Ääriolojen mestarit Grönlannissa - Nokian Hakkapeliitoilla jäätikön yli
16.01.2019
Seitsemän miestä, kolme autoa ja 5 000 kilometriä jäänpintaa. Kun islantilais-amerikkalainen retkiryhmä ajoi Grönlannin etelärannikolta maan pohjoisimpaan kolkkaan ja takaisin 20 päivässä, varustettiin yksi retkellä olleista Arctic Trucksin erityisajoneuvoista todelliseen talveen räätälöidyillä Nokian Hakkapeliitta 44 -renkailla. Vaiherikas seikkailu arktisen luonnon keskellä koetteli niin miehistön kuin kalustonkin etenemiskykyä.
Katso video ääriolojen mestareista Grönlannin jäätiköllä
Expeditions7 –nimeä kantanut tutkimusretki starttasi etelä-Grönlannin Isortoqista ja suuntasi maan keskiosan halki kohti pohjoisen Wulff Landia. Suurin osa ajomatkasta taittui maata halkovan, tuhansien kilometrien pituisen ja paikoin jopa kolme kilometriä paksun mannerjäätikön päällä.
Ajomatkan aikana retkeläiset kirjasivat säätietoja ja ottivat lumi- ja jäänäytteitä, jotka annettiin myöhemmin yliopistoille tutkimuskäyttöön. Lähes kolmen viikon reissu päättyi Grönlannin länsirannikolle Sisimiutin kylään. Kaikkiaan ajomatkaa kertyi 5 169 kilometriä.
Eteenpäin haasteista huolimatta
Grönlannin äärioloissa sekä kuljettajien että ajoneuvojen kestävyys venytetään äärimmilleen. Siitä saatiin esimakua jo lähtövalmisteluissa, kun yksi autoista upposi osittain ohuehkon jokijään läpi.
- Vaikeinta oli päästä matkaan ja löytää auton kantava turvallinen reitti rannikolta paksumman mannerjään päälle. Onni onnettomuudessa, ettei mitään pahempaa sattunut ja pääsimme matkaan, tosin kyllä muutaman päivän suunniteltua myöhemmin, kertoo matkalle osallistunut Arctic Trucksin perustajajäsen Emil Grimsson.
Matkalla hankaluuksia aiheuttivat myös vaihtelevat keliolot ja sankassa lumipyryssä olemattomaksi muuttunut näkyvyys. Ne tekivät matkanteosta paikoin tuskallisen hidasta. Hitaimmilla pätkillä ajoneuvot etenivät vain 10 kilometrin tuntinopeudella. Lämpötila painui alimmillaan -40 asteeseen.
Retkikunta sai silti nauttia myös Grönlannin parhaimmista puolista.
- Jäätikkö on upea näky, kun se levittäytyy eteen koko komeudessaan. Myös saapuminen päivien jäällä ajamisen jälkeen Wulff Landiin on jäänyt mieleen. Paikka oli vaikuttava, vähän epätodellinenkin. En tiedä, onko kukaan koskaan ajanut autolla yhtä pohjoiseen, Grimsson miettii.
Kaluston kestävyys testissä
Grönlannin karun kaunis, koskematon maasto ei ole helpoin reitti kokeneellekaan talvikuskille. Siksi retkelle haluttiin alansa huippua olevat luotettavat varusteet, joilla retkikunta selviäisi niin jäätiköstä kuin kivisestä maastosta ja pehmeistä lumitöyräistä.
Autoiksi valikoitui kolme islantilaisen Arctic Trucksin erikoisajoneuvoa, joita käytetään mm. Etelämantereen tutkimusmatkoilla. Ajoneuvoista uusin varustettiin maailman pohjoisimman rengasvalmistajan suoristuskykyisillä Nokian Hakkapeliitta 44 –renkailla. Renkaassa on erittäin kylmiin oloihin räätälöity kulutuspintasekoitus, joka antaa pitoa ja kestää.
- Halusin autoomme juuri Nokian Hakkapeliitat aiempien kokemusten perusteella. Renkaat ovat vahvoilla äärioloissa ja jopa -40 asteen pakkasella ne toimivat uskomattoman hyvin, Grimsson sanoo.
Painoa yhdellä renkaalla on 70 kiloa, ja halkaisijan mitta on yli metrin. Järeä rengas syntyi pari vuotta sitten Nokian Renkaiden ja Arctic Trucksin pitkään jatkuneen yhteistyön tuloksena.
