Kesärenkaita ei kannata jättää talven ajaksi mihin tahansa. Asiantuntijan mielestä tärkeintä on huomioida sopiva säilytyslämpötila. Käyttöikää voi pidentää myös suojaamalla ne kosteudelta, kemikaaleilta ja uv-säteilyltä. Huolettomin vaihtoehto on käyttää rengashotellia.
Pitäisikö kesärenkaat viedä autotalliin, kellariin, parvekkeelle vai piharakennuksen seinustalle odottamaan seuraavaa suvea? Nokian Renkaiden teknisen asiakaspalvelun päällikkö Matti Morri nostaa tärkeimmäksi asiaksi säilytystilojen lämpötilan.
– Aikoinaan renkaita oli tapana säilyttää keskuslämmityskattilan päällä. Sellaiset paikat ovat liian kuumia, sillä lämpö vaikuttaa haitallisesti kumiseoksiin. Rengas alkaa kuivua sekä kovettua ja siihen tulee halkeamia. Rengas voi jopa räjähtää, Morri kertoo.
– Ihanteellisinta on säilyttää renkaat viileässä, alle 15-asteisessa tilassa, jossa renkaat pysyvät kuivina. Paras säilytyspaikka on pimeä tila, johon ei pääse paistamaan aurinko, koska uv-säteily heikentää renkaan kestävyyttä, täydentää Vianorilla tuotteista ja palveluista vastaava johtaja Juha Mustakangas.
Rengashotelli ratkaisee säilytysongelman
Nykyään yleistyvä tapa on renkaiden säilyttäminen rengashotellissa, sillä se vapauttaa varastotilaa muuhun käyttöön. Rengashotelli on helppo ratkaisu esimerkiksi silloin, kun taloyhtiö kieltää renkaiden varastoinnin liiallisen palokuorman vuoksi. Lisäksi rengashotellissa alan ammattilaiset tarkastavat, pesevät ja vaihtavat renkaat.
– Kun renkaat säilytetään oikeissa olosuhteissa, niiden käyttöikä pitenee, Mustakangas korostaa.
Huolellisesti pidetty laaturengas kestää käytössä jopa kuusi vuotta. Yli kymmenen vuotta sitten valmistettuja renkaita ei kannata auton alle asentaa lainkaan.
Valmistusajan näkee renkaaseen merkitystä nelinumeroisesta numerosarjasta: kaksi ensimmäistä numeroa kertovat valmistusviikon ja kaksi jälkimmäistä numeroa valmistusvuoden.
Jos säilytyspaikassa on kaikki pielessä, rengassarja voi tuhoutua käyttökelvottomaksi jo yhden säilytyskauden aikana.
Tehokas painepesuri voi vioittaa rengasta
Talvi- ja kesärenkaiden tai nasta- ja nastattomien renkaiden säilytyssuosituksissa ei ole eroja. Ennen kuin viet renkaat varastoon, ne kannattaa pestä ja huuhdella huolellisesti. Ota urista pois ainakin suurimmat kivet ja tarkista, ettei renkaiden kulutuspinnassa tai sivupinnoissa ole halkeamia tai epänormaaleja pullistumia.
– Renkaita pestessä painepesurin pistemäistä suihkua ei saa viedä lähelle rengasta, koska silloin kumi voi irrota alla olevasta kudoksesta. Kun rengas otetaan taas käyttöön, se voi mennä rikki, Matti Morri toteaa.
Varmista vielä ennen varastoimista, että renkaat ovat täysin kuivat. Varastointipaikassa renkaat eivät saisi joutua kosketuksiin öljyjen, liuottimien tai muiden kemikaalien kanssa. Tarvittaessa voit hankkia suojaksi rengaspussit.
Renkaiden ei tulisi olla suuren painon alla ja jännityksessä eli rengaspinon päälle ei saa kasata muuta tavaraa.
– Jos renkaat säilytetään päällekkäin, lisäisin niihin hieman painetta ennen varastointia, sillä alin rengas joutuu koville, sanoo Morri.
Renkaiden säilytys pähkinänkuoressa:
- Tarkista renkaiden ikä ja hanki uudet vähintään 6–10 vuoden välein
- Tarkasta kulutuspinnan kunto ja poista urista suurimmat kivet
- Pese renkaat ja anna niiden kuivua kokonaan ennen varastointia
- Säilytä renkaat viileässä ja kuivassa paikassa
- Suojaa ne auringonvalolta ja kemikaaleilta
- Jos et halua huolehtia kaikesta itse, jätä työt rengashotellin ammattilaisille
Vinkit antoivat Nokian Renkaiden teknisen asiakaspalvelun päällikkö Matti Morri sekä Vianorilla tuotteista ja palveluista vastaava johtaja Juha Mustakangas.
Miten renkaat kannattaa varastoida?
Rengashotellin asiakas välttää varastoimisen vaivan