Äly on osa renkaan tulevaisuutta – Autoilija toivoo keliin reagoivaa rengasta
12.12.2018
Älytekniikkaa lisätään autoihin kiihtyvällä tahdilla. Ihmistä ketterämpi tekoäly tekee tuloaan myös renkaisiin. Kuluttajia kiinnostaa erityisesti rengas, joka mukautuisi eri keliolosuhteisiin sensoriteknologian avulla. Nokian Renkaiden teettämän tutkimuksen mukaan yli 25 prosenttia autoilijoista toivoo tulevaisuudessa automaattisesti säähän reagoivaa kumipyörylää.
Esineiden internet (Internet of Things) on tulossa vauhdilla useimpiin kuluttajatuotteisiin. Se tarkoittaa, että esineisiin liitetään antureita, jotka mittaavat, tunnistavat ja reagoivat ympäristössä tapahtuviin muutoksiin. Sensorein varustettu sänky tarkkailee unenlaatua, älyvaate viilentää tai lämmittää käyttäjäänsä tarpeen mukaan.
Älykäs rengas kykenisi sekin tarkkailemaan sekä itseään että ympäristöään kuljettajaa nopeammin ja monipuolisemmin.
– Renkaassa olevat anturit voisivat mitata esimerkiksi renkaan urasyvyyttä ja kulumista, ja sen perusteella vinkata kuljettajalle, milloin renkaiden vaihto tulee ajankohtaiseksi, tai pyytää kuskia vaihtamaan renkaat edestä taakse tasaisen kulumisen ja renkaiden käyttöiän optimoimiseksi, kertoo uusista teknologioista Nokian Renkailla vastaava Teemu Soini.
Älyratkaisuja odotettavissa lähivuosina
Älytekniikan hyödyntämisen ensimmäisessä vaiheessa renkaisiin liitettävät sensorit mittaavat eri asioita ja välittävät tietoa eteenpäin kuljettajalle joko suoraan ajoneuvon järjestelmään tai kuskin mobiililaitteeseen. Todellisesta älyrenkaasta puhutaan vasta, kun rengas reagoi automaattisesti sensorin välittämään tietoon - siis ilman, että kuskin tarvitsee tehdä mitään.
– Tällainen rengas voisi mukautua eri keli- ja tieolosuhteisiin automaattisesti vaikkapa renkaan pintamallia muuttamalla. Märällä kelillä esimerkiksi vettä varastoivien urien tilavuus voisi kasvaa, jolloin vesiliirron vaara pienenisi.
Rengasalalla on jo otettu ensiaskeleita kohti älykkäitä renkaita, ja on jo aivan tavallista, että renkaasta määritetään ilmanpaine anturin avulla. Varsinaisia älyrenkaita henkilöautoihin ei ole kuitenkaan vielä saatavilla.
– Henkilöautorenkaiden seuraavan sukupolven älysovellukset ovat vielä harvassa mutta viiden vuoden säteellä tilanne on jo varmasti aivan toinen ja premium-luokan renkaissa nähdään nykyistä enemmän kuljettajaa avustavia ratkaisuja. Automaattisesti reagoivia renkaita saadaan odottaa vielä hetki, Soini arvioi.
Sitä ennen on taklattava monta asiaa, kuten se, miten sensoreista saadaan riittävän kestäviä ja turvallisia jatkuvassa rasituksessa, johon ne ajettaessa joutuvat, tai se, miten älyteknologia saadaan sisällytettyä luontevaksi osaksi renkaiden massiivista tuotantoprosessia.
Sama rengas läpi vuoden ei toimi Pohjolassa
Älyrenkaan lisäksi suomalaisautoilijaa kiehtoo ajatus renkaasta, jota voisi käyttää läpi vuoden. Ympärivuotiset renkaat ovat maailmalla käytössä esimerkiksi Amerikassa ja osin myös Keski-Euroopassa.
Varmimmin näihin törmääkin, jos vierailee ulkomaisten rengasverkkokauppojen sivuilla. Nettishoppailijan on kuitenkin syytä muistaa, että vaikka ympärivuotinen rengas toisi ymmärrettävästi helppoutta renkaanvaihtorumbaan, ei siitä ole renkaaksi Suomen talveen.
Nokian Renkaiden teknisen asiakaspalvelun päällikkö Matti Morrin mielestä tällaisen renkaan kehittäminen Pohjoismaihin on erittäin haastavaa.
– Kaikissa Pohjolan keleissä toimivan ja turvallisen ympärivuotisen renkaan tekeminen on tällä hetkellä vielä tekemätön paikka. Kun miettii mennyttä kesää ja talvea, niin lämpötilat vaihtelevat meillä vuodessa niin paljon, ettei läpi vuoden käytettävän turvallisen renkaan valmistaminen ole käytännössä tämän päivän teknologialla mahdollista.
Kesä- ja talvirenkaissa kumiseos on optimoitu tietylle lämpötila-alueelle. Tämä takaa sen, että renkaasta saadaan mahdollisimman turvallinen ja helposti ajettava kulloiseenkin ajokauteen.
– Jos ajaa talvella kesärenkailla ja päinvastoin, on vaarallisilla teillä. Kesärenkaisiin verrattuna talvirenkaiden märkäpito on kehno, reagointi ohjausliikkeisiin hidasta ja myös ajovakaus on kesärengasta selkeästi heikompi, Morri varoittaa.
Turvallisuus edellä kehitystyössä
Renkaat ovat äärimmäisen tärkeä ajamiseen vaikuttava turvallisuustekijä. Ajettaessa tien pintaan osuu ainoastaan neljä kämmenenkokoista tassua, joiden päätehtävänä on viedä lasti turvallisesti perille kelistä ja reitistä riippumatta.
Turvallisuudesta ei halua kuluttajakaan tinkiä. Nokian Renkaiden kyselyn mukaan lähes joka kolmas kehittäisi renkaista nykyistäkin turvallisempia. Toivelistan kärkipäässä ovat myös taloudellisuus ja kestävyys.
Tämän päivän laaturenkaat ovat jo huipputurvallisia. Silti niitäkin on vara parantaa. Kaiken a ja o on jatkuva tuotekehitys ja vahva testaaminen.
– Esimerkiksi rengasmateriaaliteknologian kehittyminen antaa mahdollisuuksia tehdä renkaita, jotka toimivat vieläkin nykyistäkin paremmin kaikkein haastavimmissa tilanteissa. Käytännössä renkaisiin saadaan parempaa pitoa ääriolosuhteissa ilman, että niiden kestävyys heikkenee. Meillä Nokian Renkailla on aina menty ja tullaan jatkossakin menemään turvallisuus edellä, kun uusia renkaita kehitetään, Teemu Soini sanoo.
Suomalaisten tulevaisuuden rengastoiveet
Haluaisin, että tulevaisuudessa renkaani…
1. olisivat turvallisemmat 32 %
2. mukautuisivat eri olosuhteisiin sensoriteknologian avulla 27 %
3. vierisivät kevyesti, säästäisivät polttoainetta ja pidentäisivät näin sähköauton ajomatkaa 25 %
4. kuluisivat hitaammin kuin nykyiset 24 %
5. toimisi läpi vuoden eli ns. all-season rengas 20 %
Nokian Renkaiden kyselyyn vastasi joulu-tammikuun 2018 aikana yli 1 000 henkilöä. Tutkimus tehtiin nettikyselynä ja sen toteutti YouGov-tutkimuslaitos.
Uutiset
Toukokuu, 2022

