Laaturengas kannattaa valita turvallisuussyistä myös kakkosautoon

25.10.2017

Perheen kakkosautoa käytetään paljon lasten harrastuskuljetuksiin, ja sillä ajaa juuri ajokortin saanut tai kuljettajana kokemattomampi perheenjäsen. Edullisemman kakkosauton talvirenkaat jäävät usein vähemmälle huomiolle; toisinaan niissä säästetään tietoisestikin.

Lasten ja nuorten kuljetuksissa turvallisuuden tulisi olla etusijalla. Lisäksi ensiautoilijoiden taidon ja kokemuksen puutetta voidaan kompensoida maksimaalisesti turvaa tuovilla varusteilla, joista hyvät renkaat ovat tärkeimpien joukossa. Kun tuore kuljettaja ajaa ensimmäistä talveaan, hänen reagointikykynsä ja auton käsittelytaitonsa eivät ole samalla tasolla kuin pitkään ajaneella ykkösauton kuljettajalla – jolla lisäksi on useimmiten turvanaan paremmat talvirenkaat. Periaatteessa ei ole väliä, valitseeko renkaiksi kitkat tai nastat. Kuitenkin kokemattomimmille kuljettajille suositellaan nastarenkaita, sillä ne tasaavat muuttuvia keliolosuhteita, joten pito säilyy ajettaessa niin jäisellä kuin märällä tiellä.

Turvallinen auto ei tietenkään takaa turvallista liikkumista, jos kuljettaja toimii vastuuttomasti. Kuitenkin renkaiden merkitystä liikenneturvallisuuteen tähdennetään jo ajo-opetuksessa.

– Autokoulussa ammattitaitoisen liikenneopettajan kanssa käydään läpi turvavarusteiden merkitys ja niiden oikea käyttö. Yhdessä keskustellaan renkaiden merkityksestä ajamiseen ja oikean rengastyypin valinnasta sekä ilmanpaineiden merkityksestä, täsmentää Autokoululiiton puheenjohtaja Jarmo Jokilampi.

Säästäminen kesken kauden voi käydä kalliiksi

Uusien renkaiden hankkimista viivästytetään erityisesti kausivaihdon lähestyessä. Ajatuksena on säästää ajamalla kevät- tai syyskausi loppuun saakka kuluneilla renkailla siksi, että renkaanvaihto on edessä. Turvallisuus ei kuitenkaan katso allakkaa; renkaiden merkitys päinvastoin korostuu nopeasti muuttuvissa sääoloissa.

Renkaat ovat olleet riskitekijänä joka seitsemännessä henkilö- tai pakettiauton aiheuttamassa kuolonkolarissa 2000-luvulla. Vaikka lain määrittelemä minimiurasyvyys talvirenkaissa on 3 mm, sakkorajaan asti ei kannata odottaa ennen renkaiden vaihtoa. Nokian Renkaiden urasyvyyssuositus on 4 mm kaikissa renkaissa. – Sakkorajaan asti ei kannata ajella, vaan renkaat on syytä uusia, kun urasyvyys on kulunut noin neljään milliin. Talvirenkaita vaihdettaessa urasyvyyden olisi hyvä olla yli 5 millimetriä, jotta renkaissa olisi pitoa varsinaisten liukkaiden kelien alkaessa, vinkkaa Nokian Renkaiden teknisen asiakaspalvelun päällikkö Matti Morri.

On hyvä muistaa, että myös renkaan ikä vaikuttaa; renkaan kulutuspinnan kumiseos alkaa kovettua ajan myötä. Yli kuusi vuotta aktiivisesti käytössä olleiden renkaiden pito jäällä ja lumella on huomattavasti heikentynyt, vaikka kulutuspintaa olisi muuten jäljellä. Tämä on yleinen ongelma kakkosautoissa, sillä kakkosautoilla ajetaan keskimäärin vähemmän kuin ykkösautoilla. Renkaan iän näkee suoraan sivupinnan numerokoodista eli neljän numeron sarjasta. Kaksi ensimmäistä numeroa kertoo valmistusviikon ja kaksi viimeistä vuoden. Esimerkiksi numerosarja 1717 kertoo, että rengas on valmistettu viikolla 17 vuonna 2017.

