Nykyaikaiset autot kuluttavat paljon sähköä, mikä rasittaa akkua. Samaan aikaan akuista on tullut erityisen herkkiä kylmille keleille – ja pahimmassa tapauksessa auto ei käynnisty ollenkaan. Jarkko Jalava, rengas- ja autohuoltoketju Vianorin autohuollon päällikkö, jakaa parhaat vinkkinsä siitä, miten auton akun voi pitää kunnossa talvipakkasilla.
Auto, joka ei käynnisty kylmänä talviaamuna, kärsii usein huonosti ladatusta tai heikentyneestä akusta. Kylmä sää on yleisesti ottaen raskasta autoille, erityisesti akuille. Vianorilla onkin parhaillaan akkupalvelujen, kuten testauksen, huollon ja vaihtojen, sesonkiaika.
“Kaikki akut kärsivät pakkasessa, niin älypuhelimissa kuin autoissakin. Ne menettävät varaus- ja virranantokykynsä, joten talvella akun suorituskyvyn heikkeneminen ja jopa vikaantuminen ovat yleisiä ongelmia”, sanoo Jalava.
Sähkönkulutus on kasvanut räjähdysmäisesti
Samalla kun kaikki autotyypit ovat kehittyneet ja teknistyneet – esimerkiksi istuinlämmityksen ja erilaisten turvajärjestelmien myötä – niiden sähkönkulutus on kasvanut huomattavasti.
”Autoissa käytetään tänä päivänä sähköä kaikkeen mahdolliseen, ja niiden sähkönkulutus on paljon suurempaa kuin esimerkiksi 1990-luvun autoissa”, kertoo Jalava.
Talvella sähkönkulutus on suurta, mutta kylmällä säällä akut latautuvat hitaammin. Lyhyet hetket lämpimässä eivät juuri auta, koska auton akku, joka painaa tyypillisesti noin 15–20 kg, lämpenee hitaasti.
Miksi auto ei käynnisty kylmänä aamuna?
Kolme tärkeintä tekijää kaikissa autotyypeissä ovat akun ikä, ajomatkojen pituus ja auton lämmityksen määrä. Hybridiautoilijoiden on kiinnitettävä erityistä huomiota myös akun lataamiseen.
Tässä ovat Jarkko Jalavan parhaat vinkit:
- Lataa hybridiauton ajoakku pienellä virralla
Useimmat autot käyttävät käynnistämiseen käynnistysakkua. Sähkö- ja hybridiautoissa on 12V akku, joka on samanlainen kuin polttomoottoriautojen käynnistysakku. Jos 12V akkua ei ole ladattu riittävästi, sähkö- tai hybridiauton järjestelmä ei toimi eikä auto käynnisty.
Plug-in-hybridien 12V akut eivät yleensä lataudu, kun auto on kytketty latausasemaan, mikä voi tulla yllätyksenä monille hybridiautoilijoille. Joissakin hybrideissä 12V akku latautuu ajoakun latauksen yhteydessä, mutta lataus usein pysähtyy, kun ajoakku on täynnä.
”On suositeltavaa ladata ajoakku matalalla virralla, jotta latausaika pitenee ja 12V akku ehtii latautua. 12V akun voi myös ladata erillisellä laturilla”, Jalava selittää.
Täyssähköautoissa tämä ei yleensä ole ongelma, koska kotona ei ole käytössä nopeita latauslaitteita.
- Aja autolla vähintään 20 minuuttia
Lyhyet ajomatkat pakkasjakson aikana kuluttavat akkua vähitellen tyhjäksi auton tyypistä riippumatta. Lopulta auto ei ehkä käynnisty ollenkaan. Ratkaisu on ajaa hieman pidempiä matkoja. Tämä ei pelkästään auta akkua, vaan myös moottori hyötyy, kun se ehtii lämmetä kunnolla.
”Pakkasella autoa kannattaa ajaa vähintään 20 minuuttia, jotta akku ehtii latautua. Jos olet käyttänyt polttoainekäyttöistä lämmitintä, nyrkkisääntönä on ajaa yhtä kauan kuin olet käyttänyt lämmitintä, jotta akku ehtii latautua”, Jalava neuvoo.
Jos talvella on ajettava paljon lyhyitä matkoja, Jalava suosittelee käyttämään ylläpitolaturia akun toimintakunnon säilyttämiseksi.
”Pidä akku mahdollisimman täyteen ladattuna ja varmista, että akun navat ovat puhtaat.”
- Epävarma akun kunnosta? Tarkistuta se ammattilaisella
Jos auton käynnistäminen on hankalaa tai jos kojelautaan ilmestyy varoituksia, ne voivat viitata akkuongelmiin. Jos pitkä ajomatka ei ratkaise ongelmaa, akku kannattaa tarkistuttaa ammattimaisessa autohuoltamossa.
- Tärkeä huomioida akkua vaihdettaessa
Jos akku täytyy vaihtaa, valitse samanlainen kuin alkuperäisakku. Anna ammattilaisen asentaa akku, jotta se koodataan oikein auton järjestelmiin. Turvallisuussyistä erityisesti sähkö- ja hybridiautojen akkujen vaihdot tulee aina jättää ammattilaisten tehtäväksi.