Määräaikaishuolto paljastaa ongelmat ajoissa
Yleisin yksittäinen syy jälkitarkastuksiin olivat etuakseliston viat. Kokonaisuutena akselistojen viat, kuten jousitus, iskunvaimennus ja tukivarret ovat suurin osa-alue hylkäyksissä yli 16 %:n osuudella. Toinen iso kokonaisuus ovat jarrut lähes 10 %:n osuudella. Tyypillisiä hylkäyssyitä jarruissa ovat käsi- tai käyttöjarrun epätasainen tai riittämätön jarrutusvoima ja vaurioituneet jarruputket tai -letkut.
“On huolestuttavaa, että niin monista henkilöautoista löytyy vakavia vikoja katsastuksissa. Se vahvistaa jatkuvan autohuollon tarpeellisuuden myös liikenneturvallisuuden näkökulmasta”, sanoo Vianorin autohuollon päällikkö Jarkko Jalava. “Auton määräaikaishuolto-ohjelmasta kannattaa pitää kiinni ja teettää se ammattilaisella. Siinä auto käydään läpi kattavasti valmistajan määrittämän huolto-ohjelman mukaisesta. Määräaikaishuollossa tunnistetaan alkavat viat ajoissa, ja jopa ennaltaehkäistään niiden syntyminen”, Jalava lisää.
Akselistot vaativat ammattilaisen säännöllistä huomiota – myös sähköautoissa
Autojen akselistojen ja alustan osat ovat kovalla koetuksella erityisesti sähköautoissa, jotka ovat usein painavampia ja joiden moottorin tuottama vääntömomentti on suuri.
Traficomin mukaan sähköautojen määrä katsastuksissa on lähes kaksinkertaistunut vuoteen 2023 verrattuna, ja niiden hylkäysosuus nousi 18 prosentista 20 prosenttiin. Nelivuotiaista sähköautoista hylättiin 16 %, kun vastaavat luvut bensiiniautoilla olivat 5,1 % ja dieselautoilla 11,1 %. Sähköautoilla yleisin hylkäyssyy on alustarakenteen ongelmat.
”Vaikka sähköautojen voimalinjat ovat lähes huoltovapaat, niiden alusta ja akselistot eivät ole. Säännöllinen määräaikaishuolto on tärkeä, sillä se sisältää myös alustan ja jarrujen tarkastuksen”, Jalava muistuttaa.
Akselistot ovat laaja kokonaisuus, johon kuuluu useita komponentteja, kuten kierrejouset, tukivarret ja nivelet. ”Näissä voi ilmetä väljyyttä tai jopa murtumia, joita kuljettaja ei välttämättä itse huomaa”, sanoo Jalava, joka vertaa akselistojen monia liikkuvia osia ihmisen polveen. ”Jos on väljyyttä, niin rupeaa heilumaan.”
Jalavan mukaan yhtä löysää puslaa tai niveltä ei välttämättä huomaa ajaessa. ”Mutta jos liikenteessä täytyy yhtäkkiä väistää vaikka hirveä, niin on turvallisuuden kannalta tärkeää, että koko akselisto on hyvässä kunnossa.”
Säännöllinen määräaikaishuolto on paras tapa ehkäistä akselistojen ongelmia. Ammattilainen tarkistaa auton alustan ja akselistojen kunnon, ja voi havaita alkavat viat ennen kuin ne aiheuttavat suurempia vaurioita tai turvallisuusriskejä. Erityisesti paljon huonokuntoisilla teillä ajavien kannattaa tarkistuttaa alusta vähintään kerran vuodessa.
Mistä tietää, että akselistoissa tai jarruissa on vikaa?
Vaikka akselistojen viat eivät aina anna selkeitä ennakkovaroituksia, renkaiden epätasainen kuluminen, ylimääräiset äänet, ohjauksen epätarkkuus tai auton vetäminen sivulle voivat olla merkkejä ongelmista. ”Kuljettaja ei välttämättä huomaa alkavia vikoja ajoissa. Ammattilainen sen sijaan osaa tunnistaa ongelmat ennen kuin ne kehittyvät vakaviksi”, sanoo Jalava.
Useat merkit kertovat, että on aika käydä korjaamossa ja tarkistuttaa jarrut: "Ilmeisin merkki on jarrujen varoitusvalon syttyminen kojelautaan. Muita merkkejä ovat muun muassa jarrupolkimen tärinä jarrutuksen aikana sekä vinkuminen tai muut epätavalliset äänet jarrutettaessa", Jalava selittää.
Tärkeitä vinkkejä turvalliseen jarrujärjestelmään
Akselistojen jälkeen jarruongelmat ovat toiseksi yleisin hylkäyssyy katsastuksessa. Tässä ovat Jalavan parhaat vinkit turvallisten ja toimivien jarrujen ylläpitoon:
- Käytä jarruja ja seisontajarrua. Tämä on erityisen tärkeää sähköautoille. Jarruta ajoittain voimakkaasti, mutta hallitusti. Se estää lian ja ruosteen kerääntymisen jarruihin. Muista käyttää myös seisontajarrua välttääksesi ruostetta, joka voi vaikuttaa seisontajarrun toimintaan.
- Jarruneste tulee yleensä vaihtaa kahden vuoden välein. Neste suojaa jarrujärjestelmää ruosteelta ja voitelee tiivisteet, mikä on välttämätöntä jarrujen oikean toiminnan kannalta. Jos neste vanhenee liikaa, se voi johtaa jarruvaurioihin.
- Tarkastuta koko jarrujärjestelmä säännöllisesti autohuoltoliikkeessä. On erittäin tärkeää varmistaa, että kaikki komponentit – kuten jarrupalat, jarrulevyt ja jarrukengät – huolletaan ja korjataan tarpeen mukaan oikea-aikaisesti.