Kuluneilla renkailla on jopa kolme kertaa uusia renkaita pidempi jarrutusmatka märällä säällä. Tutkimusten mukaan myös vesiliirtoon voi joutua selvästi normaaleja maantienopeuksia alemmissa vauhdeissa. Kuljettajien on tärkeää seurata renkaiden kuntoa ja ilmanpaineita säännöllisesti, ei vain kausivaihdon yhteydessä. Turvallisten kesärenkaiden urasyvyyden tulee olla vähintään neljä millimetriä, ja käyttöikä on enintään kuusi vuotta.
– Huonokuntoiset renkaat ovat yksi kesäkelien suurimmista liikenteen turvallisuusriskeistä. Märällä säällä kuluneiden renkaiden pito romahtaa, mikä vaarantaa turvallisuuden etenkin ääritilanteissa, toteaa Nokian Renkaiden teknisen asiakaspalvelun päällikkö Matti Morri.
Tekniikan Maailman (5/2018) tuoreissa testeissä kulunut rengas ajautui vesiliirtoon jo 75 kilometrin tuntivauhdissa. Sen sijaan testin parhaalla uudella renkaalla vesiliirto yllätti vasta yli 88 kilometrin tuntinopeudessa.
Myös jarrutuspidossa on selvä ero. Kuluneen testirenkaan urasyvyys oli 2,5 millimetriä, ja se pysähtyi jopa kuusi metriä myöhemmin kuin uusi testirengas. Aiemmissa TM:n testeissä urasyvyydeltään kahden millin rengas pysähtyi vasta 12 metriä eli kolme autonmittaa myöhemmin kuin uusi rengas.
– Vaarallisiksi todetut kuluneet testirenkaat olivat vielä täysin laillisia eli urasyvyydeltään yli 1,6 milliä. Vastuu renkaiden kulumisen seuraamisesta onkin täysin kuljettajilla. Urasyvyyden ohella on tärkeä tarkkailla rengasta halkeamien ja lohkeamien varalta ja tarkistaa ilmanpaineet säännöllisesti. Renkaan vanhetessa myös sen ominaisuudet heikkenevät, eli maksikäyttöikä kuusi kautta kannattaa pitää mielessä. Kakkosautoissa ja muissa vähemmällä käytöllä olevissa autoissa kannattaa seurata, että renkaan kokonaisikä on alle 10 vuotta. Tämä on helppo tarkistaa renkaan kyljestä, josta löytyy renkaan valmistusvuosi, sanoo Morri.
Maksimoi käyttöikä kierrättämällä renkaita etuakselilta taka-akselille
Turvallisuuden ja rahanmenon kannalta on tärkeää seurata, ettei rengas kulu virheellisesti. Jos rengas kuluu epätasaisesti vain reuna-alueilta eli joko sisä- tai ulko-olkapäältä, jokin on vialla. Usein se on merkki liian alhaisesta rengaspaineesta, vääristä ohjauskulmista tai kuluneista iskunvaimentimista. Ensimmäisenä kannattaa tarkistaa ilmanpaineet, sillä Autonrengasliiton rengasratsian mukaan jopa 5 prosenttia eli yli 150 000 suomalaiskuljettajaa ajaa väärillä rengaspaineilla. Ohjauskulmat ja iskunvaimentimien kunnon voi tarkistuttaa nopeasti kaikilla korjaamoilla.
– Virheellinen kuluminen vaikuttaa suoraan auton ohjattavuuteen. Jos ei toimi ajoissa, voi kuluma karata jopa runkorakenteeseen asti, mikä hajottaa koko renkaan. Esimerkiksi rengaspaineet tulisi muistaa tarkistaa kolmen viikon välein. Automatkoille lähtiessä ja painavissa kuljetuksissa ilmanpainetta tulisi muistaa lisätä samassa suhteessa kuorman kanssa, sanoo Morri.
