Haastavin aika vuodesta on autoilijoilla jälleen edessä, ja saapuva talvi aiheuttaa monelle epävarmuutta lähteä liikenteeseen. Kokemattomilla kuljettajilla on tilastojen mukaan moninkertainen riski liikennevahinkoihin. Kun sekä auto että renkaat ovat hyvässä kunnossa, on myös kokemattomien kuljettajien helpompaa suunnata tien päälle.
– Talvella kelivaihtelu on suurta, ja lumen ja jään aiheuttama kitkan muutos voi yllättää etenkin kokemattomat kuljettajat. Näkyvyys saattaa olla huono, minkä lisäksi räntä ja loska vaikuttavat auton ohjautuvuuteen ja jarrutusmatkojen kasvamiseen merkittävästi, Nokian Renkaiden testikuljettaja Mika Kuusi sanoo.
Nuoria kuljettajia pidetään liikenteen keltanokkina. Lisäksi on paljon kuskeja, jotka istuvat ratin taakse vain ani harvoin. Jos ajaa ainoastaan lyhyitä matkoja kodin ja kaupan välillä, ei talviajokokemusta juurikaan kerry.
– Vähemmän ajaville päänvaivaa aiheuttavat usein haastavat reitit tai keliolosuhteet. Keskustassa ajaminen, ruuhkat, parkkeeraaminen ja pimeys voivat lisätä pelkoa istua ratin taakse, Kuusi kertoo.
Ajokokemuksen ohella auton hallinta haltuun
Kun ajokokemusta karttuu, onnettomuusriski pienenee huomattavasti, osoittaa Onnettomuustietoinstituutin laatima vuoden 2016 liikennevahinkotilasto. Kun kuljettajalla on ollut ajokortti viisi vuotta, hänen riskinsä aiheuttaa liikennevahinko on pienentynyt jopa neljäsosaan tuoreeseen kuskiin verrattuna.
Auton kunnolla ja sen ominaisuuksien tuntemisella on merkittävä vaikutus turvallisuuteen. Nuoret ajavat usein vanhemmilla autoilla, joista puuttuu ajoa avustavia tekniikoita ja uusimpia turvavarusteita. Perheen kakkosauton sijaan nuorelle kannattaisikin antaa käyttöön mahdollisimman turvallinen auto.
– Myös uudempien autojen kanssa täytyy olla tietoinen niiden käyttäytymisestä ääritilanteissa. Talvikelissä tehdyn ohituksen jälkeen paluu omalle kaistalle on yksi tyypillinen tilanne, jossa auton hallinta on helppo menettää, Nokian Renkaiden teknisen asiakaspalvelun päällikkö Matti Morri sanoo.
Morri muistuttaa, että liukkaissa kaarteissa massiivisen SUV-maasturinkaan automatiikka ja turvavälineet eivät pysty pitämään massaa tiellä, jos vauhtia on liikaa.
Hyväkuntoinen nastarengas varmin valinta vähän ajaville
Auton lisäksi kokemattomien kuskien tulisi kiinnittää erityishuomiota renkaisiin. Vähän ajaville kuljettajille Morri suosittelee nastallista rengasta.
– Se on pitävämpi valinta oikein liukkaalle kelille. Nastojen tulee olla hyvässä kunnossa ja renkaan urasyvyys tarkistaa säännöllisesti. Lisäksi renkaan ilmanpaine on tärkeää pitää oikeana, Morri muistuttaa.
Autoilun ja renkaiden parissa pitkän uran tehneet Matti Morri ja Mika Kuusi haluavat kannustaa arkojakin kuljettajia rattiin:
– Etenkin talvella liikenteessä saa ja pitääkin olla mieluummin varovainen kuin liian vauhdikas. Ajamaan ei opi kuin ajamalla, kaksikko muistuttaa.
Rohkeasti tien päälle! – Ajovinkit kokemattomille kuljettajille:
- Oikeinlaista reippautta ja rohkeutta ajamiseen tulee ainoastaan harjoittelemalla. Esimerkiksi syrjäisillä parkkipaikoilla voi rauhassa testata autoaan erilaisissa ajotilanteissa. Myös autokoulut tarjoavat tunteja, vaikka kortti jo löytyisikin.
- Liukkaalla ajamista tulisi harjoitella säännöllisesti, jotta tietää, miten auto reagoi luisussa. Esimerkiksi järven jäälle tehty rata on tähän tarkoitukseen ihanteellinen. Tarvittaessa myös liukkaan kelin ajoharjoitteluradat käyvät. Ne ovat kuitenkin usein liian liukkaita, jolloin tuntuma ei ole täysin sama kuin lumella ja jäällä.
- Rauhalliset ohjausliikkeet ovat kaiken a ja o. Hätääntymisen, jarrujen pohjaan painamisen ja hartialukon sijaan tulisi ajaessa tarkkailla mahdollisia väistönpaikkoja ja suorittaa ajaminen loppuun saakka myös yllättävässä tilanteessa.
- Renkaiden ilmanpaineen katsominen silloin tällöin voi tuntua turhalta, mutta ääritilanteessa sillä on suuri merkitys. Jos renkaiden ilmanpaine ei ole kohdillaan, saattaa auto käyttäytyä yllättävästi esimerkiksi kovassa vauhdissa sattuvassa väistötilanteessa.
Vinkit antoivat Nokian Renkailta testikuljettaja Mika Kuusi ja teknisen asiakaspalvelun päällikkö Matti Morri.