Menikö hermot? Kiivas ajotapa polttaa kumia ja bensaa
06.09.2018
Liikenne soljuu Suomessa yhä turvallisemmin. Ennakkotietojen mukaan viime vuonna liikenteessä kuoli 230 ihmistä, mikä on ennätyksellisen vähän. Myös ylinopeutta ajavien määrä on sekin kääntynyt laskuun. Silti liikenteessä iskevä äkillinen tunneryöppy aiheuttaa vaarallisia läheltä piti –tilanteita tuon tuosta.
Aggressiivisesti ajava kuski roikkuu yleensä edellä ajavan takaluukussa kiinni ja kyttää mahdollisuutta vaaralliseen ohitukseen. Kun hermot menevät, avuksi saatetaan ottaa myös kansainväliset käsimerkit ja töötti.
– Suomessa noudatetaan sääntöjä yleisesti ottaen niin hyvin, että jos joku poikkeaa liikenteessä totutusta kaavasta ja ajaa esimerkiksi alle nopeusrajoitusten, niin aika nopeasti naapuriautosta keskisormi heilahtaa. Toki tilanne ei ole meillä missään tapauksessa niin paha kuin esimerkiksi Yhdysvalloissa, jossa tapaukset ovat huomattavasti räikeämpiä, toteaa Trafin johtava asiantuntija Jussi Pohjonen.
Rattiraivoksi kutsuttu ilmiö ei ole uusi mutta viime vuosina siitä on tullut entistä näkyvämpää. Pinnaa kiristävät monet asiat, kuten ruuhkaiset tienpätkät, stressi - ja niin, ne toiset kuskit.
– Kovin herkästi tulkitaan, että toinen autoilija toimii väärin tahallaan tai jopa ilkeyttään, vaikka kyseessä voi olla puhdas inhimillinen virhe. En tiedä, miksi asia otetaan niin henkilökohtaisesti, vaikka ei tunneta toista kuskia tai tiedetä syitä hänen toiminnalleen.
Kiireinen painaa kaasua
Kanssa-autoilijoita liikenteessä totisesti riittää, sillä liikennemäärät ovat nykyään aivan toista luokkaa kuin vielä 30 vuotta sitten. Myös yleinen elämäntahti on nopeutunut, mikä aiheuttaa kiirettä paikasta toiseen.
– Kiireessä vauhtia lisätään ja oletetaan, että näin päästään nopeammin perille. Ajamalla aikataulua ei saa kuitenkaan kovin nopeasti kurottua kiinni. Kannattaa miettiä, onko oikeasti niin kiire, että kaasua kannattaa lisätä ja sen varjolla ottaa turhia riskejä, Pohjonen sanoo.
Kaahailun hyöty lasketaan usein vain minuuteissa mutta seuraukset voivat olla sitäkin kohtalokkaammat. VTT:n mukaan tyypillisillä maantienopeuksilla keskinopeuden viiden prosentin nosto (esimerkiksi 80 km/h:stä 84 km/h:iin) lisää henkilövahinkojen lukumäärää 10 prosentilla. Kuolemaan johtavissa onnettomuuksissa kasvua on 20 prosenttia.
Jos esimerkiksi 30 kilometrin matka ajetaan 100 kilometrin tuntinopeudella 90 tuntinopeuden sijaan, on ajansäästö todella pieni, vain noin pari minuuttia.
Repivä ajotapa kuluttaa ja käy kukkaron päälle
Aggressiivinen ajotapa, jossa liikkeelle lähdetään renkaat vinkuen, kiihdytetään ja hetken päästä taas jarrutetaan, käy myös kukkaron päälle. Kiivas ajotyyli lisää auton, renkaiden ja polttoaineen kulumista.
– Repivä ajotapa kuluttaa renkaita huomattavasti enemmän ja nopeammin. Jos haluaa ajaa taloudellisesti ja turvallisesti, kannattaa välttää kiivaita kiihdytyksiä, jarrutuksia ja terävää kurvailua, painottaa Nokian Renkaiden teknisen asiakaspalvelun päällikkö Matti Morri.
Jos turvavälit ovat lyhyet ja edellä ajava jarruttaa äkillisesti, tärkeintä on saada auto pysähtymään mahdollisimman nopeasti. Hyvät renkaat lyhentävät jarrutusmatkaa ja peräänajon riskiä.
– Kevään kesärengastesteistä käy ilmi, että jarrutusmatkan ero hyvien ja huonojen renkaiden välillä märällä alustalla voi olla yli 12 metriä, eli yli kaksi auton mittaa, kun auto pysäytetään 80 kilometrin tuntinopeudesta.