Pohjoisen renkaat suunnitellaan vaativiin olosuhteisiin

Vaikeissa keliolosuhteissa renkaiden merkitys korostuu. Kuitenkin rengaskaupan yleistyminen verkossa on saanut monet miettimään renkaiden tilaamista Keski-Euroopasta tai kauempaakin. Turvallisuussyistä olisi suositeltavaa valita pohjoiseen suunnattu laadukas talvirengas niin ykkös- kuin kakkosautoonkin.

– Suomessa talvirenkaiden kehitystyö käynnistyy lumi- ja jääpidosta, Keski-Euroopassa taas märkäpidosta. On siis selvää, että suunnitteluprosessit poikkeavat toisistaan perustavalla tavalla. Rengasalalta jopa puuttuu vielä normitus jääpidolle: pohjoiset markkinat eivät ole maailman mittakaavassa niin merkittävät, että asiasta jaksettaisiin innostua. Suomalaiselle kuluttajalle Pohjolan vaativat olosuhteet ovat kuitenkin tavallisinta arkea. Kannattaakin varmistaa, että on ostamassa ilmastoon sopivia ja laadukkaita talvirenkaita – olipa kyseessä sitten perheen ykkösauto tai usein naisten ja nuorten kuljettajien käytössä oleva kakkosauto, Morri tiivistää.

On myös hyvä muistaa se tosiasia, että mahdollinen onnettomuus vaikuttaa valitettavan usein moneen osapuoleen; päätökset eivät koske vain itseä.

Renkaidenvaihdon aika – muista nämä myös kakkosauton kanssa!

Ajoturvallisuuden vuoksi autossa kannattaa olla laadukkaat talvirenkaat, jotka on testein todettu toimiviksi Pohjolan vaihtelevissa talvikeleissä.

  • Tarkista talvirenkaista niiden ikä, urasyvyys, pinnan ja nastojen kunto.
  • Aktiiviajossa olevien renkaiden käyttöikäsuositus on kuusi vuotta, ja renkaiden kokonaisiän maksimisuositus on 10 vuotta. Ajan myötä renkaiden kumiseos kovettuu, mikä vaikuttaa heikentävästi pitoon.
  • Hanki uudet talvirenkaat, jos urasyvyys on alle neljä millimetriä. Renkaita vaihdettaessa urasyvyyttä olisi hyvä olla jäljellä yli viisi millimetriä, jotta niissä olisi pitoa liukkaiden kelien alkaessa.
  • Urasyvyyden voi mitata kahden euron kolikolla renkaan pääurista. Jos hopeoitu reunus näkyy urasta, renkaan urasyvyys on alle neljä millimetriä.
  • Renkaiden sivupinnat ja urat kannattaa tarkistaa, ettei niissä ole hiushalkeamia. Nastojen suhteen kannattaa katsoa, ettei niitä puutu ja että ne ovat hyvin renkaassa kiinni.
  • Renkaiden ilmanpaine on hyvä tarkistaa noin kolmen viikon välein. Ilmanpainetta suositellaan talvioloissa nostettavan noin 0,2 baria (20 kPa) verrattuna kesärengaspaineisiin.
  • Huolehdi, että renkaat kuluvat tasaisesti. Vaihda renkaiden paikat ainakin kerran kauden aikana siten, että taka-akselin renkaat tulevat eteen ja etu-akselin renkaat taakse.

Uutiset

Syyskuu, 2020

Meillä voi asioida turvallisesti

Ohjauskulmien tarkastaminen ennen talvirenkaiden vaihtoa säästää renkaita ja lisää liikenneturvallisuutta

Seitsemän vinkkiä turvalliseen ajoon sateisilla syysteillä: näin toimit välttääksesi vesiliirron

 


Elokuu, 2020

64 % suomalaisista ajoi tänä kesänä hyväkuntoisilla renkailla – Renkaiden turvallisuus punnitaan syksyn sadekeleillä

Vianor muuttaa rengas- ja autohuoltoalaa digitalisaatiolla – kuluttajille vaivattomuutta, yritysasiakkaille liiketoiminnan tehostumista

 


