Tarkasta renkaidesi kunto nyt – neljä vinkkiä vesiliirron välttämiseen

12.08.2021

Nyt on oikea aika tarkastaa kesärenkaiden kunto: riittääkö pito, kun pienet koululaiset ilmestyvät liikenteeseen, ja pystyvätkö renkaasi vielä estämään vesiliirron, kun syksy saapuu sateineen?

Renkaiden riittävä urasyvyys vaikuttaa erityisesti märällä kelillä ajoturvallisuuteen. Jos urasyvyyttä on liian vähän, auto joutuu helpommin vesiliirtoon. Huonokuntoisilla renkailla myös jarrutusmatkat venyvät pidemmiksi kuin hyväkuntoisilla renkailla ajettaessa.

Mitä vähemmän renkaassa on urasyvyyttä jäljellä, sitä matalammassa nopeudessa renkaan pito tiestä katoaa. Tekniikan Maailman (6/2020) testissä kuluneella renkaalla (urasyvyys 2,5 mm) joutui vesiliirtoon yli 15 km/h alemmalla nopeudella kuin uudella renkaalla ajettaessa.

– Nyt kannattaa vilkaista auton alle, ovatko renkaat vielä kunnossa. Liian kuluneilla renkailla ajettaessa autoa on vaikea hallita märällä tiellä, mutta renkaat kannattaa oman ja muiden turvallisuuden takia vaihtaa jo ennen kuin ne ovat niin kuluneet, sanoo Vianorin kuluttajakaupan johtaja Vesa Laitinen.

Lain mukaan kesärenkaiden urasyvyyden on oltava vähintään 1,6 millimetriä, mutta käytännössä renkaan märkäpito heikkenee ja jarrutusmatka pidentyy merkittävästi jo silloin, kun urasyvyyttä on alle 4 millimetriä.

– Moni ei tiedä, milloin renkaat ovat vaihtokunnossa. Vianorissa renkaiden urasyvyys mitataan digitaalisesti osana kaikkia palveluitamme, ja renkaiden kunnosta saa selkeän sähköisen raportin, joka kertoo, vieläkö renkaat ovat turvalliset ajaa vai onko aika vaihtaa uusiin. Renkaat voi myös käydä muuten vain mittauttamassa meillä veloituksetta, vaikka ei olisikaan muita palvelutarpeita, kertoo Laitinen.

Kiinnitä huomiota myös renkaan ikään ja EU-merkintään

Jos edessä on uusien renkaiden hankkiminen, EU-merkintä auttaa valitsemaan turvalliset ja polttoainetaloudelliset renkaat. EU-merkintä kertoo selkeästi, millaiset renkaan ominaisuudet ovat märkäpidon, rengasäänen ja vierintävastuksen suhteen. Mitä parempi luokitus renkaalla on märkäpidossa, sitä turvallisempi se on sadekelillä jarrutettaessa.

Vesiliirtoherkkyyttä ei kuitenkaan voi päätellä renkaan EU-merkinnöistä, vaan ajotavalla ja renkaiden urasyvyydellä on enemmän merkitystä kuin renkaan märkäpitoluokituksella. Hyvätkään renkaat eivät pelasta, jos ajonopeutta on tilanteeseen nähden liikaa.

Mikäli autolla ajetaan vain vähän, myös vanhojen renkaiden ikä on hyvä tarkastaa. Ajan mittaan kumiseos kovenee, jolloin sen ominaisuudet eivät enää ole uudenveroiset. Jos renkaat ovat olleet käytössä yli kuusi vuotta tai jos renkaat on valmistettu yli 10 vuotta sitten, on uusien renkaiden hankkimisen aika. Normaalissa ajossa renkaat yleensä kuitenkin kuluvat vaihtokuntoon jo ennen kuin vuosia ehtii kertyä niin paljon, että renkaat pitäisi vaihtaa iän vuoksi.