Maailmanlaajuisten rahti- ja materiaaliongelmien vuoksi renkaista saattaa tulla markkinoilla pulaa tulevana syksynä. Toimitusaikojen pidentyessä ja hintojen noustessa on hyvä valmistautua syksyyn ajoissa. Ennakkotilaus on paras tapa varmistaa kohtuullinen hintataso ja renkaiden saatavuus. Koska hinnankorotukset ovat pinnoittamispuolella olleet maltillisempia ja saatavuus on hyvällä tasolla, on uudelleenpinnoitus kustannustehokas ja ympäristöystävällinen vaihtoehto kuorma- ja linja-auton renkaiden ostajille.
Huhtikuu, 2022

Maatalouden rengasvalinnat vaikuttavat niin ympäristöön kuin viljelyn kannattavuuteen
Maan rakenteen tiivistyminen vaikuttaa suoraan sadon määrään ja siten viljelyn tuottavuuteen. Tiivistymistä voidaan kuitenkin estää erilaisin keinoin, ja renkaat ovat tärkeä osa tätä työtä. Maatalousrenkaiden valinnalla voi siis vaikuttaa niin maaperän kuntoon kuin liiketoiminnan kannattavuuteen. Helppoutta ja ennakoitavuutta maatalouteen tuovat tänä päivänä myös digitaaliset älyrenkaat.
Maaliskuu, 2022

Autoilijat kokevat nyt päivittäin, että kadut ja tiet ovat harvinaisen huonossa kunnossa. Isoja ja syviä kuoppia on runsaasti. Hyvällä tuurilla kuoppaan ajosta selviää pelkällä säikähdyksellä, mutta melko usein renkaiden ohjauskulmat saattavat vääristyä. Myös pahempia vahinkoja sattuu, jos syvään kuoppaan ajaa liian kovalla vauhdilla. Seurauksena voi olla jopa rengasrikko, ja myös jousitus tai iskunvaimentimet saattavat vahingoittua.

Helmikuu, 2022

Tammikuu, 2022


Marraskuu, 2021

Lokakuu, 2021

Pidennä renkaiden käyttöikää oikeanlaisella säilytyksellä
Vääränlaiset säilytysolosuhteet lyhentävät renkaiden käyttöikää ja voivat jopa tuhota ne. Jos renkaiden säilytykseen ei ole kotona tilaa ja renkaanvaihdon haluaa hoitaa helposti, rengashotelli on hyvä vaihtoehto.
Elokuu, 2021


Heinäkuu, 2021

Kesäkuu, 2021


Toukokuu, 2021

Huhtikuu, 2021

Maaliskuu, 2021

Helmikuu, 2021

Tammikuu, 2021

Joulukuu, 2020

Marraskuu, 2020
Lokakuu, 2020


Syyskuu, 2020


Elokuu, 2020


Toukokuu, 2020


Huhtikuu, 2020



Maaliskuu, 2020


Helmikuu, 2020


Joulukuu, 2019
Lokakuu, 2019

Syyskuu, 2019


Kesäkuu, 2019
Huhtikuu, 2019
Maaliskuu, 2019
Tammikuu, 2019
Joulukuu, 2018
Lokakuu, 2018
Syyskuu, 2018
Elokuu, 2018
Heinäkuu, 2018
Kesäkuu, 2018
Toukokuu, 2018

Huhtikuu, 2018
Maaliskuu, 2018
Helmikuu, 2018
Tammikuu, 2018
Joulukuu, 2017
Marraskuu, 2017

