Sähköautotko huoltovapaita? Eivät täällä pohjolassa
Sähköautoja kuvataan usein lähes huoltovapaiksi. Se on myytti, joka saattaa pitää paikkansa Kalifornian aurinkoisilla teillä, mutta ei pohjoismaisissa olosuhteissa. Pohjolassa tämä harhaluulo voi johtaa sekä kalliisiin korjauksiin että turvallisuusongelmiin. Nämä kolme riskiä voivat realisoitua, jos säännöllinen huolto laiminlyödään.
Sähköautokanta kasvaa Suomessa tasaisesti. Vuonna 2024 kaikista ensirekisteröidyistä autoista täyssähköisiä oli 29,6 % ja hybridejä 20,1 %. Tänä vuonna tammi-heinäkuussa ensirekisteröinneistä sähköautoja oli jo 34,4 % ja hybridejä 21,2 %. Koko Manner-Suomen liikennekäytössä olevien ladattavien henkilöautojen yhteenlaskettu osuus oli 10 % vuonna 2024.* (Lähde: Autoalan Tiedotuskeskus ja Traficom)
Asiantuntija: "Sähköautoja tulisi huoltaa yhtä usein kuin polttomoottoriautoja"
On totta, että sähköautot vaativat yleisesti vähemmän huoltoa kuin bensiini- ja dieselkäyttöiset autot. Se saattaa houkutella sähköauton omistajia jättämään huollot kokonaan väliin. Vianor Suomen autohuollon päällikkö Jarkko Jalava kuitenkin varoittaa tästä ilmiöstä:
"Sähköauto ei ole missään nimessä huoltovapaa. Siinä on yhä käytössä kuluvia osia, kuten jarrut, renkaat ja jousitus. Ajatus huoltovapaista sähköautoista tulee pääasiassa markkinoilta, joissa ilmasto on lämpimämpi ja tiet tasaisempia, kuten Kaliforniasta. Pohjoismaissa meillä on tiesuolaa, kylmiä lämpötiloja, nopeita säänvaihteluita sekä karumpia tieolosuhteita. Ne kaikki ovat tekijöitä, jotka rasittavat sähköautoja ja vaativat erityistä huomiota. Siksi sähköauto tulisi huoltaa suunnilleen yhtä usein kuin polttomoottoriauto. Erona on vain se, että sähköauton huolto vie yleensä vähemmän aikaa, mikä tekee huollosta usein edullisempaa."
Jalava nostaa esiin kolme riskiä, jotka liittyvät sähköauton huollon laiminlyömiseen:
Kolme uhkatekijää sähköauton huollon laiminlyönnissä
1. Jarrut jumittuvat ja kuluvat ennenaikaisesti
Sähköautot hyödyntävät sähkömoottorin kautta tapahtuvaa regeneratiivista jarrutusta, mikä vähentää mekaanisten jarrujen käyttöä. Se kuulostaa hyvältä, mutta tarkoittaa myös sitä, että jarruja ei "käytetä" tarpeeksi, jolloin ne voivat jumittua erityisesti kylmässä ja kosteassa ilmastossa, jossa ruostuminen on todennäköisempää. Tämä voi johtaa pidempiin pysähtymismatkoihin ja jarrujen ennenaikaiseen vaihtotarpeeseen.
"Jarrujen tarkastus on erityisen tärkeää sähköautoissa. Ilman huoltoa vakavien vikojen riski kasvaa ja jarrujen käyttöikä voi puolittua. Jarrujen vaihto on kallista, sillä hinnat vaihtelevat noin 400 eurosta yli 1000 euroon. Suuri osa sähköautoista reputtaa ensimmäisen katsastuksen juuri jarrujärjestelmän ongelmien vuoksi."
2. Jousitusjärjestelmän kuluminen
Sähköautot ovat yleensä raskaampia kuin bensiinillä tai dieselillä toimivat autot, ja niissä on korkea vääntömomentti – molemmat aiheuttavat enemmän rasitusta jousitusjärjestelmälle ja pyöräntuennalle. Pohjoismaissa jousituksen kulumista pahentavat kuopat ja lämpötilavaihteluiden aiheuttamat vauriot teissä sekä lumi, sora ja tiesuola. Jousitusjärjestelmän ja pyöräntuennan ongelmat eivät vaikuta vain ajomukavuuteen, ne myös lyhentävät renkaiden käyttöikää ja heikentävät ajovakautta kaarteissa sekä jarrutettaessa.
"Moni aliarvioi sitä, kuinka paljon lisärasitusta sähköautot aiheuttavat jousitusjärjestelmälle ja pyöräntuennalle. Säännöllinen tarkastus voi auttaa ehkäisemään onnettomuuksia, ennenaikaista renkaiden vaihtoa ja kalliita korjauksia", Jalava sanoo.
"Ajoneuvon suuri paino asettaa myös vaatimuksia renkaiden valinnalle, sillä niiden on kestettävä suurempia kuormia kuin monissa muissa ajoneuvoissa. Valitsemalla sähköautoihin sopivat renkaat, joilla on oikea kantavuusindeksi, varmistat sekä turvallisuuden että pidemmän renkaiden käyttöiän."
3. Akun vaurioituminen
Akkuyksikkö on sähköauton kallein osa, ja se sijaitsee usein auton pohjassa, missä se on alttiina kivien ja soran aiheuttamille iskuille. Monista sähköautomalleista puuttuu suojaavat levyt, joten jo pienetkin vauriot voivat joissain tapauksissa johtaa vakaviin seurauksiin, kuten oikosulkuun ja pahimmillaan jopa tulipaloon.
"Vauriot eivät aina näy ulospäin, mutta voivat olla erittäin kalliita. Siksi akun pohja tulisi tarkastaa säännöllisesti erityisesti raskaan ajon, kuten pitkän automatkan jälkeen", Jalava sanoo.
Akun suojaamiseksi Jarkko Jalava suosittelee ajamaan varovasti huonokuntoisilla teillä ja hidastamaan vauhtia töyssyissä sekä reunakivien kohdalla. Sähköauton matala maavara tekee siitä erityisen herkän vaurioille.
Pienemmät kustannukset ajan myötä
Sähköautoissa ei ole huoltoa vaativaa vaihteistoa, eikä moottoriöljyä tai öljynsuodattimia tarvitse vaihtaa. Mitä sitten täytyy oikeasti huoltaa tai vaihtaa?
"Kaksi pääasiaa. Jarruneste pitää vaihtaa yleensä joka toinen vuosi ja raitisilmasuodatin tulisi vaihtaa säännöllisesti, mieluiten kerran vuodessa."
"Huoltoon kuuluu akun, jarrujen ja muiden kriittisten osien tarkastus. Kyse ei ole vain mukavuudesta ja turvallisuudesta, sillä huolto auttaa säilyttämään auton suorituskyvyn ja jälleenmyyntiarvon, samalla kun se vähentää huoltokustannuksia pitkällä aikavälillä", Jalava toteaa.
*Manner-Suomen rekisterissä oli vuoden 2024 lopussa 121 539 täyssähkökäyttöistä henkilöautoa ja yhteensä 172 487 ladattavaa hybridiä. Sähköautojen määrä kasvoi 41 % ja ladattavien hybridien määrä kasvoi edellisvuodesta 24 %. Lähde: Tilastokeskus.