Laaturengas kannattaa valita turvallisuussyistä myös kakkosautoon

25.10.2017

Perheen kakkosautoa käytetään paljon lasten harrastuskuljetuksiin, ja sillä ajaa juuri ajokortin saanut tai kuljettajana kokemattomampi perheenjäsen. Edullisemman kakkosauton talvirenkaat jäävät usein vähemmälle huomiolle; toisinaan niissä säästetään tietoisestikin.

Lasten ja nuorten kuljetuksissa turvallisuuden tulisi olla etusijalla. Lisäksi ensiautoilijoiden taidon ja kokemuksen puutetta voidaan kompensoida maksimaalisesti turvaa tuovilla varusteilla, joista hyvät renkaat ovat tärkeimpien joukossa. Kun tuore kuljettaja ajaa ensimmäistä talveaan, hänen reagointikykynsä ja auton käsittelytaitonsa eivät ole samalla tasolla kuin pitkään ajaneella ykkösauton kuljettajalla – jolla lisäksi on useimmiten turvanaan paremmat talvirenkaat. Periaatteessa ei ole väliä, valitseeko renkaiksi kitkat tai nastat. Kuitenkin kokemattomimmille kuljettajille suositellaan nastarenkaita, sillä ne tasaavat muuttuvia keliolosuhteita, joten pito säilyy ajettaessa niin jäisellä kuin märällä tiellä.

Turvallinen auto ei tietenkään takaa turvallista liikkumista, jos kuljettaja toimii vastuuttomasti. Kuitenkin renkaiden merkitystä liikenneturvallisuuteen tähdennetään jo ajo-opetuksessa.

– Autokoulussa ammattitaitoisen liikenneopettajan kanssa käydään läpi turvavarusteiden merkitys ja niiden oikea käyttö. Yhdessä keskustellaan renkaiden merkityksestä ajamiseen ja oikean rengastyypin valinnasta sekä ilmanpaineiden merkityksestä, täsmentää Autokoululiiton puheenjohtaja Jarmo Jokilampi.

Säästäminen kesken kauden voi käydä kalliiksi

Uusien renkaiden hankkimista viivästytetään erityisesti kausivaihdon lähestyessä. Ajatuksena on säästää ajamalla kevät- tai syyskausi loppuun saakka kuluneilla renkailla siksi, että renkaanvaihto on edessä. Turvallisuus ei kuitenkaan katso allakkaa; renkaiden merkitys päinvastoin korostuu nopeasti muuttuvissa sääoloissa.

Renkaat ovat olleet riskitekijänä joka seitsemännessä henkilö- tai pakettiauton aiheuttamassa kuolonkolarissa 2000-luvulla. Vaikka lain määrittelemä minimiurasyvyys talvirenkaissa on 3 mm, sakkorajaan asti ei kannata odottaa ennen renkaiden vaihtoa. Nokian Renkaiden urasyvyyssuositus on 4 mm kaikissa renkaissa. – Sakkorajaan asti ei kannata ajella, vaan renkaat on syytä uusia, kun urasyvyys on kulunut noin neljään milliin. Talvirenkaita vaihdettaessa urasyvyyden olisi hyvä olla yli 5 millimetriä, jotta renkaissa olisi pitoa varsinaisten liukkaiden kelien alkaessa, vinkkaa Nokian Renkaiden teknisen asiakaspalvelun päällikkö Matti Morri.

On hyvä muistaa, että myös renkaan ikä vaikuttaa; renkaan kulutuspinnan kumiseos alkaa kovettua ajan myötä. Yli kuusi vuotta aktiivisesti käytössä olleiden renkaiden pito jäällä ja lumella on huomattavasti heikentynyt, vaikka kulutuspintaa olisi muuten jäljellä. Tämä on yleinen ongelma kakkosautoissa, sillä kakkosautoilla ajetaan keskimäärin vähemmän kuin ykkösautoilla. Renkaan iän näkee suoraan sivupinnan numerokoodista eli neljän numeron sarjasta. Kaksi ensimmäistä numeroa kertoo valmistusviikon ja kaksi viimeistä vuoden. Esimerkiksi numerosarja 1717 kertoo, että rengas on valmistettu viikolla 17 vuonna 2017.

Pohjoisen renkaat suunnitellaan vaativiin olosuhteisiin

Vaikeissa keliolosuhteissa renkaiden merkitys korostuu. Kuitenkin rengaskaupan yleistyminen verkossa on saanut monet miettimään renkaiden tilaamista Keski-Euroopasta tai kauempaakin. Turvallisuussyistä olisi suositeltavaa valita pohjoiseen suunnattu laadukas talvirengas niin ykkös- kuin kakkosautoonkin.

