Autonrenkaat eivät ole vain pala kumia – Tulevaisuudessa renkaat viestivät keskenään ja voivat jopa varoittaa kuljettajaa jäästä
01.03.2020
Rengasteollisuudessa kehitystä vauhdittavat erityisesti ympäristönäkökulmat ja digitaalisuus. Merkittävimmät päästövähennykset saadaan vierintävastusta vähentämällä ja tuotannon energiankäyttöä optimoimalla. Tulevaisuudessa autonrenkaat saavat älyä sisäänsä ja ne voidaan valmistaa hyödyntämällä täysin uusia materiaaleja.
Uusi vuosikymmen on houkuttanut eri tahoja antamaan arvionsa tulevaisuuden käänteistä. Nokian Renkailla alan trendejä seurataan tiiviisti, sillä renkaiden on vastattava autojen uusien ominaisuuksien tuomiin vaatimuksiin. Autoalan suurin kehityssuunta tällä hetkellä on sähköautojen yleistyminen.
– Autojen massat ovat kasvaneet ja tehot lisääntyvät, joten myös rengaskokojen täytyy kasvaa. Painavien autojen osalta on huomioitava renkaiden ajovakaus, hiljaisuus ja ajomukavuus. Myös vierintävastuksen vähentäminen on tärkeää auton toimintasäteen lisäämiseksi, Nokian Renkaiden tuotekehitysjohtaja Olli Seppälä sanoo.
Vierintävastuksen vähentäminen on suurin rengasteollisuuden ilmastoteko, sillä sen avulla myös polttomoottoriautot kuluttavat vähemmän polttoainetta. Nokian Renkaat on onnistunut vähentämään vierintävastusta 8 % vuoden 2013 tasosta, joka vastaa vuositasolla noin 65 000 auton pakokaasuja.
– Aina tuntuu, että nyt on kaikki konstit käytetty vierintävastuksen vähentämiseksi, mutta uskon, että tulevaisuudessa vierintävastusta saadaan vieläkin pienemmäksi. Jos haluaa ajaa mahdollisimman ympäristöystävällisillä renkailla, kannattaa valita A-luokan vierintävastuksella merkityt renkaat, Seppälä sanoo.
Nokian Renkailla EU:n rengasluokituksen A-luokan vierintävastuksen renkaita ovat esimerkiksi tietyt nastattomat Nokian Hakkapeliitta R3 -talvirenkaat ja Nokian Hakka Green 2 -kesärenkaat. A-luokan laaturengas oikealla ilmanpaineella voi säästää jopa 0,5 litraa polttoainetta 100 kilometrillä verrattuna matalimman luokan renkaaseen.
Uusia ratkaisuja renkaiden valmistukseen
Vierintävastuksen vähentäminen ei ole ainut tuotekehityksen innovaatio, jolla päästöjä voidaan vähentää. Tavoitteena on valmistaa mahdollisimman kestäviä renkaita, jotta renkaiden käyttöikää voidaan pidentää. Renkaan kumiseokseen haetaankin jatkuvasti uusia ratkaisuja. Kestävyyden ohella tavoitteena on lisätä uusiutuvien materiaalien osuutta.
– Luonnonkumi on uusiutuva materiaali, mutta sen rinnalle etsitään muita biomateriaaleja. Tällä hetkellä tutkimme guayule-kasvin käyttömahdollisuuksia. Guayule kasvaa erittäin karuissa oloissa, jolloin se antaisi uusia mahdollisuuksia viljelijöille haastavissa olosuhteissa. Myös fossiilisesta öljystä tullaan luopumaan renkaiden valmistuksessa todennäköisesti jollain aikataululla, Nokian Renkaiden laatu- ja vastuullisuusjohtaja Teppo Huovila ennustaa.
Digitaalisuus lisää turvallisuutta
Toinen alaa määrittävä tulevaisuuden trendi on kuljettajaa avustavan tekniikan lisääntyminen ja digitaalisuus. Autonrenkaiden osalta digitalisuus tulee lisääntymään renkaisiin lisättävien antureiden myötä.
– Renkaan anturointi mahdollistaa autosta toiseen tapahtuvan automaattisen kommunikaation, jossa tietoa välittyy muun muassa tien liukkaista kohdista tai muusta poikkeavasta. Turvallisuus tulee lisääntymään renkaiden ”älyn” myötä, kun renkaat keräävät tietoa ympäristöstä ja voivat varautua tilanteisiin jo ennen kuljettajan havaintoa, Teppo Huovila ennustaa.
