Kesällä auton mittariin kertyy usein reippaasti kilometrejä. Välillä kannattaa vilkaista kesärenkaiden kuntoa: ovatko ne kuluneet epätasaisesti tai epänormaalin paljon? Tällainen kuluminen on usein merkki vääristyneistä ohjauskulmista.
– Yleisin syy ohjauskulmien muuttumiseen on kuoppaan tai jalkakäytävän reunaan ajaminen. Muuttumisen seurauksena renkaat kuluvat epänormaalisti, ja auto saattaa myös hieman puoltaa oikealle tai vasemmalle tai tuntua epävakaalta ajon aikana. Silloin pyörien suuntaus kannattaa tarkastaa ja säätää, kertoo rengas- ja autohuoltoketju Vianorin autohuollon päällikkö Pekka Alanko.
Väärät ohjauskulmat lisäävät polttoaineenkulutusta ja voivat johtaa kalliisiin korjauksiin
Väärät ohjauskulmat rasittavat auton monia osia, mikä voi johtaa kalliisiin korjauksiin. Renkaat voivat myös kulua niin epätasaisesti ja ennenaikaisesti, että ne on vaihdettava uusiin. Pahimmassa tapauksessa sekä kesä- että talvirenkaat menevät vaihtokuntoon, jos vääriä ohjauskulmia ei korjata.
– Väärät ohjauskulmat vaikuttavat renkaiden pitoon ja sitä kautta liikenneturvallisuuteen. Polttoaineenkulutus myös kasvaa, kun renkaiden vierintävastuksesta tulee suurempi. Jos epäilet, että ohjauskulmat eivät ole kohdallaan, suosittelen tarkastusta, Alanko sanoo.
Huonokuntoinen ilmastointijärjestelmä vie tehoa moottorista
Aivan kuten muukin auto, ilmastointi tarvitsee säännöllistä huoltoa toimiakseen optimaalisesti. Ilmastoinnin täyttöhuolto ei usein kuulu määräaikaishuoltoihin, mutta varsin yleinen suositus on huollattaa järjestelmä kahden vuoden välein ja tarkastuttaa vuosittain, jolloin järjestelmä pysyy tehokkaana.
– Säännöllinen ilmastointihuolto varmistaa myös moottorin paremman toiminnan, sillä huonokuntoinen järjestelmä vie tehoa moottorista. Ilmastointijärjestelmän kylmäaineesta voi haihtua vuosittain jopa 10-15 prosenttia, mikä lisää järjestelmän kompressorin työtä ja siten polttoaineenkulutusta. Kunnossa oleva ilmastointijärjestelmä lisää myös mukavuutta ja turvallisuutta ajomatkoilla. Kun lämpötila ja ilmankosteus ovat miellyttävät, voit keskittyä ajamiseen, Alanko neuvoo.
Ilmastointihuollossa vanha kylmäaine poistetaan järjestelmästä, minkä jälkeen järjestelmä alipaineistetaan kosteuden poistamiseksi. Tämä auttaa ehkäisemään korroosiota. Tyhjennyksen ja alipaineistuksen jälkeen kylmäaine jälleen täytetään ja järjestelmään lisätään öljyä. On järkevämpää maksaa pieni hinta ilmastoinnin suorituskyvyn ylläpidosta vuosittain kuin suuri hinta sen korjaamisesta myöhemmin.