Rengas- ja autohuoltoketju Vianor mittaa vuosittain rengashotelliasiakkaidensa kesä- ja talvirenkaat ja toimittaa renkaiden kunnosta digitaalisen raportin. Syyskuun 2022 ja helmikuun 2023 välisenä aikana Vianorin rengashotelleissa mitattiin ympäri Suomea yli 23 000 kuluttaja-asiakkaan kesärenkaat.
Mittaustulosten mukaan 67 % autoilijoista on säilytyksessä hyväkuntoiset kesärenkaat, joiden urasyvyys on yli 4 mm. 21 % rengashotelliasiakkaista on kuitenkin renkaat, joiden urasyvyys alittaa Autonrengasliiton 4 mm turvasuosituksen. 12 % autoilijoista on kesärenkaissaan alle 3 mm urasyvyyttä. Parhaimmassa kunnossa olevat kesärenkaat löytyvät pääkaupunkiseudulta ja Turun seudulta, jossa 70 % autoilijoista on renkaissaan yli 4 mm urasyvyys. Alle 3 mm urasyvyyden alittavia renkaita löytyy eniten (14 % alueella mitatuista renkaista) Rovaniemeltä Kokkolaan ulottuvalta alueelta.
Sadekeleille suositeltava urasyvyys vähintään 4 mm
Lain mukaan kesärenkaissa on oltava urasyvyyttä vähintään 1,6 mm, mutta Autonrengasliitto suosittelee urasyvyydeksi sadekelillä ajettaessa vähintään 4 mm. Jos urasyvyys alittaa suositellun 4 mm rajan, on syytä ajaa märillä teillä erityisen varovasti ja harkita kesärenkaiden uusimista.
– On todella tärkeää, että autoilijat ovat tietoisia renkaidensa kunnosta, sillä sen mukaan ajonopeus tulisi sovittaa erilaisiin keliolosuhteisiin. Joskus renkaiden urasyvyyden tarkkailu saattaa unohtua autoilijoilta tai ei olla tietoisia siitä, miten renkaiden kunto vaikuttaa tieturvallisuuteen. Haluamme tehdä asian mahdollisimman helpoksi ja siksi renkaiden digitaalinen mittaus sisältyy rengashotellipalveluumme, Vianorin kuluttajakaupan johtaja Vesa Laitinen kertoo.
Urasyvyys ja kulumismuoto kertovat renkaan kunnosta
Jos kesärenkaat ovat olleet säilytyksessä omissa varastotiloissa, kannattaa urasyvyyden tutkimisen jälkeen vilkaista renkaiden kulumismuotoa. Epätasaisesti kulunut rengas vaikuttaa niin turvallisuuteen kuin ajomukavuuteen.
– Ohjauskulmiin liittyvät ongelmat voivat aiheuttaa renkaiden epätasaista kulumista. Siksi ennen renkaiden vaihtoa on hyvä tarkistaa, ovatko talvirenkaat kuluneet epätasaisesti. Ja jos ovat, ohjauskulmat kannattaa käydä säädättämässä, etteivät myös kesärenkaat kulu ennenaikaisesti, Laitinen muistuttaa.
Varastoon laitettavat talvirenkaat tulee säilyttää sisätiloissa, jossa ne ovat suojassa renkaita heikentävältä UV-valolta. Renkaisiin ei saa myöskään kohdistua puristusta, sillä se voi johtaa renkaan muodon muuttumiseen, eivätkä renkaat saa joutua kosketuksiin liuottimien, öljyjen tai rasvojen kanssa.
Vältä yleisimmät virheet renkaiden vaihdossa
Jos renkaat haluaa vaihtaa itse, on hyvä varautua kunnon työvälineillä. Nostovirheistä johtuvat vauriot auton alustassa ovat nimittäin valitettavan yleisiä. Renkaita vaihdettaessa alustan tulee olla tasainen ja tukeva. Tarpeeksi vahva hallitunkki auttaa nostamaan auton turvallisesti.
– Renkaita vaihtaessa tulee varmistaa, että renkaat asennetaan pyörimissuuntaansa nähden oikein. Väärinpäin asennetut renkaat eivät toimi märällä kelillä optimaalisesti ja niiden vesiliirto-ominaisuudet ovat heikommat. Muutenkin renkaiden vaihto vaatii huolellisuutta, etteivät vaikkapa mutterit lipsahda väärinpäin. Erilaiset asennusvirheet voivat saada aikaan ylimääräistä tärinää, joka vaikuttaa niin autoon kuin ajomukavuuteen, Laitinen korostaa.
Renkaiden vaihdon jälkeen ilmanpaineet tulee tarkistaa autonvalmistajan suositusten mukaan. Ilmanpaineilla on merkittävä vaikutus sekä ajoturvallisuuteen että kustannuksiin, sillä väärillä paineilla ajettaessa auton polttoaineenkulutus kasvaa ja renkaiden käyttöikä lyhenee. On myös tärkeää muistaa alumiinivanteisten renkaiden pulttien jälkikiristys noin 100 ajokilometrin jälkeen. Aurinkoisten kelien lisääntyessä on lisäksi hyvä tarkastaa tuulilasin kunto ja puhdistaa lasi sisäpuolelta, jotta näkyvyys pysyy hyvänä.
Renkaanvaihtajan muistilista:
- Tarkasta kesärenkaiden kulutuspinta ja riittävä urasyvyys. Renkaiden epätasainen kuluminen on merkki vääristä ohjauskulmista tai liian alhaisesta rengaspaineesta. Varmista myös, ettei renkaissa ole epätavallisia pullistumia tai halkeamia.
- Vaihda renkaat uusiin, jos niitä on käytetty yli kuusi vuotta tai jos ne on valmistettu yli 10 vuotta sitten, vaikka kulutuspintaa olisikin jäljellä. Valmistusaika on merkitty renkaan sivupintaan.
- Vaihda renkaat tukevalla, tasaisella alustalla ja kunnollisilla työvälineillä.
- Tarkasta renkaiden pyörimissuunta ja ilmanpaineet sekä vararenkaan kunto.
- Muista alumiinivanteisten renkaiden pulttien jälkikiristys n. 100 kilometrin jälkeen.
- Säilytä renkaita sisätiloissa tai rengashotellissa, jossa ne ovat suojassa renkaita heikentävältä UV-valolta. Renkaisiin ei saa kohdistua puristusta eivätkä ne saa joutua kosketuksiin liuottimien, öljyjen tai rasvojen kanssa.
Lisätiedot:
Vianor Oy
Kuluttajakaupan johtaja Vesa Laitinen p. 040 3588 206
[email protected]