- Pehmeässä lumessa tarvitaan isot renkaat, joissa on riittävä ilmatila. Ilmanpainetta säätämällä voi vaikuttaa siihen, kuinka suureksi renkaan kosketuspinta alustaan muodostuu. Leveä rengas kantaa paremmin eikä uppoa yhtä syvälle kuin kapea rengas.
Riittääkö polttoaine?
Yksi tärkeimpiä etukäteen tehtäviä suunnitelmia oli polttoaineenkulutuksen tarkka laskenta. Jäätiköllä tankkauspisteitä on turha odottaa.
- Polttoainetta kului matkalla onneksi vähemmän kuin arvioimme. Nokian Hakkapeliittojen polttoaineenkulutus on hyvä.
Grönlannissa polttoaine kulki nyt ensimmäistä kertaa retkikunnan mukana autojen perässä vedettävissä ahkioissa. Retkikunnalla oli tekemistä, että säiliöt pysyivät ehjinä ja kiinni ahkioissa vaikeakulkuisessa maastossa.
Elämys vailla vertaa
Seitsikosta hioutui matkan aikana tiivis porukka, jossa jokainen hoiti oman tonttinsa ruoanlaitosta autonkorjaukseen ja valokuvaukseen. Mutta millainen elämys reissu oli?
- Ikimuistoinen! Tällaiset reissut vievät mukanaan, siinä voi keskittyä vain hetkeen, nauttia ja unohtaa kaiken muun, Emil Grimsson sanoo.
Retkikuntaan kuuluivat Greg Miller (johtaja), Scott Brady, Clay Croft, Dr. Jon Solberg ja Kurt Williams Yhdysvalloista sekä Emil Grimsson (co-leader) ja Torfi Johannsson Islannista.
Uutiset
Tammikuu, 2021
Joulukuu, 2020
Näin hidastat talvirenkaiden kulumista – samankin auton eri renkaiden välillä voi olla valtava ero
Näin pidät autosi akun kunnossa kylmällä – lue vinkit akun toimintakyvyn säilyttämiseen
Marraskuu, 2020
Yksillä renkailla ei pärjää Suomessa ympäri vuoden – Näin valitset turvalliset talvirenkaat
Lokakuu, 2020
Suomalaiset arvostavat talvirenkaissa eniten turvallisuutta – lue vinkit sähköauton rengasvalintaan
Ennakoiva talvirenkaiden vaihtaminen lisää turvallisuutta
Syyskuu, 2020
Meillä voi asioida turvallisesti
Seitsemän vinkkiä turvalliseen ajoon sateisilla syysteillä: näin toimit välttääksesi vesiliirron
Elokuu, 2020
Toukokuu, 2020
Tieturvallisuusviikko Vianoreissa 11.-16. toukokuuta: ilmainen rengastarkastus kaikille autoille
Huhtikuu, 2020
Laaturenkailla turvallisuutta kesäteille – pienempi polttoaineenkulutus tuo myös säästöä
Oikeanlainen säilytys pidentää renkaiden käyttöikää – viisi vinkkiä renkaiden säilytykseen
Maaliskuu, 2020
Vianor is actively monitoring the corona situation
Talven kriittisimmät kilometrit ajetaan jäällä – siksi välikelin renkaat eivät toimi Suomessa
Helmikuu, 2020
Tammikuu, 2020
Suurin osa suomalaisista ajaa tänä talvena hyväkuntoisilla renkailla
Joulukuu, 2019
Tee joulun automatkat hyvillä mielin – Näillä vinkeillä pukkikin pääsee turvallisesti perille
Lokakuu, 2019
Sähköautoihin liittyy yleinen harhaluulo – todellisuudessa renkaat kestävät pitkään
Katumaasturi vaatii talvirenkailta enemmän kuin henkilöauto
Syyshämärä lisää riistakolaririskiä - Hyvät renkaat voivat pelastaa törmäykseltä
Nastat vai kitkat? – 5 väitettä talvirenkaiden valinnasta
Syyskuu, 2019
Pika-aituri Reetta Hurske kokeili SnapSkania: ”Renkaiden tarkistaminen on tehty tosi helpoksi”
Heinäkuu, 2019
Kesän roadtrip tiedossa? – Hyvät renkaat tuovat turvaa ja pienentävät matkalaskua
Kesäkuu, 2019
Kesälomareissulle autolla: ”Paras reitti ei aina kulje moottoritietä pitkin”
Toukokuu, 2019