Kaikkein huonoin valinta on ajaa kitkarenkailla kesä- ja syyskeleillä.
– Nastattomien talvirenkaiden talvikeleille suunniteltu pehmeämpi kumisekoitus ja erilainen rakenne pidentävät jarrutusmatkaa huomattavasti. Samoin kaarteissa ja äkkinäisissä väistöissä nastaton talvirengas on kesällä märällä tiellä liukas ja lämpimällä kelillä ohjautuvuudeltaan huomattavasti hitaampi kuin oikea kesärengas, Morri varoittaa.
Toiset huomioon liikenteessä ja arjessa
Liikenneturva pyrkii osaltaan parantamaan liikenteen vuorovaikutusta keväällä alkaneen ”Näe ihminen liikenteessä” -kampanjan avulla. Liikenne on yhteispeliä ja toisten huomiointi tienpäällä, kuten muussakin arjessa, on välttämätöntä.
– Riskikäyttäytyminen, kuten kaahaus, tarpeettomat ohitukset tai perässä roikkuminen, vähenee, jos liikenteessä pystyy käyttäytymään rennolla asenteella. Sillä, ettei itse kihise kiukusta, on myönteinen vaikutus myös kaikkien muiden tielläliikkujien ilmapiiriin, sanoo Liikenneturvan suunnittelija Jyrki Kaistinen.
Trafin Pohjonen on samoilla linjoilla.
– Toisten kiihkoiluun ei pidä lähteä itse mukaan eikä virheistä provosoitua. Liikenteessäkin kannattaa jakaa enemmän hyvää kuin huonoa mieltä.
Uutiset
Tammikuu, 2021
Joulukuu, 2020
Näin hidastat talvirenkaiden kulumista – samankin auton eri renkaiden välillä voi olla valtava ero
Näin pidät autosi akun kunnossa kylmällä – lue vinkit akun toimintakyvyn säilyttämiseen
Marraskuu, 2020
Yksillä renkailla ei pärjää Suomessa ympäri vuoden – Näin valitset turvalliset talvirenkaat
Lokakuu, 2020
Suomalaiset arvostavat talvirenkaissa eniten turvallisuutta – lue vinkit sähköauton rengasvalintaan
Ennakoiva talvirenkaiden vaihtaminen lisää turvallisuutta
Syyskuu, 2020
Meillä voi asioida turvallisesti
Seitsemän vinkkiä turvalliseen ajoon sateisilla syysteillä: näin toimit välttääksesi vesiliirron
Elokuu, 2020
Toukokuu, 2020
Tieturvallisuusviikko Vianoreissa 11.-16. toukokuuta: ilmainen rengastarkastus kaikille autoille
Huhtikuu, 2020
Laaturenkailla turvallisuutta kesäteille – pienempi polttoaineenkulutus tuo myös säästöä
Oikeanlainen säilytys pidentää renkaiden käyttöikää – viisi vinkkiä renkaiden säilytykseen
Maaliskuu, 2020
Vianor is actively monitoring the corona situation
Talven kriittisimmät kilometrit ajetaan jäällä – siksi välikelin renkaat eivät toimi Suomessa
Helmikuu, 2020
Tammikuu, 2020
Suurin osa suomalaisista ajaa tänä talvena hyväkuntoisilla renkailla
Joulukuu, 2019
Tee joulun automatkat hyvillä mielin – Näillä vinkeillä pukkikin pääsee turvallisesti perille
Lokakuu, 2019
Sähköautoihin liittyy yleinen harhaluulo – todellisuudessa renkaat kestävät pitkään
Katumaasturi vaatii talvirenkailta enemmän kuin henkilöauto
Syyshämärä lisää riistakolaririskiä - Hyvät renkaat voivat pelastaa törmäykseltä
Nastat vai kitkat? – 5 väitettä talvirenkaiden valinnasta
Syyskuu, 2019
Pika-aituri Reetta Hurske kokeili SnapSkania: ”Renkaiden tarkistaminen on tehty tosi helpoksi”
Heinäkuu, 2019
Kesän roadtrip tiedossa? – Hyvät renkaat tuovat turvaa ja pienentävät matkalaskua
Kesäkuu, 2019
Kesälomareissulle autolla: ”Paras reitti ei aina kulje moottoritietä pitkin”
Toukokuu, 2019
Talvirenkaiden kesäkäyttö on lisääntymässä – näistä syistä se ei kannata
