Tutkimus: Kuorma-autonrenkaiden pinnoittaminen vähentää CO₂-päästöjä jopa 75 % verrattuna uusien renkaiden valmistukseen

26.08.2021

Tuore tutkimus vahvistaa, että ero pinnoitetun kuorma-autonrenkaan ja uuden kuorma-autonrenkaan valmistamisessa syntyvässä hiilijalanjäljessä on huomattava. Autonhuolto- ja rengasketju Vianor on myös tehnyt tutkimuksen pohjalta laskurin, jonka avulla voi selvittää, miten paljon kaluston hiilijalanjälki pienenee, jos uusien kuorma-autonrenkaiden sijasta käytetään pinnoitettuja renkaita.

“On ollut hyvin tiedossa, että ero uuden kuorma-autonrenkaan ja pinnoitetun kuorma-autonrenkaan valmistuksessa syntyvissä hiilidioksidipäästöissä on valtava. Emme kuitenkaan odottaneet, että uuden kuorma-autonrenkaan valmistuksesta aiheutuvat päästöt ovat lähes nelinkertaiset verrattuna pinnoitetun renkaan valmistamiseen,” sanoo Janne Ruhanen, autonhuolto- ja rengasketju Vianorin tuotepäällikkö.

Tutkimus toteutettiin käyttäen Life Cycle Assessment (LCA) -periaatetta, joka on standardisoitu metodi tuotteen elinkaaren eri vaiheiden aiheuttamien ilmastovaikutusten määrittelemiseksi. Tutkimus kattaa Vianorin valmistaman pinnoitetun renkaan elinkaaren aina raaka-aineiden hankinnasta pinnoitetun renkaan asentamiseen ja käytetyn rengasrungon kierrättämiseen tai uudelleenkäyttöön sitten, kun rengas on kulunut.

 “Isoin ero päästöissä syntyy luonnollisesti raaka-aineista, sillä niitä tarvitaan pinnoittamiseen huomattavasti vähemmän kuin uuden renkaan tekemiseen. Myös valmistuksella ja logistiikalla on keskeinen rooli päästöjen syntymisessä,” Ruhanen kertoo.

Verrokkina tutkimuksessa oli uuden premium-tason kuorma-autonrenkaan valmistaminen. Tutkimuksessa ei huomioitu renkaiden käytönaikaisia päästöjä, sillä ne ovat likipitäen samansuuruiset pinnoitetulla ja uudella renkaalla. Tutkimuksen tilasi Vianor, ja sen toteutti NordicOffset, hiilijalanjäljen hallintaan ja päästöjen kompensointiin liittyviin palveluluihin erikoistunut yritys.

Laskuri auttaa konkretisoimaan kaluston rengasvalinnan vaikutukset päästöihin

Vianorille vastuullisuus on yksi toiminnan keskeisiä arvoja. Pinnoitetut kuorma-autonrenkaat ovat hyvä esimerkki vihreästä ajattelusta rengasalalla, sillä laadukkaat pinnoitteet tarjoavat samat premium-ominaisuudet kuin uudet renkaat mutta myös auttavat pienentämään hiilijalanjälkeä ja ovat kustannustehokkaita.

 “Vianor tilasi tutkimuksen, jotta saisimme konkreettisia, todistettuja faktoja ja pystyisimme niiden avulla kehittämään palveluitamme edelleen. Haluamme tarjota asiakkaillemme ratkaisuja, jotka tukevat heidän liiketoimintaansa ja ovat myös ympäristöystävällisiä. Myös asiakkaamme voivat hyödyntää tutkimuksen tuloksia kartoittaessaan omaa hiilijalanjälkeään,” Ruhanen summaa.

Tutkimuksen perusteella Vianor toteutti laskurin, jonka avulla asiakkaat voivat laskea, miten paljon kaluston hiilijalanjälki pienenee, jos kuorma-autoissa kaikki renkaat tai osa renkaista on pinnoitettuja uusien sijaan.

