Tuore tutkimus vahvistaa, että ero pinnoitetun kuorma-autonrenkaan ja uuden kuorma-autonrenkaan valmistamisessa syntyvässä hiilijalanjäljessä on huomattava. Autonhuolto- ja rengasketju Vianor on myös tehnyt tutkimuksen pohjalta laskurin, jonka avulla voi selvittää, miten paljon kaluston hiilijalanjälki pienenee, jos uusien kuorma-autonrenkaiden sijasta käytetään pinnoitettuja renkaita.
“On ollut hyvin tiedossa, että ero uuden kuorma-autonrenkaan ja pinnoitetun kuorma-autonrenkaan valmistuksessa syntyvissä hiilidioksidipäästöissä on valtava. Emme kuitenkaan odottaneet, että uuden kuorma-autonrenkaan valmistuksesta aiheutuvat päästöt ovat lähes nelinkertaiset verrattuna pinnoitetun renkaan valmistamiseen,” sanoo Janne Ruhanen, autonhuolto- ja rengasketju Vianorin tuotepäällikkö.
Tutkimus toteutettiin käyttäen Life Cycle Assessment (LCA) -periaatetta, joka on standardisoitu metodi tuotteen elinkaaren eri vaiheiden aiheuttamien ilmastovaikutusten määrittelemiseksi. Tutkimus kattaa Vianorin valmistaman pinnoitetun renkaan elinkaaren aina raaka-aineiden hankinnasta pinnoitetun renkaan asentamiseen ja käytetyn rengasrungon kierrättämiseen tai uudelleenkäyttöön sitten, kun rengas on kulunut.
“Isoin ero päästöissä syntyy luonnollisesti raaka-aineista, sillä niitä tarvitaan pinnoittamiseen huomattavasti vähemmän kuin uuden renkaan tekemiseen. Myös valmistuksella ja logistiikalla on keskeinen rooli päästöjen syntymisessä,” Ruhanen kertoo.
Verrokkina tutkimuksessa oli uuden premium-tason kuorma-autonrenkaan valmistaminen. Tutkimuksessa ei huomioitu renkaiden käytönaikaisia päästöjä, sillä ne ovat likipitäen samansuuruiset pinnoitetulla ja uudella renkaalla. Tutkimuksen tilasi Vianor, ja sen toteutti NordicOffset, hiilijalanjäljen hallintaan ja päästöjen kompensointiin liittyviin palveluluihin erikoistunut yritys.
Laskuri auttaa konkretisoimaan kaluston rengasvalinnan vaikutukset päästöihin
Vianorille vastuullisuus on yksi toiminnan keskeisiä arvoja. Pinnoitetut kuorma-autonrenkaat ovat hyvä esimerkki vihreästä ajattelusta rengasalalla, sillä laadukkaat pinnoitteet tarjoavat samat premium-ominaisuudet kuin uudet renkaat mutta myös auttavat pienentämään hiilijalanjälkeä ja ovat kustannustehokkaita.
“Vianor tilasi tutkimuksen, jotta saisimme konkreettisia, todistettuja faktoja ja pystyisimme niiden avulla kehittämään palveluitamme edelleen. Haluamme tarjota asiakkaillemme ratkaisuja, jotka tukevat heidän liiketoimintaansa ja ovat myös ympäristöystävällisiä. Myös asiakkaamme voivat hyödyntää tutkimuksen tuloksia kartoittaessaan omaa hiilijalanjälkeään,” Ruhanen summaa.
Tutkimuksen perusteella Vianor toteutti laskurin, jonka avulla asiakkaat voivat laskea, miten paljon kaluston hiilijalanjälki pienenee, jos kuorma-autoissa kaikki renkaat tai osa renkaista on pinnoitettuja uusien sijaan.
”Jos esimerkiksi yhden kuorma-auton vetorenkaiksi laittaa pinnoitetut renkaat uusien sijaan, hiilidioksidipäästöt ovat lähes 460 kg pienemmät. Tämä vastaa päästöjä, jotka syntyvät, jos henkilöautolla ajelisi liki 2300 kilometrin matkan,” konkretisoi Ruhanen.
Vianorilla on kaksi pinnoittamoa Suomessa, kaksi Norjassa ja yksi Ruotsissa.