring System on renkaiden paineenvalvontajärjestelmä.

  Sivun alkuun >>



Mitä autoja EU:n TPMS -asetus koskee?

EU-asetuksen 661/2009 mukaan kaikissa autoissa, jotka on tyyppihyväksytty marraskuun 2012 jälkeen sekä kaikissa marraskuun 2014 jälkeen myydyissä uusissa autoissa tulee olla renkaiden paineenvalvontajärjestelmä eli TPMS (Tire Pressure Monitoring System). Suomessa Trafi vaatii järjestelmää autojen ensiasennusrenkaille eli renkaille, jolla auto ensirekisteröidään. Vanhojen autojen omistajia määräys ei koske, eli mikäli jo käyttöön rekisteröidyssä autossa ei ole paineenvalvontajärjestelmää ei sitä tarvitse asentaa jälkikäteen.

  Sivun alkuun >>



Mikä on TPMS -asetuksen tarkoitus?

Uusilla määräyksillä pyritään parantamaan liikenteen turvallisuutta ja hillitsemään polttoaineen kulutusta. Rengaspaineilla on huomattava vaikutus auton ajo-ominaisuuksiin ja renkaiden käyttöikään.

  Sivun alkuun >>



Miten TPMS-järjestelmä toimii?

Järjestelmän tarkoitus on nimensä mukaan seurata rengaspaineita, ja näin vähentää autoista syntyviä päästöjä sekä lisätä turvallisuutta. Järjestelmä ilmoittaa kuljettajalle, jos jonkin renkaan paine laskee yli 20% auto- ja rengaskohtaisesta oletusarvosta tai viimeistään kun rengaspaine laskee alle 1,5bar. Tällöin kuljettaja voi turvallisesti pysähtyä ajoissa ennen mahdollista vaaratilannetta.

EU-asetus ei ota itsessään kantaa onko TPMS-järjestelmä oltava niin sanotusti aktiivinen (erilliset paineanturit jokaisen renkaan sisällä) vai passiivinen (perustuu auton ABS järjestelmän tulkintaan renkaan pyörimisnopeuden muutoksesta). Pääasia on, että järjestelmällä pystytään täyttämään kaikki EU-asetuksen vaatimukset. Päätöksen käytettävästä järjestelmästä tekevät auton valmistajat.

  Sivun alkuun >>



Mistä tiedän, onko autossani on EU-asetuksen määräykset täyttävä painevahtijärjestelmä?

Helpoin tapa järjestelmän todentamiseen on tarkistaa auton valmistusajankohta (ks. ”Mitä autoja EU:n TPMS -asetus koskee?”) sekä kojelaudan varoitusvalot. Mikäli autoa käynnistettäessä kojelaudassa näkyy erillinen TPMS-symboli, on autossa mitä todennäköisimmin EU-asetuksen mukainen järjestelmä. Käynnistyksen yhteydessä auton keskusyksikkö tarkistaa järjestelmän toimivuuden ja varoitusvalo sammuu muutaman sekunnin kuluttua käynnistämisestä, mikäli rengaspaineet ovat kunnossa ja järjestelmä toimii oikein. Kojelaudan TPMS-symboli näyttää tältä:

  Sivun alkuun >>



Mitä painevahtijärjestelmät maksavat?

EU-säädöksen piiriin kuuluvissa autoissa on tehtaalta tullessaan jo asennettu painevahtijärjestelmä, joka on siten sisältynyt auton ostohintaan. Mikäli autossa on aktiivinen painevahtijärjestelmä (erilliset paineanturit jokaisen renkaan sisällä) tulee autoilijan hankkia erilliset anturit myös talvirengaspakettiin varmistaakseen painevahtijärjestelmän toimivuuden myös talvella.

Markkinoilla olevien anturien hinnat ja laatu vaihtelevat erittäin paljon. Tällä hetkellä suurimmat anturivalmistajat tulevat Amerikasta, Euroopasta sekä Aasiasta ja niiden tuotevalikoimissa on sekä OE (autonvalmistajien alkuperäisosia) että jälkimarkkina-antureita. Markkinoilla olevien anturien hintahaitari on tällä hetkellä noin 50 – 250€/kpl.

  Sivun alkuun >>



Voinko jatkossa vaihtaa renkaani itse?

Renkaiden kausivaihto-operaation voi edelleenkin suorittaa itse, koska varsinaiseen renkaiden irrottamiseen ja kiinnittämiseen ei tule muutoksia.

On kuitenkin hyvä tiedostaa, että mikäli autossa on painevahtijärjestelmä (erityisesti aktiivinen järjestelmä = erilliset paineanturit jokaisen renkaan sisällä) saattaa olla, että renkaiden kausivaihdon jälkeen TPMS varoitusvalo jää palamaan. Tämä voi johtua esimerkiksi siitä, että kyseisessä automallissa keskusyksikkö vaatii kausivaihdin yhteydessä uusien sensorien ”uudelleen opettamisen” diagnostiikkatyökalulla. Tällöin on hyvä kääntyä ammattilaisen puoleen varmistaakseen painevahtijärjestelmän oikean toimivuuden.

Tämän hetken tiedon mukaan valtaosa uusista autoista tunnistaa uudet anturit itse ja siten keskusyksikkö nollaa automaattisesti virhetilanteen noin 15 - 20 minuutin ajon jälkeen.

  Sivun alkuun >>