– Suomessa talvirenkaiden kehitystyö käynnistyy lumi- ja jääpidosta, Keski-Euroopassa taas märkäpidosta. On siis selvää, että suunnitteluprosessit poikkeavat toisistaan perustavalla tavalla. Rengasalalta jopa puuttuu vielä normitus jääpidolle: pohjoiset markkinat eivät ole maailman mittakaavassa niin merkittävät, että asiasta jaksettaisiin innostua. Suomalaiselle kuluttajalle Pohjolan vaativat olosuhteet ovat kuitenkin tavallisinta arkea. Kannattaakin varmistaa, että on ostamassa ilmastoon sopivia ja laadukkaita talvirenkaita – olipa kyseessä sitten perheen ykkösauto tai usein naisten ja nuorten kuljettajien käytössä oleva kakkosauto, Morri tiivistää.

On myös hyvä muistaa se tosiasia, että mahdollinen onnettomuus vaikuttaa valitettavan usein moneen osapuoleen; päätökset eivät koske vain itseä.

Renkaidenvaihdon aika – muista nämä myös kakkosauton kanssa!

Ajoturvallisuuden vuoksi autossa kannattaa olla laadukkaat talvirenkaat, jotka on testein todettu toimiviksi Pohjolan vaihtelevissa talvikeleissä.

  • Tarkista talvirenkaista niiden ikä, urasyvyys, pinnan ja nastojen kunto.
  • Aktiiviajossa olevien renkaiden käyttöikäsuositus on kuusi vuotta, ja renkaiden kokonaisiän maksimisuositus on 10 vuotta. Ajan myötä renkaiden kumiseos kovettuu, mikä vaikuttaa heikentävästi pitoon.
  • Hanki uudet talvirenkaat, jos urasyvyys on alle neljä millimetriä. Renkaita vaihdettaessa urasyvyyttä olisi hyvä olla jäljellä yli viisi millimetriä, jotta niissä olisi pitoa liukkaiden kelien alkaessa.
  • Urasyvyyden voi mitata kahden euron kolikolla renkaan pääurista. Jos hopeoitu reunus näkyy urasta, renkaan urasyvyys on alle neljä millimetriä.
  • Renkaiden sivupinnat ja urat kannattaa tarkistaa, ettei niissä ole hiushalkeamia. Nastojen suhteen kannattaa katsoa, ettei niitä puutu ja että ne ovat hyvin renkaassa kiinni.
  • Renkaiden ilmanpaine on hyvä tarkistaa noin kolmen viikon välein. Ilmanpainetta suositellaan talvioloissa nostettavan noin 0,2 baria (20 kPa) verrattuna kesärengaspaineisiin.
  • Huolehdi, että renkaat kuluvat tasaisesti. Vaihda renkaiden paikat ainakin kerran kauden aikana siten, että taka-akselin renkaat tulevat eteen ja etu-akselin renkaat taakse.

Uutiset

Toukokuu, 2022

Ennakkotilaukset ja uudelleenpinnoitus auttavat kuorma- ja linja-auton renkaiden ostajia syksyyn valmistautumisessa

Maailmanlaajuisten rahti- ja materiaaliongelmien vuoksi renkaista saattaa tulla markkinoilla pulaa tulevana syksynä. Toimitusaikojen pidentyessä ja hintojen noustessa on hyvä valmistautua syksyyn ajoissa. Ennakkotilaus on paras tapa varmistaa kohtuullinen hintataso ja renkaiden saatavuus. Koska hinnankorotukset ovat pinnoittamispuolella olleet maltillisempia ja saatavuus on hyvällä tasolla, on uudelleenpinnoitus kustannustehokas ja ympäristöystävällinen vaihtoehto kuorma- ja linja-auton renkaiden ostajille.


Huhtikuu, 2022

Maatalouden rengasvalinnat vaikuttavat niin ympäristöön kuin viljelyn kannattavuuteen

Maan rakenteen tiivistyminen vaikuttaa suoraan sadon määrään ja siten viljelyn tuottavuuteen. Tiivistymistä voidaan kuitenkin estää erilaisin keinoin, ja renkaat ovat tärkeä osa tätä työtä. Maatalousrenkaiden valinnalla voi siis vaikuttaa niin maaperän kuntoon kuin liiketoiminnan kannattavuuteen. Helppoutta ja ennakoitavuutta maatalouteen tuovat tänä päivänä myös digitaaliset älyrenkaat.


Maaliskuu, 2022

Routavauriot voivat vahingoittaa autoa pahasti - ohjauskulmien tarkistaminen saattaa olla aiheellista

Autoilijat kokevat nyt päivittäin, että kadut ja tiet ovat harvinaisen huonossa kunnossa. Isoja ja syviä kuoppia on runsaasti. Hyvällä tuurilla kuoppaan ajosta selviää pelkällä säikähdyksellä, mutta melko usein renkaiden ohjauskulmat saattavat vääristyä. Myös pahempia vahinkoja sattuu, jos syvään kuoppaan ajaa liian kovalla vauhdilla. Seurauksena voi olla jopa rengasrikko, ja myös jousitus tai iskunvaimentimet saattavat vahingoittua.





Lokakuu, 2021