Toukokuu, 2020

Tieturvallisuusviikko Vianoreissa 11.-16. toukokuuta: ilmainen rengastarkastus kaikille autoille

Suomalaiset arvostavat kesärenkaissa eniten turvallisuutta – siitä huolimatta 125 000 autossa on kesällä talvirenkaat

 


Huhtikuu, 2020

Uudenlainen autohuollon palvelu tekee huollattamisesta vaivatonta – ”Myös perinteisten alojen täytyy muuttua asiakaslähtöisemmiksi”

Laaturenkailla turvallisuutta kesäteille – pienempi polttoaineenkulutus tuo myös säästöä

Oikeanlainen säilytys pidentää renkaiden käyttöikää – viisi vinkkiä renkaiden säilytykseen

 


Maaliskuu, 2020

Vianor is actively monitoring the corona situation

Vianor kiinnittää erityishuomiota riskiryhmien turvallisuuteen: ”Renkaanvaihto onnistuu kokonaan ilman kontaktia”

Miksi kesärenkaiden täytyy olla hyvässä kunnossa? – Lue kuusi vinkkiä kesärenkaiden turvallisuuden varmistamiseen

Talven kriittisimmät kilometrit ajetaan jäällä – siksi välikelin renkaat eivät toimi Suomessa

Autonrenkaat eivät ole vain pala kumia – Tulevaisuudessa renkaat viestivät keskenään ja voivat jopa varoittaa kuljettajaa jäästä

 


Helmikuu, 2020

Askel kohti vihreämpää rengasalaa: Vianor tarjoaa ensimmäisenä alan toimijana valtaosin biomateriaalista valmistettuja rengaspusseja asiakkailleen

Poissaoloon johtaneet työtapaturmat vähenivät viime vuonna 69 prosenttia Vianor Oy:ssä – ”Haluamme parantaa rengasalan turvallisuutta yhteistyössä muiden kanssa”

 


Tammikuu, 2020

Suurin osa suomalaisista ajaa tänä talvena hyväkuntoisilla renkailla

 


Joulukuu, 2019

Tee joulun automatkat hyvillä mielin – Näillä vinkeillä pukkikin pääsee turvallisesti perille

EU:n rengasmerkintä uudistuu: Jääpitomerkintä helpottaa kuluttajien talvirengasvalintaa ja parantaa liikenneturvallisuutta

 


Lokakuu, 2019

Sähköautoihin liittyy yleinen harhaluulo – todellisuudessa renkaat kestävät pitkään

Katumaasturi vaatii talvirenkailta enemmän kuin henkilöauto

Syyshämärä lisää riistakolaririskiä - Hyvät renkaat voivat pelastaa törmäykseltä

Nastat vai kitkat? – 5 väitettä talvirenkaiden valinnasta

Nokian Hakkapeliitta LT3 ja Nokian Hakkapeliitta R3: Uuden sukupolven talvirenkaat tarjoavat turvaa kaikilla keleillä

 


Syyskuu, 2019

Vesiliirtoriski kasvaa syksyn sateisilla teillä – renkaan urasyvyys ja kuljettajan ajotapa merkitsevät renkaan märkäpitoluokkaa enemmän

Pika-aituri Reetta Hurske kokeili SnapSkania: ”Renkaiden tarkistaminen on tehty tosi helpoksi”

 


Heinäkuu, 2019

Kesän roadtrip tiedossa? – Hyvät renkaat tuovat turvaa ja pienentävät matkalaskua

 


Kesäkuu, 2019

Kesälomareissulle autolla: ”Paras reitti ei aina kulje moottoritietä pitkin”

Oikeilla rengasvalinnoilla voit vähentää kasvihuonekaasupäästöjä – Nokian Renkaat panostaa vihreämpiin renkaisiin

 


Toukokuu, 2019

Talvirenkaiden kesäkäyttö on lisääntymässä – näistä syistä se ei kannata

 


Huhtikuu, 2019

3 syytä tarkistaa ilmanpaineet renkaanvaihdon yhteydessä

 


Maaliskuu, 2019

Uudet renkaat netistä vai myymälästä? Lue vinkit onnistuneisiin ostoksiin

Kesärengaskausi lähestyy – Tiukassa tilanteessa laaturengas on korvaamaton

 


Tammikuu, 2019

Mielenrauhaa talviurakointiin: Nokian Hakkapeliitta LT3 – uusi premium-talvirengas kevytkuorma-autoihin

Ääriolojen mestarit Grönlannissa - Nokian Hakkapeliitoilla jäätikön yli

Miksi ilmastointilaitetta tulee käyttää myös talvisin?