Monia ihmetyttää se, miksi auton rengassarjasta kaksi rengasta on usein selvästi toista rengasparia kuluneemmat. Morrin mukaan auton vetorenkaat kuluvat aina kaksi kertaa nopeammin kuin vapaasti pyörivät renkaat. Renkaat kannattaakin kierrättää etuakselilta taka-akselille noin 8000 ajokilometrin välein tai kun etu- ja takaparin urasyvyys poikkeaa toisistaan yli kaksi millimetriä.
– Renkaita kierrättämällä kuljettaja voi maksimoida ajotuloksen, oman ja muiden tielläliikkujien turvallisuuden ja säästää rahaa. Samalla oman rengassarjan elinkaarta saa merkittävästi pidennettyä. Renkaiden kulumisnopeus riippuu paljon myös ajoneuvosta sekä kuljettajan ajotyylistä ja -määrästä. Säästöjä saa valitsemalla autolle ja omiin ajotottumuksiin sopivimmat laaturenkaat, summaa Morri.
Ovatko kesärenkaasi iskussa? Seuraa kauden mittaan näitä:
- Tarkista urasyvyys. Turvallinen urasyvyys on vähintään neljä millimetriä, jonka jälkeen vesiliirtoriski kasvaa huomattavasti. Nokian Renkaiden kesärenkaiden urasyvyyttä on helppo tarkkailla patentoidun DSI-mittarin eli renkaan kulutuspinnasta löytyvän kulumismittarin avulla, joka näyttää jäljellä olevan urasyvyyden numeroina.
- Tarkista renkaiden sivupinnat ja kulutuspinta. Pinnat kannattaa silmäillä halkeamien, lohkeamien, pistojen tai epänormaalien pullistumien varalta, sillä ne saattavat vaikuttaa renkaan kestävyyteen.
- Tarkista pääurat. Pääuriin mahdollisesti juuttuneet isommat kivet porautuvat ajon aikana yhä syvemmälle renkaaseen ja saattavat aiheuttaa rengasvaurion. Kivet voi poistaa varovasti vaikka ruuvimeisselillä.
- Tarkista renkaiden kulumismuoto. Epätasaisesti tai normaalia nopeammin kulunut rengas voi olla merkki siitä, että auton ohjauskulmissa on ongelmia. Virheellisesti kuluva rengas vaikuttaa turvallisuuden ohella ajomukavuuteen, joten ohjauskulmat kannattaa tarkistuttaa korjaamossa.
- Tarkista, että kaikki renkaat ovat kuluneet tasaisesti. Auton alla olevien renkaiden paikkoja on hyvä vaihtaa tasaisin väliajoin, jotta ne kuluvat mahdollisimman samaa tahtia, sillä tasaisesti kulunut rengassetti lisää auton hallittavuutta. Yleensä vetorenkaat kuluvat nopeammin kuin vapaasti pyörivät. Samantasoiset renkaat voi kierrättää etuakselilta taka-akselille n. 8 000 ajokilometrin välein. Turvallisuutta ajatellen kaksi parempikuntoista rengasta kannattaa käyttää takarenkaina.
- Tarkista renkaiden ikä. Aktiiviajossa olevien renkaiden käyttöikäsuositus on 6 vuotta, ja renkaiden kokonaisiän maksimisuositus on 10 vuotta. Renkaan kyljestä on luettavissa sen valmistusaikatunnus, eli neljän numeron sarja, joista kaksi ensimmäistä kertoo valmistusviikon ja kaksi viimeistä vuoden. Luku 1717 siis tarkoittaa, että rengas on valmistettu viikolla numero 17 vuonna 2017.
- Tarkista renkaiden ilmanpaineet. Ilmanpaineet on hyvä tarkistaa kolmen viikon välein, sillä oikeapaineinen rengas lisää auton hallittavuutta sekä lyhentää jarrutusmatkaa. Liian pieni rengaspaine näkyy myös kukkarossa, sillä vajaapaineisilla renkailla ajelu rasittaa rengasrakennetta ja kuluttaa polttoainetta huomattavasti enemmän. Katso videolta ohjeet ilmanpaineen tarkistukseen.