Vianor muuttaa rengas- ja autohuoltoalaa digitalisaatiolla – kuluttajille vaivattomuutta, yritysasiakkaille liiketoiminnan tehostumista

12.08.2020

Autohuolto- ja rengaspalveluketju Vianor on muuttamassa rengasliikkeiden toimintamallia uudenlaiseksi. Perinteisesti asiakkaat ovat seuranneet renkaiden ja auton kuntoa ja olleet tarpeen tullen huoltoliikkeeseen yhteydessä, mutta Vianorin tavoitteena on kääntää asia toisinpäin: digitalisaation avulla on mahdollista saada asiakkaiden renkaista ja autosta dataa niin, että Vianor voi antaa asiakkaille oikea-aikaista tietoa huolto- ja rengastarpeista.

Nykyteknologia mahdollistaa renkaisiin ja ajoneuvoihin liittyvän tiedon keräämisen digitaalisesti, minkä ansiosta niin isoja kalustoja omistavien yritysten kuin yksittäisten autoilijoidenkin rengasasiat helpottuvat. Rengas- ja ajoneuvodatan avulla myös liikenneturvallisuus paranee.

– Mittaamme kuluttaja-asiakkaidemme renkaiden urasyvyyden digitaalisesti osana palveluitamme, ja he saavat halutessaan sähköpostiin raportin renkaidensa kunnosta ja sen vaikutuksesta ajoturvallisuuteen. Nyt syksyllä pilotoimme mahdollisuutta laajentaa palvelua ja lisätä raportille tietoa myös muista auton turvallisuuteen liittyvistä huomioista, kertoo Vianorin Pohjoismaiden kuluttajakaupan johtaja Mikko Lehtinen.

Urasyvyys on keskeinen liikenneturvallisuuteen vaikuttava tekijä, sillä kuluneilla renkailla jarrutusmatkat pitenevät ja myös esimerkiksi vesiliirtoon joutuu helpommin.

– Monilta autoilijoilta renkaiden urasyvyyden tarkkailu yksinkertaisesti unohtuu, tai tietoa renkaiden ja auton turvallisuuteen vaikuttavista asioista ei ole. Kun tiedämme auton sekä auton alla pyörivien että säilytyksessä olevien renkaiden kunnon, pystymme helpottamaan asiakkaidemme arkea ja tarjoamaan heille tuotteita ja palveluita silloin, kun he niitä tarvitsevat, jotta auto ja renkaat ovat turvalliset ajaa, sanoo Lehtinen.

Asiakkaita helpottavat digitaaliset palvelut ovat saatavilla Vianorin omissa palvelupisteissä Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa. Kuluttaja-asiakkaille digitaaliset mittaukset ja raportit ovat veloituksettomia.

Yritysasiakkaille huipputarkkaa rengasseurantaa niin ajoneuvo- kuin rengaskohtaisesti

Yritysasiakaspuolella digitalisaatio tuo mahdollisuuksia ammattiautoilijoiden kaluston ja sen alla pyörivien renkaiden seurantaan. Yrittäjät voivat saavuttaa renkaiden hallintapalveluilla selvää taloudellista hyötyä, kun renkaiden vaihtotarpeet pystytään ennakoimaan ja rengasrikoista johtuvat kaluston käyttökatkokset välttämään. Yleensä yhdenkin rengasrikon estäminen riittää kattamaan rengasseurannasta koituvat kulut.

Käytämme myös B2B-asiakkaidemme renkaiden kulutuspintojen ja rengaspaineiden mittauksessa digitaalisia työkaluja, jotka mahdollistavat mittaustulosten tallentamisen pilvipalveluun ja datan hyödyntämisen kaikkialla pohjoismaisessa palveluverkostossamme. Digitaalinen kalustonhallinta mahdollistaa isonkin ajoneuvomäärän seurannan ajantasaisesti, kertoo Vianorin Pohjoismaiden yritysmyynnin johtaja Lauri Halme.

Renkaiden käytönaikainen seuranta on mahdollista sekä ajoneuvo- että rengaskohtaisesti, ja seurantapalvelu soveltuu niin henkilöautojen, linja-autojen, erilaisten kuorma-autoyhdistelmien kuin raskaiden työkoneiden seurantaan. Ennakoiva rengashuolto on tärkeässä roolissa Vianorin yritysasiakaspalveluissa.

On myös mahdollista seurata ajoneuvoa käytön aikana, kuten nopeita kiihdytyksiä, voimakkaita jarrutuksia ja nopeutta. Kun ajoneuvon tarkka käyttö sekä päivittäinen käyttöaika ja ajomatkat tunnetaan, ajoneuvon tulevaa käyttöä ja tarvittavia huoltoja pystyy suunnittelemaan ja ennakoimaan, jolloin toiminta tehostuu. Myös kuljettajien työturvallisuus paranee, kun rengasrikko ei yllätä kesken ajon, Halme summaa.

 


Uutiset

Lokakuu, 2021