Neljä vinkkiä vesiliirron välttämiseen

  • Tarkista renkaiden urasyvyys, varsinkin jos edellinen tarkistus on ollut keväällä renkaanvaihdon yhteydessä. Suositeltava urasyvyys on vähintään 4 mm.
  • Tarkista renkaiden ilmanpaineet. Liian alhainen rengaspaine vaikuttaa auton ohjautuvuuteen ja ääritilannekäytökseen. Lisäksi polttoainetta kuluu enemmän kuin ajettaessa oikeilla paineilla.
  • Vältä urissa ajamista, sillä sadevettä kertyy niihin enemmän kuin muualle tielle.
  • Muista maltti, oikea tilannenopeus ja riittävä turvaväli sekä varaa matkantekoon tarpeeksi aikaa. Rankkasateella on hyvä ajaa jopa 15-20 km/h tavallista alemmalla nopeudella.

 


Uutiset

Kesäkuu, 2022

Nyt on oikea aika tarkistaa auto kesälomia varten + 5 vinkkiä, miten säästää polttoainekuluissa

Kesälomien lähestyessä on hyvä tarkistaa, että auto ja renkaat ovat kunnossa, jotta rattiin voi hypätä rennoin mielin. Varmistamalla perusasiat, kuten voimassa olevan katsastuksen ja toimivat valot, kesän automatkat sujuvat turvallisesti ja ilman ikäviä yllätyksiä. Reissuja suunnitellessa monia varmasti mietityttää polttoaineiden korkea hinta. Myös polttoaineenkulutukseen voi itse vaikuttaa yllättävänkin pienillä asioilla.


Toukokuu, 2022

Ohjauskulmien tarkastaminen ja ilmastointihuolto pienentävät polttoaineenkulutusta kesän automatkoilla

Väärät ohjauskulmat lisäävät polttoaineenkulutusta, kun renkaiden vierintävastuksesta tulee suurempi. Ne myös aiheuttavat renkaiden epätasaista kulumista ja heikentävät pidemmällä aikavälillä auton muita osia. Monikaan ei tiedä, että myös huoltamaton ilmastointijärjestelmä kasvattaa selvästi polttoaineenkulusta. Ilmastointijärjestelmän kylmäaineesta voi haihtua vuosittain jopa 10-15 prosenttia, mikä lisää kompressorin työtä ja vaikuttaa siten polttoaineenkulutukseen.

Ennakkotilaukset ja uudelleenpinnoitus auttavat kuorma- ja linja-auton renkaiden ostajia syksyyn valmistautumisessa

Maailmanlaajuisten rahti- ja materiaaliongelmien vuoksi renkaista saattaa tulla markkinoilla pulaa tulevana syksynä. Toimitusaikojen pidentyessä ja hintojen noustessa on hyvä valmistautua syksyyn ajoissa. Ennakkotilaus on paras tapa varmistaa kohtuullinen hintataso ja renkaiden saatavuus. Koska hinnankorotukset ovat pinnoittamispuolella olleet maltillisempia ja saatavuus on hyvällä tasolla, on uudelleenpinnoitus kustannustehokas ja ympäristöystävällinen vaihtoehto kuorma- ja linja-auton renkaiden ostajille.


Huhtikuu, 2022

Maatalouden rengasvalinnat vaikuttavat niin ympäristöön kuin viljelyn kannattavuuteen

Maan rakenteen tiivistyminen vaikuttaa suoraan sadon määrään ja siten viljelyn tuottavuuteen. Tiivistymistä voidaan kuitenkin estää erilaisin keinoin, ja renkaat ovat tärkeä osa tätä työtä. Maatalousrenkaiden valinnalla voi siis vaikuttaa niin maaperän kuntoon kuin liiketoiminnan kannattavuuteen. Helppoutta ja ennakoitavuutta maatalouteen tuovat tänä päivänä myös digitaaliset älyrenkaat.


Maaliskuu, 2022

Routavauriot voivat vahingoittaa autoa pahasti - ohjauskulmien tarkistaminen saattaa olla aiheellista

Autoilijat kokevat nyt päivittäin, että kadut ja tiet ovat harvinaisen huonossa kunnossa. Isoja ja syviä kuoppia on runsaasti. Hyvällä tuurilla kuoppaan ajosta selviää pelkällä säikähdyksellä, mutta melko usein renkaiden ohjauskulmat saattavat vääristyä. Myös pahempia vahinkoja sattuu, jos syvään kuoppaan ajaa liian kovalla vauhdilla. Seurauksena voi olla jopa rengasrikko, ja myös jousitus tai iskunvaimentimet saattavat vahingoittua.





Lokakuu, 2021