”Jos esimerkiksi yhden kuorma-auton vetorenkaiksi laittaa pinnoitetut renkaat uusien sijaan, hiilidioksidipäästöt ovat lähes 460 kg pienemmät. Tämä vastaa päästöjä, jotka syntyvät, jos henkilöautolla ajelisi liki 2300 kilometrin matkan,” konkretisoi Ruhanen.

Vianorilla on kaksi pinnoittamoa Suomessa, kaksi Norjassa ja yksi Ruotsissa.


Uutiset

Kesäkuu, 2022

Nyt on oikea aika tarkistaa auto kesälomia varten + 5 vinkkiä, miten säästää polttoainekuluissa

Kesälomien lähestyessä on hyvä tarkistaa, että auto ja renkaat ovat kunnossa, jotta rattiin voi hypätä rennoin mielin. Varmistamalla perusasiat, kuten voimassa olevan katsastuksen ja toimivat valot, kesän automatkat sujuvat turvallisesti ja ilman ikäviä yllätyksiä. Reissuja suunnitellessa monia varmasti mietityttää polttoaineiden korkea hinta. Myös polttoaineenkulutukseen voi itse vaikuttaa yllättävänkin pienillä asioilla.


Toukokuu, 2022

Ohjauskulmien tarkastaminen ja ilmastointihuolto pienentävät polttoaineenkulutusta kesän automatkoilla

Väärät ohjauskulmat lisäävät polttoaineenkulutusta, kun renkaiden vierintävastuksesta tulee suurempi. Ne myös aiheuttavat renkaiden epätasaista kulumista ja heikentävät pidemmällä aikavälillä auton muita osia. Monikaan ei tiedä, että myös huoltamaton ilmastointijärjestelmä kasvattaa selvästi polttoaineenkulusta. Ilmastointijärjestelmän kylmäaineesta voi haihtua vuosittain jopa 10-15 prosenttia, mikä lisää kompressorin työtä ja vaikuttaa siten polttoaineenkulutukseen.

Ennakkotilaukset ja uudelleenpinnoitus auttavat kuorma- ja linja-auton renkaiden ostajia syksyyn valmistautumisessa

Maailmanlaajuisten rahti- ja materiaaliongelmien vuoksi renkaista saattaa tulla markkinoilla pulaa tulevana syksynä. Toimitusaikojen pidentyessä ja hintojen noustessa on hyvä valmistautua syksyyn ajoissa. Ennakkotilaus on paras tapa varmistaa kohtuullinen hintataso ja renkaiden saatavuus. Koska hinnankorotukset ovat pinnoittamispuolella olleet maltillisempia ja saatavuus on hyvällä tasolla, on uudelleenpinnoitus kustannustehokas ja ympäristöystävällinen vaihtoehto kuorma- ja linja-auton renkaiden ostajille.


Huhtikuu, 2022

Maatalouden rengasvalinnat vaikuttavat niin ympäristöön kuin viljelyn kannattavuuteen

Maan rakenteen tiivistyminen vaikuttaa suoraan sadon määrään ja siten viljelyn tuottavuuteen. Tiivistymistä voidaan kuitenkin estää erilaisin keinoin, ja renkaat ovat tärkeä osa tätä työtä. Maatalousrenkaiden valinnalla voi siis vaikuttaa niin maaperän kuntoon kuin liiketoiminnan kannattavuuteen. Helppoutta ja ennakoitavuutta maatalouteen tuovat tänä päivänä myös digitaaliset älyrenkaat.


Maaliskuu, 2022

Routavauriot voivat vahingoittaa autoa pahasti - ohjauskulmien tarkistaminen saattaa olla aiheellista

Autoilijat kokevat nyt päivittäin, että kadut ja tiet ovat harvinaisen huonossa kunnossa. Isoja ja syviä kuoppia on runsaasti. Hyvällä tuurilla kuoppaan ajosta selviää pelkällä säikähdyksellä, mutta melko usein renkaiden ohjauskulmat saattavat vääristyä. Myös pahempia vahinkoja sattuu, jos syvään kuoppaan ajaa liian kovalla vauhdilla. Seurauksena voi olla jopa rengasrikko, ja myös jousitus tai iskunvaimentimet saattavat vahingoittua.





Lokakuu, 2021