Talvirenkaiden kesäkäyttö on lisääntymässä – näistä syistä se ei kannata
Huhtikuu, 2019
3 syytä tarkistaa ilmanpaineet renkaanvaihdon yhteydessä
Maaliskuu, 2019
Uudet renkaat netistä vai myymälästä? Lue vinkit onnistuneisiin ostoksiin
Kesärengaskausi lähestyy – Tiukassa tilanteessa laaturengas on korvaamaton
Tammikuu, 2019
Ääriolojen mestarit Grönlannissa - Nokian Hakkapeliitoilla jäätikön yli
Joulukuu, 2018
Aja turvallisesti joululiikenteessä – Valmistaudu matkaan ammattilaisen vinkeillä
Äly on osa renkaan tulevaisuutta – Autoilija toivoo keliin reagoivaa rengasta
Jännittääkö talviautoilu? – Ajovinkit kokemattomille kuljettajille
Lokakuu, 2018
Rengasvertailut: Nokian Hakkapeliitat tasapainoisia kelissä kuin kelissä
Urasyvyyden tarkistaminen ei riitä – ammattilaisten neuvoilla autoon turvalliset renkaat
Nokian Armor Gard 2 -kaivinkonerengas saa uuden kokovaihtoehdon
Pidennä renkaiden käyttöikää: säilytä viileässä, kuivassa ja pimeässä paikassa
Syyskuu, 2018
Vesi tiellä viestii vaarasta: Vältä vesiliirto – toimi näin ratissa ja ennen autoon astumista
Korotettu kantavuusindeksi Gitin volyymikuljetuksiin tarkoitetuissa renkaissa
Menikö hermot? Kiivas ajotapa polttaa kumia ja bensaa
Elokuu, 2018
Nokian Renkaat esittelee uuden rengasperheen tie- ja maastokäyttöön
Heinäkuu, 2018
Sähköautoilija, näin saat renkaistasi enemmän irti
Kesäkuu, 2018
”Varo moottorikelkkaa mökkitiellä!” – Vältä kesäloman yllättävät liikennevahingot
Unohda ura – vinkit mukavampaan kesäautoiluun
Toukokuu, 2018
Nokian Renkaat aloittaa teknologiakeskuksen rakentamisen Espanjassa
Giti Tire virallinen rengaspartneri FIA-sertifioidussa F3 Asian Championshipissä
Huhtikuu, 2018
Laaturenkailla turvallisuutta ja ajomukavuutta: Parhaat vinkit kesän rengasvalintaan
Oletko valmis kesärengaskauteen? – Kokosimme muistilistan renkaanvaihtajan avuksi
Maaliskuu, 2018
Täysin uudistunut Nokian Hakka -kesärengasvalikoima on modernimpi ja kattavampi kuin koskaan
Nokian Armor Gard 2 -rengas vastaa urbaanien kaivuutyöympäristöjen haasteisiin
Giti Tire toimittaa ensiasennusrenkaat Seat Aronaan
Nokian Renkaat 120 vuotta – Talvirenkaiden kehittäjästä maailmanluokan liiketoiminnaksi
Uusi Nokian Hakka Black 2 palkintopallilla Tekniikan Maailman kesärengasvertailussa
Nokian Renkaiden uudistunut brändi tukee yhtiön kasvustrategiaa
Pitoa, kiitos! Näitä kahta asiaa suomalaiset arvostavat talvirenkaissaan
Helmikuu, 2018
Giti Tire toimittaa ensiasennusrenkaat uuteen VW Poloon Euroopassa
Nokian Renkaat valittu jälleen vastuullisimpien yritysten joukkoon
Tammikuu, 2018
Nokian Renkaat tuo markkinoille talvirengasvalikoimansa uudet huipputuotteet
Joulukuu, 2017
Nokian Renkaat syventää yhteistyötä autonvalmistajien kanssa Keski-Euroopassa
Marraskuu, 2017
Giti Tire teki OE-sopimuksen Renault Groupin kanssa
Lokakuu, 2017
Vianor ja Kal Tiren Mining Tire Group yhdistävät vahvuutensa
Nokian Renkaat yhteistyökumppaniksi Suomen ensimmäiseen IRONMAN-triathlontapahtumaan
Laaturengas kannattaa valita turvallisuussyistä myös kakkosautoon
Helmikuu, 2017
Vianor ja Bridgestone solmivat jakelusopimuksen yksinoikeudella kolmeen Pohjoismaahan
Kaksi rengasalan huippuosaajaa, rengas- ja autonhuoltoketju Vianor sekä maailman suurin rengas- ja kumiyhtiö Bridgestone, solmivat yhteistyösopimuksen.