EU:n rengasmerkintä uudistuu: Jääpitomerkintä helpottaa kuluttajien talvirengasvalintaa ja parantaa liikenneturvallisuutta
05.12.2019
EU-rengasmerkinnän uudistus palvelee erityisesti pohjoismaisia kuluttajia, sillä nyt rengastarraan lisätään jää- ja lumipitoa koskevat tiedot. Vaativissa talvikeleissä tarvittavien ominaisuuksien merkinnät ovat tähän asti loistaneet poissaolollaan. Rengasmerkinnän tavoitteena on ohjata kuluttajaa polttoainetehokkaampien, turvallisempien ja vähemmän melua aiheuttavien renkaiden käyttöön. Kuluttajien talvirengasvalintaa helpottava uudistus astuu voimaan toukokuussa 2021.
Alati kasvava verkkokauppa sekä autojen maahantuonti ovat lisänneet Keski-Euroopan olosuhteisiin suunniteltujen talvirenkaiden käyttöä Pohjoismaissa talviajan tieturvallisuuden kustannuksella. Käytännössä autoilijalla ei kuitenkaan ole ollut keinoja erotella toisistaan eri olosuhteisiin suunnattuja talvirenkaita. Euroopan unionissa on nyt sovittu renkaiden energia- ja ominaisuusmerkintöjen päivittämisestä. Uudet merkinnät parantavat eri rengasmallien vertailtavuutta sekä helpottavat verkko-ostamista.
Aiemman asetuksen mukaan kaikissa henkilö- ja pakettiauton renkaissa tulee olla tarra, joka kertoo renkaan märkäpidosta, melusta sekä vaikutuksesta polttoaineenkulutukseen. Kuorma-auton renkaista on riittänyt saatavilla olevat tiedot ilman tarroitusta. Pohjoismaissa talvirenkaiden tärkein turvallisuusominaisuus on jääpito, mutta tästä kertovaa merkintää vaatimuksissa ei kuitenkaan ole ollut.
- Aiemmin rengastarran tiedot johtivat pohjoismaista talvirenkaan ostajaa harhaan. Nyt mukaan saatava jääpitomerkintä erottelee pohjoisiin olosuhteisiin soveltuvan renkaan muista talvirenkaista. Käytännössä pohjoismaisten renkaiden EU-tarroihin lisätään sekä lumi- että jääpitoa koskevat merkinnät kansainvälisten standardien mukaisesti. Uusi tarra korjaa EU:n aiemmin tekemän virheen, kertoo Nokian Renkaiden kansainvälisistä standardeista vastaava johtaja Jarmo Sunnari.
Selkeyttä ostopäätökseen
Pohjoismaiset nastattomat talvirenkaat eli kitkat suunnitellaan nimenomaan jäälle ja lumelle. Keski-Euroopassa talvet ovat märkiä, joten siellä tarvitaan nimenomaan märkäpitoa. Tämä ei riitä Pohjoismaissa.
- Ainoastaan märkäpito-ominaisuuksista kertova turvallisuusinformaatio ei huomioinut Pohjoismaille tyypillisiä talviolosuhteita. Renkaan märkäpitoluokitus ei kerro talvirenkaan soveltuvuudesta pohjoisen talveen, mutta kuluttajien turvallisuuden kannalta on oleellista hankkia oikeanlaiset renkaat oikeisiin olosuhteisiin, Sunnari toteaa.
- Suurin ongelma on se, että kaikki talvirenkaina markkinoidut renkaat eivät sovellu kaikkiin talviolosuhteisiin. Keskieurooppalaiseen talveen suunnitellut renkaat ovat aivan eri asia kuin pohjoismaiseen talveen suunnitellut renkaat. Renkaan märkäpito ja jääpito ovat toisilleen vastakkaisia ominaisuuksia, joten jos kuluttaja katsoo vain tarrassa kerrottuja märkäpito-ominaisuuksia, niin voi tulla hankkineeksi vääränlaiset renkaat, hän jatkaa.
Jääpitomerkintä on aluksi käytössä vain henkilöauton renkailla. Merkintä perustuu jääpitotestiin, joka on tällä hetkellä standardisoitavana kansainvälisessä standardoimisjärjestössä International Organization for Standardization (ISO). Testistä pääsevät läpi talvirenkaat, jotka on aidosti suunnattu pohjoisiin olosuhteisiin.
Nokian Renkaat on tehnyt aktiivisesti töitä merkintöjen päivittämiseksi yhdessä pohjoismaisten viranomaisten ja päättäjien kanssa.
