Monet palvelut voi nykyään hoitaa joustavasti esimerkiksi verkossa silloin, kun itselle sopii, ja yhä useampi asiakas arvostaa myös hyvää palvelua. Kaikkia palveluita ei ole mahdollista siirtää verkkoon ja perinteisiltäkin aloilta vaaditaan uudistumiskykyä. Vianor pitää autohuolto- ja rengaspalveluiden kehittämistä asiakaslähtöisemmiksi erityisen tärkeänä, koska niitä ostetaan vain harvoin ja tarpeeseen.
– Nykyään monet asiakkaat arvostavat palveluiden helppoutta ja sitä, että tuotteen tai palvelun hankkimisesta jää hyvä asiakaskokemus sen lisäksi, että itse asia tulee hoidettua. Siksi myös huollon ja renkaanvaihdon kaltaisia palveluita on mietittävä uudelleen. Niitä ostetaan vain tarpeeseen, joten asiakaslähtöisyys on erityisen tärkeää, miettii kuluttajakaupan johtaja Vesa Laitinen Vianorilta.
Esimerkkinä asiakaslähtöisyydestä on uudenlainen, asiakkaalle vaivaton tapa hoitaa auton huollattaminen. Vianorin NoutopalveluPlus tekee auton huollattamisesta helppoa, sillä asiakkaan ei tarvitse huolehtia auton tuomisesta huoltoon tai siitä, millä kulkee paikasta toiseen auton huollon aikana.
NoutopalveluPlussaa käytettäessä Vianorin henkilökunta noutaa asiakkaan auton huoltoon ennalta sovittuun aikaan ja tuo samalla huollon ajaksi sijaisauton asiakkaan käyttöön. Myöhemmin asiakkaan auto palautetaan huollettuna sovittuun aikaan, ja sijaisauto viedään samalla pois.
– Noutopalveluita on ollut aiemminkin tarjolla, mutta silloin asiakkaalla ei ole päivän aikana autoa käytössään. Tavallista sijaisautopalvelua käyttäessä asiakas puolestaan joutuu tulemaan paikan päälle. Uudessa palvelussamme nouto- ja sijaisautopalvelu on yhdistetty niin, että se säästää asiakkaan aikaa ja vaivaa. Päivän aikatauluja ei tarvitse miettiä sen mukaan, milloin autolla on huoltoaika, ja asiakkaalla on koko päivän ajan auto käytössään. Auton voi toki edelleen käyttää meillä huollossa tavalliseen tapaankin, Laitinen kertoo.
Myös rengasala digitalisoituu
Vaikka renkaanvaihto tai auton huoltaminen ei onnistu verkossa, myös rengasala digitalisoituu. Ostosten ja ajanvarausten tekeminen verkkokaupassa on onnistunut jo pitkään, mutta uusi teknologia antaa mahdollisuuden tarjota myös uudenlaisia palveluita rengasalallakin.
– Mittaamme Vianorilla kaikkien asiakkaidemme renkaiden urasyvyyden digitaalisesti SnapSkan-palvelulla. Asiakas saa tarkan tiedon renkaidensa kulutuspinnan kunnosta ja siitä, ovatko renkaat vielä turvalliset. Halutessaan renkaiden kunnosta saa raportin myös suoraan omaan älypuhelimeen, kertoo Laitinen.
Renkaiden kulutuspinnan kunnolla on suora vaikutus tieturvallisuuteen. Mitä vähemmän urasyvyyttä renkaissa on, sitä helpommin ne menettävät märällä kelillä otteensa tienpinnasta ja auto joutuu vesiliirtoon. Renkaan kuluneisuus vaikuttaa myös pitoon ja jarrutusmatkan pituuteen.
– Moni tietää, että renkaiden urasyvyydellä on merkitystä, mutta kaikki eivät välttämättä muista, miten monta millimetriä urasyvyyttä tulisi olla, jotta rengas on vielä turvallinen. Digitaalinen mittaus tekee tästä helppoa. Omaan puhelimeen tuleva raportti kertoo selkeästi väreillä, miten paljon urasyvyyttä on ja mitä mittatulos merkitsee: vihreällä renkaat ovat vielä turvalliset, keltaisella vaihtotarve alkaa lähestyä, ja punaisella on aika hankkia uudet renkaat, Vesa Laitinen sanoo.