Vastuullisuus on aktiivisia tekoja
Niin kuin muillakin aloilla, myös rengasteollisuudessa vastuullisuus ja koko tuotantoketjun läpinäkyvyys on yhä tärkeämpää. Usein ajatellaan, että auton renkaiden valmistus aiheuttaa suuria kemikaalipäästöjä. Näin ei kuitenkaan ole, vaan renkaiden valmistuksen päästöt aiheutuvat pääasiassa energiankäytöstä. Nokian Renkailla on tehty isoja panostuksia muun muassa kasvihuonepäästöjen vähentämiseen.
– Olemme onnistuneet vähentämään kasvihuonepäästöjä 38 % viimeisen viiden vuoden aikana. Suomessa ostamme toimintoihimme vain CO2-vapaata sähköenergiaa ja uudessa Yhdysvalloissa sijaitsevassa Daytonin-tehtaassamme on aurinkovoimala. Henkilöautonrenkaiden valmistus on ollut liuotinvapaata jo useita vuosia. Tehtaan ympäristössä voi olla jotain hajuhaittoja, mutta mitään myrkkyjä ei mene luontoon, Teppo Huovila oikoo väärinkäsityksiä.
Nokian Renkailla vastuullisuutta kehitetään aktiivisesti läpi konsernin ja yhtiö kuuluu ylimpään 10 prosenttiin maailman vastuullisimmista yrityksistä: vuonna 2019 yhtiö nousi RobecoSAMin Vastuullisuuden vuosikirjassa hopealuokkaan ja valittiin jo kolmatta vuotta peräkkäin Dow Jonesin kestävän kehityksen DJSI World -indeksiin sekä tiukkarajaisempaan DJSI Europe -indeksiin.
Uutiset
Tammikuu, 2021
Joulukuu, 2020
Näin hidastat talvirenkaiden kulumista – samankin auton eri renkaiden välillä voi olla valtava ero
Näin pidät autosi akun kunnossa kylmällä – lue vinkit akun toimintakyvyn säilyttämiseen
Marraskuu, 2020
Yksillä renkailla ei pärjää Suomessa ympäri vuoden – Näin valitset turvalliset talvirenkaat
Lokakuu, 2020
Suomalaiset arvostavat talvirenkaissa eniten turvallisuutta – lue vinkit sähköauton rengasvalintaan
Ennakoiva talvirenkaiden vaihtaminen lisää turvallisuutta
Syyskuu, 2020
Meillä voi asioida turvallisesti
Seitsemän vinkkiä turvalliseen ajoon sateisilla syysteillä: näin toimit välttääksesi vesiliirron
Elokuu, 2020
Toukokuu, 2020
Tieturvallisuusviikko Vianoreissa 11.-16. toukokuuta: ilmainen rengastarkastus kaikille autoille
Huhtikuu, 2020
Laaturenkailla turvallisuutta kesäteille – pienempi polttoaineenkulutus tuo myös säästöä
Oikeanlainen säilytys pidentää renkaiden käyttöikää – viisi vinkkiä renkaiden säilytykseen
Maaliskuu, 2020
Vianor is actively monitoring the corona situation
Talven kriittisimmät kilometrit ajetaan jäällä – siksi välikelin renkaat eivät toimi Suomessa
Helmikuu, 2020
Tammikuu, 2020
Suurin osa suomalaisista ajaa tänä talvena hyväkuntoisilla renkailla
Joulukuu, 2019
Tee joulun automatkat hyvillä mielin – Näillä vinkeillä pukkikin pääsee turvallisesti perille
Lokakuu, 2019
Sähköautoihin liittyy yleinen harhaluulo – todellisuudessa renkaat kestävät pitkään
Katumaasturi vaatii talvirenkailta enemmän kuin henkilöauto
Syyshämärä lisää riistakolaririskiä - Hyvät renkaat voivat pelastaa törmäykseltä
Nastat vai kitkat? – 5 väitettä talvirenkaiden valinnasta
Syyskuu, 2019
Pika-aituri Reetta Hurske kokeili SnapSkania: ”Renkaiden tarkistaminen on tehty tosi helpoksi”
Heinäkuu, 2019
Kesän roadtrip tiedossa? – Hyvät renkaat tuovat turvaa ja pienentävät matkalaskua
Kesäkuu, 2019
Kesälomareissulle autolla: ”Paras reitti ei aina kulje moottoritietä pitkin”
Toukokuu, 2019