 


Joulukuu, 2018

Aja turvallisesti joululiikenteessä – Valmistaudu matkaan ammattilaisen vinkeillä

Äly on osa renkaan tulevaisuutta – Autoilija toivoo keliin reagoivaa rengasta

Jännittääkö talviautoilu? – Ajovinkit kokemattomille kuljettajille

 


Lokakuu, 2018

Rengasvertailut: Nokian Hakkapeliitat tasapainoisia kelissä kuin kelissä

Urasyvyyden tarkistaminen ei riitä – ammattilaisten neuvoilla autoon turvalliset renkaat

Nokian Armor Gard 2 -kaivinkonerengas saa uuden kokovaihtoehdon

Pidennä renkaiden käyttöikää: säilytä viileässä, kuivassa ja pimeässä paikassa

 


Syyskuu, 2018

Nokian Hakkapeliitta R3 ja Nokian Hakkapeliitta R3 SUV: Uudet Nokian Hakkapeliitat tuovat nastatonta pitoa ja ajomukavuutta talviteille

Nokian Renkaiden SnapSkan-palvelun tulokset kertovat karun totuuden: Jopa 13 prosenttia autoilijoista uhmaa syksyn sateita vaarallisilla kesärenkailla

Nokian Renkaat jälleen Dow Jonesin kestävän kehityksen DJSI World -indeksiin – nousi myös DJSI Europe -indeksiin

Vesi tiellä viestii vaarasta: Vältä vesiliirto – toimi näin ratissa ja ennen autoon astumista

Korotettu kantavuusindeksi Gitin volyymikuljetuksiin tarkoitetuissa renkaissa

Menikö hermot? Kiivas ajotapa polttaa kumia ja bensaa

 


Elokuu, 2018

Nokian Renkaat esittelee uuden rengasperheen tie- ja maastokäyttöön

Äärimmäistä pitoa perävaunuille – Nokian Hakkapeliitta Truck T viimeistelee Nokian Renkaiden talvirengastuoteperheen

 


Heinäkuu, 2018

Sähköautoilija, näin saat renkaistasi enemmän irti

 


Kesäkuu, 2018

”Varo moottorikelkkaa mökkitiellä!” – Vältä kesäloman yllättävät liikennevahingot

Unohda ura – vinkit mukavampaan kesäautoiluun

 


Toukokuu, 2018

Nokian Renkaat aloittaa teknologiakeskuksen rakentamisen Espanjassa

Renkaiden kunnon tarkistaminen automatisoituu ja helpottuu sadoille tuhansille suomalaisille: Nokian Renkaiden SnapSkan-palvelu laajenee Suomessa

Giti Tire virallinen rengaspartneri FIA-sertifioidussa F3 Asian Championshipissä

 


Huhtikuu, 2018

”Vaimon autoon halvat renkaat ja nyppimällä nastat pois talvirenkaasta” – Mistä kannattaa säästää kesärengaskaupoilla ja mistä ei

Enemmän turvallisuutta ja mielenrauhaa – Renkaiden kuntoa tarkkailemalla maksimoit renkaiden käyttöiän

Laaturenkailla turvallisuutta ja ajomukavuutta: Parhaat vinkit kesän rengasvalintaan

Oletko valmis kesärengaskauteen? – Kokosimme muistilistan renkaanvaihtajan avuksi

 


Maaliskuu, 2018

Täysin uudistunut Nokian Hakka -kesärengasvalikoima on modernimpi ja kattavampi kuin koskaan

Nokian Armor Gard 2 -rengas vastaa urbaanien kaivuutyöympäristöjen haasteisiin

Giti Tire toimittaa ensiasennusrenkaat Seat Aronaan

Nokian Renkaat 120 vuotta – Talvirenkaiden kehittäjästä maailmanluokan liiketoiminnaksi