Huhtikuu, 2019
3 syytä tarkistaa ilmanpaineet renkaanvaihdon yhteydessä
Maaliskuu, 2019
Uudet renkaat netistä vai myymälästä? Lue vinkit onnistuneisiin ostoksiin
Kesärengaskausi lähestyy – Tiukassa tilanteessa laaturengas on korvaamaton
Tammikuu, 2019
Ääriolojen mestarit Grönlannissa - Nokian Hakkapeliitoilla jäätikön yli
Joulukuu, 2018
Aja turvallisesti joululiikenteessä – Valmistaudu matkaan ammattilaisen vinkeillä
Äly on osa renkaan tulevaisuutta – Autoilija toivoo keliin reagoivaa rengasta
Jännittääkö talviautoilu? – Ajovinkit kokemattomille kuljettajille
Lokakuu, 2018
Rengasvertailut: Nokian Hakkapeliitat tasapainoisia kelissä kuin kelissä
Urasyvyyden tarkistaminen ei riitä – ammattilaisten neuvoilla autoon turvalliset renkaat
Nokian Armor Gard 2 -kaivinkonerengas saa uuden kokovaihtoehdon
Pidennä renkaiden käyttöikää: säilytä viileässä, kuivassa ja pimeässä paikassa
Syyskuu, 2018
Vesi tiellä viestii vaarasta: Vältä vesiliirto – toimi näin ratissa ja ennen autoon astumista
Korotettu kantavuusindeksi Gitin volyymikuljetuksiin tarkoitetuissa renkaissa
Menikö hermot? Kiivas ajotapa polttaa kumia ja bensaa
Elokuu, 2018
Nokian Renkaat esittelee uuden rengasperheen tie- ja maastokäyttöön
Heinäkuu, 2018
Sähköautoilija, näin saat renkaistasi enemmän irti
Kesäkuu, 2018
”Varo moottorikelkkaa mökkitiellä!” – Vältä kesäloman yllättävät liikennevahingot
Unohda ura – vinkit mukavampaan kesäautoiluun
Toukokuu, 2018
Nokian Renkaat aloittaa teknologiakeskuksen rakentamisen Espanjassa
Giti Tire virallinen rengaspartneri FIA-sertifioidussa F3 Asian Championshipissä
Huhtikuu, 2018
Laaturenkailla turvallisuutta ja ajomukavuutta: Parhaat vinkit kesän rengasvalintaan
Oletko valmis kesärengaskauteen? – Kokosimme muistilistan renkaanvaihtajan avuksi
Maaliskuu, 2018
Täysin uudistunut Nokian Hakka -kesärengasvalikoima on modernimpi ja kattavampi kuin koskaan
Nokian Armor Gard 2 -rengas vastaa urbaanien kaivuutyöympäristöjen haasteisiin
Giti Tire toimittaa ensiasennusrenkaat Seat Aronaan
Nokian Renkaat 120 vuotta – Talvirenkaiden kehittäjästä maailmanluokan liiketoiminnaksi
Uusi Nokian Hakka Black 2 palkintopallilla Tekniikan Maailman kesärengasvertailussa
Nokian Renkaiden uudistunut brändi tukee yhtiön kasvustrategiaa
Pitoa, kiitos! Näitä kahta asiaa suomalaiset arvostavat talvirenkaissaan
Helmikuu, 2018
Giti Tire toimittaa ensiasennusrenkaat uuteen VW Poloon Euroopassa
Nokian Renkaat valittu jälleen vastuullisimpien yritysten joukkoon
Tammikuu, 2018
Nokian Renkaat tuo markkinoille talvirengasvalikoimansa uudet huipputuotteet
Joulukuu, 2017
Nokian Renkaat syventää yhteistyötä autonvalmistajien kanssa Keski-Euroopassa
Marraskuu, 2017
Giti Tire teki OE-sopimuksen Renault Groupin kanssa
Lokakuu, 2017
Vianor ja Kal Tiren Mining Tire Group yhdistävät vahvuutensa
Nokian Renkaat yhteistyökumppaniksi Suomen ensimmäiseen IRONMAN-triathlontapahtumaan
Laaturengas kannattaa valita turvallisuussyistä myös kakkosautoon
Helmikuu, 2017
Vianor ja Bridgestone solmivat jakelusopimuksen yksinoikeudella kolmeen Pohjoismaahan
Kaksi rengasalan huippuosaajaa, rengas- ja autonhuoltoketju Vianor sekä maailman suurin rengas- ja kumiyhtiö Bridgestone, solmivat yhteistyösopimuksen.