Talvirenkaiden kesäkäyttö on lisääntymässä – näistä syistä se ei kannata
Huhtikuu, 2019
3 syytä tarkistaa ilmanpaineet renkaanvaihdon yhteydessä
Maaliskuu, 2019
Uudet renkaat netistä vai myymälästä? Lue vinkit onnistuneisiin ostoksiin
Kesärengaskausi lähestyy – Tiukassa tilanteessa laaturengas on korvaamaton
Tammikuu, 2019
Ääriolojen mestarit Grönlannissa - Nokian Hakkapeliitoilla jäätikön yli
Joulukuu, 2018
Aja turvallisesti joululiikenteessä – Valmistaudu matkaan ammattilaisen vinkeillä
Äly on osa renkaan tulevaisuutta – Autoilija toivoo keliin reagoivaa rengasta
Jännittääkö talviautoilu? – Ajovinkit kokemattomille kuljettajille
Lokakuu, 2018
Rengasvertailut: Nokian Hakkapeliitat tasapainoisia kelissä kuin kelissä
Urasyvyyden tarkistaminen ei riitä – ammattilaisten neuvoilla autoon turvalliset renkaat
Nokian Armor Gard 2 -kaivinkonerengas saa uuden kokovaihtoehdon
Pidennä renkaiden käyttöikää: säilytä viileässä, kuivassa ja pimeässä paikassa
Syyskuu, 2018
Vesi tiellä viestii vaarasta: Vältä vesiliirto – toimi näin ratissa ja ennen autoon astumista
Korotettu kantavuusindeksi Gitin volyymikuljetuksiin tarkoitetuissa renkaissa
Menikö hermot? Kiivas ajotapa polttaa kumia ja bensaa
Elokuu, 2018
Nokian Renkaat esittelee uuden rengasperheen tie- ja maastokäyttöön
Heinäkuu, 2018
Sähköautoilija, näin saat renkaistasi enemmän irti
Kesäkuu, 2018
”Varo moottorikelkkaa mökkitiellä!” – Vältä kesäloman yllättävät liikennevahingot
Unohda ura – vinkit mukavampaan kesäautoiluun
Toukokuu, 2018
Nokian Renkaat aloittaa teknologiakeskuksen rakentamisen Espanjassa
Giti Tire virallinen rengaspartneri FIA-sertifioidussa F3 Asian Championshipissä
Huhtikuu, 2018
Laaturenkailla turvallisuutta ja ajomukavuutta: Parhaat vinkit kesän rengasvalintaan
Oletko valmis kesärengaskauteen? – Kokosimme muistilistan renkaanvaihtajan avuksi
Maaliskuu, 2018
Täysin uudistunut Nokian Hakka -kesärengasvalikoima on modernimpi ja kattavampi kuin koskaan
Nokian Armor Gard 2 -rengas vastaa urbaanien kaivuutyöympäristöjen haasteisiin
Giti Tire toimittaa ensiasennusrenkaat Seat Aronaan
Nokian Renkaat 120 vuotta – Talvirenkaiden kehittäjästä maailmanluokan liiketoiminnaksi
Uusi Nokian Hakka Black 2 palkintopallilla Tekniikan Maailman kesärengasvertailussa
Nokian Renkaiden uudistunut brändi tukee yhtiön kasvustrategiaa
Pitoa, kiitos! Näitä kahta asiaa suomalaiset arvostavat talvirenkaissaan
Helmikuu, 2018
Giti Tire toimittaa ensiasennusrenkaat uuteen VW Poloon Euroopassa
Nokian Renkaat valittu jälleen vastuullisimpien yritysten joukkoon
Tammikuu, 2018
Nokian Renkaat tuo markkinoille talvirengasvalikoimansa uudet huipputuotteet
Joulukuu, 2017
Nokian Renkaat syventää yhteistyötä autonvalmistajien kanssa Keski-Euroopassa
Marraskuu, 2017
Giti Tire teki OE-sopimuksen Renault Groupin kanssa
Lokakuu, 2017
Vianor ja Kal Tiren Mining Tire Group yhdistävät vahvuutensa
Nokian Renkaat yhteistyökumppaniksi Suomen ensimmäiseen IRONMAN-triathlontapahtumaan
Laaturengas kannattaa valita turvallisuussyistä myös kakkosautoon
Helmikuu, 2017
Vianor ja Bridgestone solmivat jakelusopimuksen yksinoikeudella kolmeen Pohjoismaahan
Kaksi rengasalan huippuosaajaa, rengas- ja autonhuoltoketju Vianor sekä maailman suurin rengas- ja kumiyhtiö Bridgestone, solmivat yhteistyösopimuksen.