Uusi Nokian Hakka Black 2 palkintopallilla Tekniikan Maailman kesärengasvertailussa

Nokian Renkaiden uudistunut brändi tukee yhtiön kasvustrategiaa

Pitoa, kiitos! Näitä kahta asiaa suomalaiset arvostavat talvirenkaissaan

 


Helmikuu, 2018

Giti Tire toimittaa ensiasennusrenkaat uuteen VW Poloon Euroopassa

Nokian Renkaat valittu jälleen vastuullisimpien yritysten joukkoon

 


Tammikuu, 2018

Hallittua pitoa, mukavampaa menoa: Nokian Hakkapeliitta R3 ja Nokian Hakkapeliitta R3 SUV – mielenrauhaa pohjoisen talveen

Lisää kestävyyttä: Nokian Renkaat laajentaa Aramid-teknologian käyttöä myös paketti- ja matkailuautojen renkaisiin

Nokian Renkaat tuo markkinoille talvirengasvalikoimansa uudet huipputuotteet

 


Joulukuu, 2017

Nokian Raskaat Renkaat nostaa tuotantokapasiteettiaan 50 prosenttia, investoi 70 miljoonaa euroa Nokialle

Nokian Renkaat syventää yhteistyötä autonvalmistajien kanssa Keski-Euroopassa

 


Marraskuu, 2017

Traktoreita hyödyntävä maatalous ja urakointi nopean muutoksen edessä: Nokian Concept Tyre -konseptirengas vie uudelle aikakaudelle

Nokian Raskaat Renkaat Agritechnica 2017 -messuilla: Kestävyyttä, johon voit luottaa – korkea laatu kohtaa tulevaisuuden innovaatiot

Giti Tire teki OE-sopimuksen Renault Groupin kanssa

 


Lokakuu, 2017

Vianor ja Kal Tiren Mining Tire Group yhdistävät vahvuutensa

Nokian Renkaat yhteistyökumppaniksi Suomen ensimmäiseen IRONMAN-triathlontapahtumaan

Giti Tire tuo markkinoille uuden rengaskoon kasvavaan volyymikuljetusten segmenttiin

Laaturengas kannattaa valita turvallisuussyistä myös kakkosautoon

Nokian Hakkapeliitta 9 -talvirenkaalle Popular Science -lehden Best of What’s New -palkinto

Nastat vai kitkat? Ensiliukkailla kumpi tahansa on kesärengasta parempi

Nokian Hakkapeliitat testivoittoihin

Näin toimit rengasrikon iskiessä – hyvä painehuolto korostuu talven lähestyessä

Nokian Renkaat jatkaa suunnistuksen maailmanmestaruuskilpailuiden nimisponsorina

Giti Tires teki ensimmäisen OE-sopimuksen Euroopassa Volkswagen Groupin kanssa

 


Helmikuu, 2017

Vianor ja Bridgestone solmivat jakelusopimuksen yksinoikeudella kolmeen Pohjoismaahan
Kaksi rengasalan huippuosaajaa, rengas- ja autonhuoltoketju Vianor sekä maailman suurin rengas- ja kumiyhtiö Bridgestone, solmivat yhteistyösopimuksen.

 


Marraskuu, 2016

Nokian Renkaiden uusi, nopea ja vaivaton autonrenkaiden SnapSkan-skannauspalvelu edistää tulevaisuudessa miljoonien ihmisten liikenneturvallisuutta
Nokian Renkaiden yhdessä Vianorin kanssa toteuttama uusi SnapSkan-teknologia kertoo autoilijalle renkaiden urasyvyyden ja milloin on aika vaihtaa renkaat.

 


Lokakuu, 2016

Nokian Renkaat ja Vianor maailmanennätysvauhdissa: Uusi maailmanennätys auton kahdella renkaalla ajossa on huima 186, 27 km/h
Uusi maailmanennätysnopeus saavutettiin, kun Vianorin ammattitaitoinen varikkotiimi, Nokian Renkaiden tuotekehitys  ja tunnettu stunt-kuljettaja Vesa Kivimäki yhdistivät osaamisensa.