- Suomalaisella ja yhteispohjoismaisella teollisuuden ja viranomaisten yhteistyöllä Brysselin suuntaan on tässä hankkeessa ollut valtava rooli. Suomen Traficom ja Liikenneministeriö ovat systemaattisesi pitäneet asiaa esillä. Useat suomalaiset ja ruotsalaiset mepit ovat toimineet asian hyväksi, kuten Henna Virkkunen, joka hakeutui asetuksen esittelijäksi Euroopan parlamentissa. Lisäksi neuvottelun etenemisestä huolehtivat suomalaiset virkamiehet meneillään olevan Suomen EU-puheenjohtajakauden aikana, Sunnari kiittää.
Mistä on kysymys?
- Henkilö- ja pakettiauton renkaissa on EU-merkintä, joka kertoo renkaan märkäpidosta, melusta sekä vaikutuksesta polttoaineenkulutukseen.
- EU-merkinnän uudistumisen myötä tarraan lisätään tieto jää- ja lumipidosta.
- Uudet merkinnät parantavat eri rengasmallien vertailtavuutta sekä helpottavat verkko-ostamista.
- Jää- ja lumipitomerkintä lisätään kaikkiin pohjoisiin olosuhteisiin suunnattuihin nastattomiin talvirenkaisiin. Uusi asetus ei koske nastarenkaita.
- Uudet merkinnät ovat käytössä 1.5.2021 alkaen.
Kuva: Uusi EU-rengasmerkintä. Merkinnän alaosassa näkyvissä kuvio rengasmelulle, lumipitomerkinnälle ja jääpitomerkinnälle.
Uutiset
Tammikuu, 2021
Joulukuu, 2020
Näin hidastat talvirenkaiden kulumista – samankin auton eri renkaiden välillä voi olla valtava ero
Näin pidät autosi akun kunnossa kylmällä – lue vinkit akun toimintakyvyn säilyttämiseen
Marraskuu, 2020
Yksillä renkailla ei pärjää Suomessa ympäri vuoden – Näin valitset turvalliset talvirenkaat
Lokakuu, 2020
Suomalaiset arvostavat talvirenkaissa eniten turvallisuutta – lue vinkit sähköauton rengasvalintaan
Ennakoiva talvirenkaiden vaihtaminen lisää turvallisuutta
Syyskuu, 2020
Meillä voi asioida turvallisesti
Seitsemän vinkkiä turvalliseen ajoon sateisilla syysteillä: näin toimit välttääksesi vesiliirron
Elokuu, 2020
Toukokuu, 2020
Tieturvallisuusviikko Vianoreissa 11.-16. toukokuuta: ilmainen rengastarkastus kaikille autoille
Huhtikuu, 2020
Laaturenkailla turvallisuutta kesäteille – pienempi polttoaineenkulutus tuo myös säästöä
Oikeanlainen säilytys pidentää renkaiden käyttöikää – viisi vinkkiä renkaiden säilytykseen
Maaliskuu, 2020
Vianor is actively monitoring the corona situation
Talven kriittisimmät kilometrit ajetaan jäällä – siksi välikelin renkaat eivät toimi Suomessa
Helmikuu, 2020
Tammikuu, 2020
Suurin osa suomalaisista ajaa tänä talvena hyväkuntoisilla renkailla
Joulukuu, 2019
Tee joulun automatkat hyvillä mielin – Näillä vinkeillä pukkikin pääsee turvallisesti perille
Lokakuu, 2019
Sähköautoihin liittyy yleinen harhaluulo – todellisuudessa renkaat kestävät pitkään
Katumaasturi vaatii talvirenkailta enemmän kuin henkilöauto
Syyshämärä lisää riistakolaririskiä - Hyvät renkaat voivat pelastaa törmäykseltä
Nastat vai kitkat? – 5 väitettä talvirenkaiden valinnasta
Syyskuu, 2019
Pika-aituri Reetta Hurske kokeili SnapSkania: ”Renkaiden tarkistaminen on tehty tosi helpoksi”
Heinäkuu, 2019
Kesän roadtrip tiedossa? – Hyvät renkaat tuovat turvaa ja pienentävät matkalaskua
Kesäkuu, 2019
Kesälomareissulle autolla: ”Paras reitti ei aina kulje moottoritietä pitkin”
Toukokuu, 2019
Talvirenkaiden kesäkäyttö on lisääntymässä – näistä syistä se ei kannata
Huhtikuu, 2019
3 syytä tarkistaa ilmanpaineet renkaanvaihdon yhteydessä
Maaliskuu, 2019
Uudet renkaat netistä vai myymälästä? Lue vinkit onnistuneisiin ostoksiin
Kesärengaskausi lähestyy – Tiukassa tilanteessa laaturengas on korvaamaton
Tammikuu, 2019
Ääriolojen mestarit Grönlannissa - Nokian Hakkapeliitoilla jäätikön yli
Joulukuu, 2018
Aja turvallisesti joululiikenteessä – Valmistaudu matkaan ammattilaisen vinkeillä
Äly on osa renkaan tulevaisuutta – Autoilija toivoo keliin reagoivaa rengasta
Jännittääkö talviautoilu? – Ajovinkit kokemattomille kuljettajille
Lokakuu, 2018
Rengasvertailut: Nokian Hakkapeliitat tasapainoisia kelissä kuin kelissä
Urasyvyyden tarkistaminen ei riitä – ammattilaisten neuvoilla autoon turvalliset renkaat
Nokian Armor Gard 2 -kaivinkonerengas saa uuden kokovaihtoehdon
Pidennä renkaiden käyttöikää: säilytä viileässä, kuivassa ja pimeässä paikassa
Syyskuu, 2018
Vesi tiellä viestii vaarasta: Vältä vesiliirto – toimi näin ratissa ja ennen autoon astumista
Korotettu kantavuusindeksi Gitin volyymikuljetuksiin tarkoitetuissa renkaissa
Menikö hermot? Kiivas ajotapa polttaa kumia ja bensaa
Elokuu, 2018
Nokian Renkaat esittelee uuden rengasperheen tie- ja maastokäyttöön
Heinäkuu, 2018
Sähköautoilija, näin saat renkaistasi enemmän irti
Kesäkuu, 2018
”Varo moottorikelkkaa mökkitiellä!” – Vältä kesäloman yllättävät liikennevahingot
Unohda ura – vinkit mukavampaan kesäautoiluun
Toukokuu, 2018
Nokian Renkaat aloittaa teknologiakeskuksen rakentamisen Espanjassa
Giti Tire virallinen rengaspartneri FIA-sertifioidussa F3 Asian Championshipissä
Huhtikuu, 2018
Laaturenkailla turvallisuutta ja ajomukavuutta: Parhaat vinkit kesän rengasvalintaan
Oletko valmis kesärengaskauteen? – Kokosimme muistilistan renkaanvaihtajan avuksi
Maaliskuu, 2018
Täysin uudistunut Nokian Hakka -kesärengasvalikoima on modernimpi ja kattavampi kuin koskaan
Nokian Armor Gard 2 -rengas vastaa urbaanien kaivuutyöympäristöjen haasteisiin
Giti Tire toimittaa ensiasennusrenkaat Seat Aronaan
Nokian Renkaat 120 vuotta – Talvirenkaiden kehittäjästä maailmanluokan liiketoiminnaksi
Uusi Nokian Hakka Black 2 palkintopallilla Tekniikan Maailman kesärengasvertailussa
Nokian Renkaiden uudistunut brändi tukee yhtiön kasvustrategiaa
Pitoa, kiitos! Näitä kahta asiaa suomalaiset arvostavat talvirenkaissaan
Helmikuu, 2018
Giti Tire toimittaa ensiasennusrenkaat uuteen VW Poloon Euroopassa
Nokian Renkaat valittu jälleen vastuullisimpien yritysten joukkoon
Tammikuu, 2018
Nokian Renkaat tuo markkinoille talvirengasvalikoimansa uudet huipputuotteet
Joulukuu, 2017
Nokian Renkaat syventää yhteistyötä autonvalmistajien kanssa Keski-Euroopassa
Marraskuu, 2017
Giti Tire teki OE-sopimuksen Renault Groupin kanssa
Lokakuu, 2017
Vianor ja Kal Tiren Mining Tire Group yhdistävät vahvuutensa
Nokian Renkaat yhteistyökumppaniksi Suomen ensimmäiseen IRONMAN-triathlontapahtumaan
Laaturengas kannattaa valita turvallisuussyistä myös kakkosautoon
Helmikuu, 2017
Vianor ja Bridgestone solmivat jakelusopimuksen yksinoikeudella kolmeen Pohjoismaahan
Kaksi rengasalan huippuosaajaa, rengas- ja autonhuoltoketju Vianor sekä maailman suurin rengas- ja kumiyhtiö Bridgestone, solmivat yhteistyösopimuksen.